
Komodo
Jammen rakk jeg ikke å støpe ferdig skjørtekanten på styrbord side etter skoleavslutningen
Det er litt stress å støpe så mange lag vått-i-vått når man holder på alene, kunne gjerne vært tre til den jobben. Først skal matte legges ut og fuktes, så skal man rulle ut luft. Men når det blir så langt strekk (5 meter her) blir det mange matter, og når den første er ferdig fuktet skulle man helst begynt å legge på neste lag med det samme. Så, når alle lagene er på plass og fuktet er det å rulle ut luft. Det er en kamp mot klokka før polyesteren begynner å herde Jeg delte støpejobben opp i to, og brukte 4,5 timer totalt på hele jobben. Da var mattene tilpasset og lagt i rekkefølge på forhånd.
Da begynner det å se litt mer helhetlig ut
Noe støping gjenstår imidlertid før jeg kan coate. Den bakre skjørtekanten syntes jeg ble litt tynn, så der skal jeg legge på et par lag til. Her skal det også monteres hengsler til luka bak, så den må jo tåle litt. Jeg skal også flikke litt på hjørnene i framkant av lukekanten.
Benken framme har kun ett lag glass midt på flata, så der skal jeg støpe på litt til. Bak pullertfeste på styrbord side skal det også støpes fast en brakett for montering av teinehaler. Når dette er gjort er det kun plata bak på toppen av kassa som gjenstår av støpearbeider.
Oppsummert i dag brukte jeg 2,9kg csm matte i tre ulike tykkelser og fire lag. Til dette brukte jeg 4,4kg polyester. Det gir meg en glassprosent på 66%, og det er jeg veldig fornøyd med. Normalt på CSM regner man jo 50% glass. Er man nøye når man ruller klarer man imidlertid å oppnå høyere glassprosent, noe som gir et sterkere og lettere produkt. Forutsetningen er selvsagt at man får fuktet mattene godt, og det følte jeg at jeg gjorde.
Dette gir 7,3 kg forbrukt materiell til styrbord side. For begge sider blir det altså 14,6kg materiell. I tillegg kommer plata bak benken, samt de tynne platene jeg limte fast for å støpe på. Rundt regnet kan man kanskje si at skjørtekantene tilsammen ble 20kg materiell. Ikke mye i seg selv, men mange bekker små gjør en stor å som de sa i gamle dager Skjørtekantene er imidlertid en viktig del av båten, ikke kun for det visuelle, men også for stivheten i skrogsidene og styrken. Her skal jo også monteres pullerter og rustfrie rekker, så dette må tåle litt.
Duk
Polyester