Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Komodo skrev On 3.7.2016 at 2.30:

32kg måtte til før den knakk. Arealet var altså 120 x 50mm.

bilde

 

 

Med 700 kvalitet har jeg en god følelse for at det blir en sterk konstruksjon. Som et pluss er dette billige plater som kommer i 50mm tykkelse. For de som kan litt mekanikk vet man at styrken på en sandwichkonstruksjon vil øke med kjernens tykkelse, det blir litt som en H-bjelke eller et fagverk om man vil. Med divinycell er prisen såpass høy at man gjerne går for så tynn kjerne som mulig. F.eks. er 10 og 20mm mye brukt. Mange båtprodusenter har jo brukt balsa også, tviler på at det er noe bedre.

 

Vel, det var noen tanker rundt dette med kjernemateriale, liming og binding. God natt til alle :sleep:

 

Hei Komodo! Jeg har noen spørsmål angående XPS og liming jeg håper du har tid til å se på. Har saumfart tråden din og fant testene dine av direkte liming av XPS til XPS (over). I mitt hode leste jeg noe et eller annet sted (trodde det var i din tråd men finner det ikke) om at du fikk bedre vedheft på en sterkere (700) XPS. Jeg driver selv å prøver ut heft på min Sundolitt 300SL, og sliter med å finne et lim som fester så godt at kjernematerialet (XPS) ryker før limfugen. Det siste bildet ditt over ser ut som om en 5-10% av bruddet er i kjernen.

 

1: Stemmer det at du fikk ca 5-10% brudd i kjernematerialet ved å kun bruke epoxy på 300-kvaliteten fra Jackon? Biltema Epoxy?

 

2: Stemmer det at du gjorde deg noen tanker (eller tester) vedr forskjell i vedheft på 300-platene og 700-platene? Altså gjorde stivheten noe (positivt) med vedheft eller hefter alt like godt til Jackon?

 

3: Plata over (er vel "300" fra Jackon?) ser (for meg med min begrensede erfaring) ut som PU-platene mine ser ut (ser ut som om innsiden er tørr og stiv og "knusbar"). Min XPS er ekstremt fleksibel og om noe litt "seig" og "fet". Tuller øynene mine med meg? Er din XPS også noe fleksibel eller er den hard og tørr? (ps: har ikke fått småprøvene i posten ennå).

 

4: Du limer XPS direkte til skrog litt senere enn utdraget over med et sprøytelim. Var dette Multi- eller Maxibond?

 

Har styra en del med testing på Sundolitt, og selvsagt filmet litt. Er ikke ferdig med filmen / redigering, og vet ikke om den egentlig har livets rett iom at det ikke er store forskjellen på glassfiberarmert PU (GRPU?) og epoxyarmert glass som lim på XPS...

Jeg har uansett rendret den ut (uten korrekturlesing og uten ferdigklipping, grafikk og finish) for at du kan ta en titt i tilfelle du har tid til å se hva jeg har erfart med min Sundolitt. Kanskje du ser åpenbare forskjeller i egenskaper kontra Jackon-platene dine?

 

Har jo kappet begge stringerne og kneplater men vurderer å bytte til en annen XPS fordi jeg er i tvil om vedheft er god nok både med epoxy og PU på Sundolitt 300SL. Delamineringsfrykten er stor. Men det kan hende jeg er "for godt vant" med at epoxy vanligvis ikke er "det svakeste ledd" i noe som helst. Og så vet jeg jo at jeg har en (solid) snev av paranoia :)

 

Halvferdig test av epoxy, PU med og uten armering som lim for XPS (ikke "fyllstoffvideoen"):

https://www.youtube.com/watch?v=ecDhfZ6qXC0

WithVital

WithVital

Komodo skrev On 3.7.2016 at 2.30:

32kg måtte til før den knakk. Arealet var altså 120 x 50mm.

bilde

 

 

Med 700 kvalitet har jeg en god følelse for at det blir en sterk konstruksjon. Som et pluss er dette billige plater som kommer i 50mm tykkelse. For de som kan litt mekanikk vet man at styrken på en sandwichkonstruksjon vil øke med kjernens tykkelse, det blir litt som en H-bjelke eller et fagverk om man vil. Med divinycell er prisen såpass høy at man gjerne går for så tynn kjerne som mulig. F.eks. er 10 og 20mm mye brukt. Mange båtprodusenter har jo brukt balsa også, tviler på at det er noe bedre.

