Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Følgetongen "Komodo gjør unødvendige ting på evighetsprosjektet" fortsetter. Neste ut var adkomstluke/inspeksjonsluke inn til motorkasse :smiley:

 

Ut fra råd fra blant andre @Lady E og @Fortego valgte jeg altså å fortsette med luke i det gamle akterspeilet som først planlagt. 

 

Her er hull til luke tatt ut, og kassa har fått seg et par strøk maling.

1694017668_27_04_1805.jpg.0e3cf143fef056a3a0ba328944bb8e24.jpg

 

Siden jeg hadde limt og sølt litt med epoxy baki der valgte jeg å bruke polyuretanmaling, ikke topcoat. Jeg hadde sikret meg noen bokser av denne sorten da den skulle gå ut av sortimentet på Biltema.

881924284_27_04_1806.jpg.925df49d4cedd122dd44cc5ac7e4a181.jpg

 

Jeg funderte en stund på hvordan jeg skulle få laget meg en relativt solid luke som lett kan tas av, og som vil tåle et visst vanntrykk fra begge sider. Den skulle også være gjennomsiktig, slik at jeg lett kan følge med på at det er tørt og fint bak i kassa. 

 

Løsningen ble å lage to rammer av rustfrie platestrimler, og kappe til ei plexiplate som luke. Den ene ramma skal ha muttere og limes på innsiden av speilet, den andre ramma skal limes i plexiplata som forsterkning. Rundstålbitene i boksen skal bli muttere.

2079589314_27_04_1807.jpg.26868ab29f824ec53cd824648a93eee9.jpg

 

Ramma før boring. Plexiplata var noe kapp jeg hadde liggende.

2021965771_16_04_1801.jpg.981ce2a85fcff0d3e9fe16de37af580f.jpg

 

Jeg grublet en del på hvordan jeg skulle skru luka i speilet. Den første ideen var å sveise skruer i ramma som skulle bli limt på baksiden, og bruke mutter på utsiden av luka. Men nå vil det jo bli fryktelig trang adkomst nedi der, og med faste pinneskruer som stikker ut, ville det bli enda vanskeligere å komme til. Ser jo for meg hvordan de skruene ville hengt seg opp i klær, skrape opp skinnet, bli bøyd, osv. Løsningen ble derfor mutter på innsiden, og skruer fra utsiden. For at det ikke skal kunne lekke vann langs skruene ville jeg ha hylser med gjengers som er vanntett.

 

Jeg ville ha skruene relativ tett plassert, så da ble det 18 til sammen. Her er det boring og gjenging av muttere. Emne var en 10mm rustfri stang som stod på arbeidsbenken.

751665752_27_04_1808.jpg.4d322329d939a004dfd6ff32cecad863.jpg

 

Muttere ferdig gjenget og plandreid på begge sider. Så kappet jeg til 18 2mm tykke skiver av 8mm rundstål.

1753740608_27_04_1811.jpg.0a0d09ea9872dfc4eeba513b5769b82b.jpg

 

De små skivene ble sveist i enden av hver hylse. Dette for at det skal være tett for hver skrue. Jeg kunne boret og gjenget bunnhull i hver hylse, men det blir fort mer jobb. Man får jo da heller ikke gjenget helt i bunn.

965570113_27_04_1812.jpg.2babd994b9e9c85e6ce9b9ebb591fdba.jpg

 

Hylsemuttere ferdig sveiset. 

272138794_27_04_1815.jpg.59976950c0be24c7fb5173bab32ee3b3.jpg

 

Så var det å sveise hylsene i ramma. Dette ble en utfordring. Selv om man er forsiktig med strøm og varme, kommer man ikke fra at rustfritt slår seg veldig ved sveising. Rammene er laget av 2mm platestrimler, så de mister fort fasongen. Jeg smeltet derfor hylsene fast uten tilsatstråd. Det ble allikevel alt for mye deformasjon, så jeg fikk litt av en jobb med å rette ramma etterpå.

1849575654_27_04_1816.jpg.98b3ae3ef84897bfbf1b0cedd48d294c.jpg

 

Så fikk rammene en omgang med syrebeising.

881998125_04_05_1807.jpg.8679f582e0eddba4d47e78214b0caea6.jpg

 

Deretter ble ramma med mutterhylser limt med fugemasse i speilet. 

04.05.18 13.jpg

 

Det ble mange omganger av og på med ramma på innsiden og glasset for å tilpasse hullene. Siden akterspeilet har blitt ganske tykt, og man borer på frihånd, kommer man ikke fra at det blir litt utfordring å få hullene til å treffe nøyaktig. 

10.05.18 01.jpg

 

Denne gummilista fant jeg i hylla på Biltema. Den virker ganske solid, og er myk og fin i ekspandert gummi, så den skal få gjøre jobben som tetningslist.

13.05.18 01.jpg

 

Hjørnene limer jeg sammen med lynlim av den typen som man limer O-ringer med. Her en liten test.

13.05.18 02.jpg

 

Etter et par minutter dro jeg til det røk, og det røk da i materialet ved siden av limfugen. Test bestått :thumbsup:

13.05.18 03.jpg

 

Her har lista kommet på glasset.

