WithVital
Komodo skrev On 3.7.2016 at 2.30:32kg måtte til før den knakk. Arealet var altså 120 x 50mm.
Med 700 kvalitet har jeg en god følelse for at det blir en sterk konstruksjon. Som et pluss er dette billige plater som kommer i 50mm tykkelse. For de som kan litt mekanikk vet man at styrken på en sandwichkonstruksjon vil øke med kjernens tykkelse, det blir litt som en H-bjelke eller et fagverk om man vil. Med divinycell er prisen såpass høy at man gjerne går for så tynn kjerne som mulig. F.eks. er 10 og 20mm mye brukt. Mange båtprodusenter har jo brukt balsa også, tviler på at det er noe bedre.
Vel, det var noen tanker rundt dette med kjernemateriale, liming og binding. God natt til alle
![]()
Hei Komodo! Jeg har noen spørsmål angående XPS og liming jeg håper du har tid til å se på. Har saumfart tråden din og fant testene dine av direkte liming av XPS til XPS (over). I mitt hode leste jeg noe et eller annet sted (trodde det var i din tråd men finner det ikke) om at du fikk bedre vedheft på en sterkere (700) XPS. Jeg driver selv å prøver ut heft på min Sundolitt 300SL, og sliter med å finne et lim som fester så godt at kjernematerialet (XPS) ryker før limfugen. Det siste bildet ditt over ser ut som om en 5-10% av bruddet er i kjernen.
1: Stemmer det at du fikk ca 5-10% brudd i kjernematerialet ved å kun bruke epoxy på 300-kvaliteten fra Jackon? Biltema Epoxy?
2: Stemmer det at du gjorde deg noen tanker (eller tester) vedr forskjell i vedheft på 300-platene og 700-platene? Altså gjorde stivheten noe (positivt) med vedheft eller hefter alt like godt til Jackon?
3: Plata over (er vel "300" fra Jackon?) ser (for meg med min begrensede erfaring) ut som PU-platene mine ser ut (ser ut som om innsiden er tørr og stiv og "knusbar"). Min XPS er ekstremt fleksibel og om noe litt "seig" og "fet". Tuller øynene mine med meg? Er din XPS også noe fleksibel eller er den hard og tørr? (ps: har ikke fått småprøvene i posten ennå).
4: Du limer XPS direkte til skrog litt senere enn utdraget over med et sprøytelim. Var dette Multi- eller Maxibond?
Har styra en del med testing på Sundolitt, og selvsagt filmet litt. Er ikke ferdig med filmen / redigering, og vet ikke om den egentlig har livets rett iom at det ikke er store forskjellen på glassfiberarmert PU (GRPU?) og epoxyarmert glass som lim på XPS...
Jeg har uansett rendret den ut (uten korrekturlesing og uten ferdigklipping, grafikk og finish) for at du kan ta en titt i tilfelle du har tid til å se hva jeg har erfart med min Sundolitt. Kanskje du ser åpenbare forskjeller i egenskaper kontra Jackon-platene dine?
Har jo kappet begge stringerne og kneplater men vurderer å bytte til en annen XPS fordi jeg er i tvil om vedheft er god nok både med epoxy og PU på Sundolitt 300SL. Delamineringsfrykten er stor. Men det kan hende jeg er "for godt vant" med at epoxy vanligvis ikke er "det svakeste ledd" i noe som helst. Og så vet jeg jo at jeg har en (solid) snev av paranoia :)
Halvferdig test av epoxy, PU med og uten armering som lim for XPS (ikke "fyllstoffvideoen"):