 

Vel, det var noen tanker rundt dette med kjernemateriale, liming og binding. God natt til alle :sleep:

 

Hei Komodo! Jeg har noen spørsmål angående XPS og liming jeg håper du har tid til å se på. Har saumfart tråden din og fant testene dine av direkte liming av XPS til XPS (over). I mitt hode leste jeg noe et eller annet sted (trodde det var i din tråd men finner det ikke) om at du fikk bedre vedheft på en sterkere (700) XPS. Jeg driver selv å prøver ut heft på min Sundolitt 300SL, og sliter med å finne et lim som fester så godt at kjernematerialet (XPS) ryker før limfugen. Det siste bildet ditt over ser ut som om en 5-10% av bruddet er i kjernen.

 

1: Stemmer det at du fikk ca 5-10% brudd i kjernematerialet ved å kun bruke epoxy på 300-kvaliteten fra Jackon? Biltema Epoxy?

 

2: Stemmer det at du gjorde deg noen tanker (eller tester) vedr forskjell i vedheft på 300-platene og 700-platene? Altså gjorde stivheten noe (positivt) med vedheft eller hefter alt like godt til Jackon?

 

3: Plata over (er vel "300" fra Jackon?) ser (for meg med min begrensede erfaring) ut som PU-platene mine ser ut (ser ut som om innsiden er tørr og stiv og "knusbar"). Min XPS er ekstremt fleksibel og om noe litt "seig" og "fet". Tuller øynene mine med meg? Er din XPS også noe fleksibel eller er den hard og tørr? (ps: har ikke fått småprøvene i posten ennå).

 

4: Du limer XPS direkte til skrog litt senere enn utdraget over med et sprøytelim. Var dette Multi- eller Maxibond?

 

Har styra en del med testing på Sundolitt, og selvsagt filmet litt. Er ikke ferdig med filmen / redigering, og vet ikke om den egentlig har livets rett iom at det ikke er store forskjellen på glassfiberarmert PU (GRPU?) og epoxyarmert glass omtrent som lim på XPS...

Jeg har uansett rendret den ut (uten korrekturlesing og uten ferdigklipping, grafikk og finish) for at du kan ta en titt i tilfelle du har tid til å se hva jeg har erfart med min Sundolitt. Kanskje du ser åpenbare forskjeller i egenskaper kontra Jackon-platene dine?

 

Har jo kappet begge stringerne og kneplater men vurderer å bytte til en annen XPS fordi jeg er i tvil om vedheft er god nok både med epoxy og PU på Sundolitt 300SL. Delamineringsfrykten er stor. Men det kan hende jeg er "for godt vant" med at epoxy vanligvis ikke er "det svakeste ledd" i noe som helst. Og så vet jeg jo at jeg har en (solid) snev av paranoia :)

 

Halvferdig test av epoxy, PU med og uten armering som lim for XPS (ikke "fyllstoffvideoen"):

https://www.youtube.com/watch?v=ecDhfZ6qXC0

WithVital

WithVital

Komodo skrev On 3.7.2016 at 2.30:

32kg måtte til før den knakk. Arealet var altså 120 x 50mm.

bilde

 

 

Med 700 kvalitet har jeg en god følelse for at det blir en sterk konstruksjon. Som et pluss er dette billige plater som kommer i 50mm tykkelse. For de som kan litt mekanikk vet man at styrken på en sandwichkonstruksjon vil øke med kjernens tykkelse, det blir litt som en H-bjelke eller et fagverk om man vil. Med divinycell er prisen såpass høy at man gjerne går for så tynn kjerne som mulig. F.eks. er 10 og 20mm mye brukt. Mange båtprodusenter har jo brukt balsa også, tviler på at det er noe bedre.

 

Vel, det var noen tanker rundt dette med kjernemateriale, liming og binding. God natt til alle :sleep:

 

Hei Komodo! Jeg har noen spørsmål angående XPS og liming jeg håper du har tid til å se på. Har saumfart tråden din og fant testene dine av direkte liming av XPS til XPS (over). I mitt hode leste jeg noe et eller annet sted (trodde det var i din tråd men finner det ikke) om at du fikk bedre vedheft på en sterkere (700) XPS. Jeg driver selv å prøver ut heft på min Sundolitt 300SL, og sliter med å finne et lim som fester så godt at kjernematerialet (XPS) ryker før limfugen. Det siste bildet ditt over ser ut som om en 5-10% av bruddet er i kjernen.

 

1: Stemmer det at du fikk ca 5-10% brudd i kjernematerialet ved å kun bruke epoxy på 300-kvaliteten fra Jackon? Biltema Epoxy?

 

2: Stemmer det at du gjorde deg noen tanker (eller tester) vedr forskjell i vedheft på 300-platene og 700-platene? Altså gjorde stivheten noe (positivt) med vedheft eller hefter alt like godt til Jackon?