13.05.18 10.jpg

 

Til slutt slenger jeg inn et lite tips om å bore i plexiglass. Det er kjedelig om man lager ei luke, og så sprekker plasten når man skal bore skruehullene. Trikset med å bore i slike sprø plastmaterialer er å slipe boret slik man sliper for å bore i messing (som også er et sprøtt og kortsponet materiale). Jeg vet ikke hvor godt det kommer fram på bildet, men man sliper altså innsiden av eggen på boret, slik at man får en liten fas som er paralell med borets akse. Sliper man boret på den måten vil det fremdeles være like skarpt, men eggen får en buttere vinkel, og dermed vil den ikke "hugge" i matereialet når man borer. 

04.05.18 05.jpg

 

Som man ser av disse bildene blir også utgangen av hullet renere når boret er riktig slipt. Men hovedpoenget er altså at plexiglass lett kan sprekke når man borer et hull nærme kanten.

04.05.18 06.jpg

Komodo

Komodo

Følgetongen "Komodo gjør unødvendige ting på evighetsprosjektet" fortsetter. Neste ut var adkomstluke/inspeksjonsluke inn til motorkasse :smiley:

 

Ut fra råd fra blant andre @Lady E og @Fortego valgte jeg altså å fortsette med luke i det gamle akterspeilet som først planlagt. 

 

Her er hull til luke tatt ut, og kassa har fått seg et par strøk maling.

1694017668_27_04_1805.jpg.0e3cf143fef056a3a0ba328944bb8e24.jpg

 

Siden jeg hadde limt og sølt litt med epoxy baki der valgte jeg å bruke polyuretanmaling, ikke topcoat. Jeg hadde sikret meg noen bokser av denne sorten da den skulle gå ut av sortimentet på Biltema.

881924284_27_04_1806.jpg.925df49d4cedd122dd44cc5ac7e4a181.jpg

 

Jeg funderte en stund på hvordan jeg skulle få laget meg en relativt solid luke som lett kan tas av, og som vil tåle et visst vanntrykk fra begge sider. Den skulle også være gjennomsiktig, slik at jeg lett kan følge med på at det er tørt og fint bak i kassa. 

 

Løsningen ble å lage to rammer av rustfrie platestrimler, og kappe til ei plexiplate som luke. Den ene ramma skal ha muttere og limes på innsiden av speilet, den andre ramma skal limes i plexiplata som forsterkning. Rundstålbitene i boksen skal bli muttere.

2079589314_27_04_1807.jpg.26868ab29f824ec53cd824648a93eee9.jpg

 

Ramma før boring. Plexiplata var noe kapp jeg hadde liggende.

2021965771_16_04_1801.jpg.981ce2a85fcff0d3e9fe16de37af580f.jpg

 

Jeg grublet en del på hvordan jeg skulle skru luka i speilet. Den første ideen var å sveise skruer i ramma som skulle bli limt på baksiden, og bruke mutter på utsiden av luka. Men nå vil det jo bli fryktelig trang adkomst nedi der, og med faste pinneskruer som stikker ut, ville det bli enda vanskeligere å komme til. Ser jo for meg hvordan de skruene ville hengt seg opp i klær, skrape opp skinnet, bli bøyd, osv. Løsningen ble derfor mutter på innsiden, og skruer fra utsiden. For at det ikke skal kunne lekke vann langs skruene ville jeg ha hylser med gjengers som er vanntett.

 

Jeg ville ha skruene relativ tett plassert, så da ble det 18 til sammen. Her er det boring og gjenging av muttere. Emne var en 10mm rustfri stang som stod på arbeidsbenken.

751665752_27_04_1808.jpg.4d322329d939a004dfd6ff32cecad863.jpg

 

Muttere ferdig gjenget og plandreid på begge sider. Så kappet jeg til 18 2mm tykke skiver av 8mm rundstål.

1753740608_27_04_1811.jpg.0a0d09ea9872dfc4eeba513b5769b82b.jpg

 

De små skivene ble sveist i enden av hver hylse. Dette for at det skal være tett for hver skrue. Jeg kunne boret og gjenget bunnhull i hver hylse, men det blir fort mer jobb. Man får jo da heller ikke gjenget helt i bunn.

965570113_27_04_1812.jpg.2babd994b9e9c85e6ce9b9ebb591fdba.jpg

 

Hylsemuttere ferdig sveiset. 

272138794_27_04_1815.jpg.59976950c0be24c7fb5173bab32ee3b3.jpg

 

Så var det å sveise hylsene i ramma. Dette ble en utfordring. Selv om man er forsiktig med strøm og varme, kommer man ikke fra at rustfritt slår seg veldig ved sveising. Rammene er laget av 2mm platestrimler, så de mister fort fasongen. Jeg smeltet derfor hylsene fast uten tilsatstråd. Det ble allikevel alt for mye deformasjon, så jeg fikk litt av en jobb med å rette ramma etterpå.

1849575654_27_04_1816.jpg.98b3ae3ef84897bfbf1b0cedd48d294c.jpg

Så fikk rammene en omgang med syrebeising.

881998125_04_05_1807.jpg.8679f582e0eddba4d47e78214b0caea6.jpg

04.05.18 13.jpg

10.05.18 01.jpg

13.05.18 01.jpg

13.05.18 02.jpg

13.05.18 03.jpg

13.05.18 04.jpg

13.05.18 10.jpg

16.04.18 03.jpg

04.05.18 05.jpg

04.05.18 06.jpg



×
×
  • Create New...