 

3: Plata over (er vel "300" fra Jackon?) ser (for meg med min begrensede erfaring) ut som PU-platene mine ser ut (ser ut som om innsiden er tørr og stiv og "knusbar"). Min XPS er ekstremt fleksibel og om noe litt "seig" og "fet". Tuller øynene mine med meg? Er din XPS også noe fleksibel eller er den hard og tørr? (ps: har ikke fått småprøvene i posten ennå).

 

4: Du limer XPS direkte til skrog litt senere enn utdraget over med et sprøytelim. Var dette Multi- eller Maxibond?

 

Har styra en del med testing på Sundolitt, og selvsagt filmet litt. Er ikke ferdig med filmen / redigering, og vet ikke om den egentlig har livets rett iom at det ikke er store forskjellen på glassfiberarmert PU (GRPU?) og epoxyarmert glass omtrent som lim på XPS...

Jeg har uansett rendret den ut (uten korrekturlesing og uten ferdigklipping, grafikk og finish) for at du kan ta en titt i tilfelle du har tid til å se hva jeg har erfart med min Sundolitt. Kanskje du ser åpenbare forskjeller i egenskaper kontra Jackon-platene dine?

 

Har jo kappet begge stringerne og kneplater men vurderer å bytte til en annen XPS fordi jeg er i tvil om vedheft er god nok både med epoxy og PU på Sundolitt 300SL. Delamineringsfrykten er stor. Men det kan hende jeg er "for godt vant" med at epoxy vanligvis ikke er "det svakeste ledd" i noe som helst. Og så vet jeg jo at jeg har en (solid) snev av paranoia :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=ecDhfZ6qXC0

WithVital

WithVital

Komodo skrev On 3.7.2016 at 2.30:

Dracoprosjektet ligger stadig på is, det blir nok ikke tid til å starte på dette før etter sommeren :sad:

 

Men man tenker jo stadig litt, og jeg har fått skaffet litt deler og utstyr.

 

Jeg har fremdeles ikke slått fra meg å bruke XPS (polystyren) som kjerne (så sant jeg ikke får en knallpris på divinycell et eller annet sted..) Etter Knudes referat for en tid tilbake føler jeg meg enda sikrere på at dette bør fungere:

 

 

 

I dag har jeg gjort en liten limetest for moro skyld. Denne klossen er skjært ut og laminert med et lag epoxy og roving duk. En liten test bare for å se hvordan epoxyen var å jobbe med. Jeg har støpt en del med polyester og glassfiber, men aldri epoxy.

bilde

 

Planen var altså å legge på et lag epoxy og duk, matte ned overflaten, og støpe videre med polyester og csm. Etter å ha gjort denne lamineringstesten lurer jeg imidlertid på om ikke det er like greit å bare pensle på to strøk med epoxy og droppe duken. Hva tror folk? Poenget med duk var at jeg ikke skulle slipe gjennom epoxyen når jeg matter ned for overstøping. Da vil jeg komme rett inn på kjernematerialet, og det tåler jo ikke polyester.

 

Her er plata jeg har testet. Dette er altså en kvalitet som marketsføres som ekstrudert polystyren (XPS), ikke ekspandert polystyren som de fleste kjenner som isopor. XPS er imidlerdit  også selvsagt ekspandert, hvis ikke ville den jo vært massiv.

bilde

 

Denne plata er 300 kvalitet, noe som innebærer at materialets trykkfasthet er 300kPa, eller 300kN/m2  om man vil. Denne plata er kjøpt på Byggmax, men Jakcon selger slike plater med fasthet opp til 700kPa. Til sammenligning har Divinycell H60 en fasthet på 900kPa, og H45 en fasthet på 600kPa.

 

Strekkfasthet og skjærfasthet for XPS vet jeg ikke, så der får jeg ikke sammenlignet verdiene. Men å sammenligne XPS med vanlig isopor og si at denne kun blir å regne som forskaling for støp og ikke har noen styrke blir som man ser her feil.

 

Her har jeg lagt opp plata for å sjekke stivheten.

bilde

 

Som man ser bøyer den seg lett ned med liten vekt. Loddene veier kanskje 5-6 kg, og nedbøyningen er kanskje ca 20mm.

 

 

Når jeg legger opp plata på tvers med ca 400mm avstand på opplagrene blir det annerledes

bilde

 

Her står jeg midt mellom opplagrene, og nedbøyningen er ca 15mm. Ingen antydning til at plata skal gi seg.

 

 

Så var det limetesten. Jeg ser for meg å tilpasse og lime sammen delene til ønsket form og fasong. I prinsippet spiller det kanskje ikke så stor rolle hvor sterk limfugen blir, men det er jo greit at det ikke rakler i filler innen jeg får støpt over.

 

Et annet poeng er at ved å legge på epoxy og støpe over med polyester vil både binding mellom XPS og epoxy, og binding mellom epoxy og polyester spille en rolle for hvor mye skjærkrefter sandwichkonstruksjonen vil kunne ta opp, som igjen har betydning for bøyespenning og stivhet.

 

Denne biten måler 120 x 50mm i tverrsnitt. Jeg skar den i to deler, og limte delene sammen med epoxy fra Biltema.

bilde

 

 

Her er biten lagt opp på to klosser med avstand 400mm. Limet har nå herdet ca 1 døgn. Limfuga er forøvrig i senter under vektskivene. Plata viser antydning til nedbøyning med to vektskiver på, men ingen tegn til at den skal knekke eller at limet ikke holder.

bilde

 

 

Vi legger på litt tyngre vektskiver. Nedbøyningen begynner nå å bli godt synlig. For at vekta skulle havne mest mulig over limfuga la jeg ei lekt under vektskivene.

bilde

 

 

Mer vekt legges på. Nedbøyningen er nå kraftig.

bilde

 

 

Enda fler vektskiver stables oppå. På dette tidspunktet stusset jeg på at det ikke raste sammen!

bilde

 

 

Og til slutt...

bilde

 

 

32kg måtte til før den knakk. Arealet var altså 120 x 50mm.

bilde

 

 

Med 700 kvalitet har jeg en god følelse for at det blir en sterk konstruksjon. Som et pluss er dette billige plater som kommer i 50mm tykkelse. For de som kan litt mekanikk vet man at styrken på en sandwichkonstruksjon vil øke med kjernens tykkelse, det blir litt som en H-bjelke eller et fagverk om man vil. Med divinycell er prisen såpass høy at man gjerne går for så tynn kjerne som mulig. F.eks. er 10 og 20mm mye brukt. Mange båtprodusenter har jo brukt balsa også, tviler på at det er noe bedre.

 

Vel, det var noen tanker rundt dette med kjernemateriale, liming og binding. God natt til alle :sleep:

 

Hei Komodo! Jeg har noen spørsmål angående XPS og liming jeg håper du har tid til å se på. Har saumfart tråden din og fant testene dine av direkte liming av XPS til XPS (over). I mitt hode leste jeg noe et eller annet sted (trodde det var i din tråd men finner det ikke) om at du fikk bedre vedheft på en sterkere (700) XPS. Jeg driver selv å prøver ut heft på min Sundolitt 300SL, og sliter med å finne et lim som fester så godt at kjernematerialet (XPS) ryker før limfugen. Det siste bildet ditt over ser ut som om en 5-10% av bruddet er i kjernen.

 

1: Stemmer det at du fikk ca 5-10% brudd i kjernematerialet ved å kun bruke epoxy på 300-kvaliteten fra Jackon? Biltema Epoxy?

 

2: Stemmer det at du gjorde deg noen tanker (eller tester) vedr forskjell i vedheft på 300-platene og 700-platene? Altså gjorde stivheten noe (positivt) med vedheft eller hefter alt like godt til Jackon?

 

3: Plata over (er vel "300" fra Jackon?) ser (for meg med min begrensede erfaring) ut som PU-platene mine ser ut (ser ut som om innsiden er tørr og stiv og "knusbar"). Min XPS er ekstremt fleksibel og om noe litt "seig" og "fet". Tuller øynene mine med meg? Er din XPS også noe fleksibel eller er den hard og tørr? (ps: har ikke fått småprøvene i posten ennå).

 

4: Du limer XPS direkte til skrog litt senere enn utdraget over med et sprøytelim. Var dette Multi- eller Maxibond?

 

Har styra en del med testing på Sundolitt, og selvsagt filmet litt. Er ikke ferdig med filmen / redigering, og vet ikke om den egentlig har livets rett iom at det ikke er store forskjellen på glassfiberarmert PU (GRPU?) og epoxyarmert glass omtrent som lim på XPS...

Jeg har uansett rendret den ut (uten korrekturlesing og uten ferdigklipping, grafikk og finish) for at du kan ta en titt i tilfelle du har tid til å se hva jeg har erfart med min Sundolitt. Kanskje du ser åpenbare forskjeller i egenskaper kontra Jackon-platene dine?

 

Har jo kappet begge stringerne og kneplater men vurderer å bytte til en annen XPS fordi jeg er i tvil om vedheft er god nok både med epoxy og PU på Sundolitt 300SL. Delamineringsfrykten er stor. Men det kan hende jeg er "for godt vant" med at epoxy vanligvis ikke er "det svakeste ledd" i noe som helst. Og så vet jeg jo at jeg har en (solid) snev av paranoia :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=ecDhfZ6qXC0



×
×
  • Create New...