Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Hei @Jtk1 , kapring er ikke noe problem!

 

Som Bergsholmen skriver er det jo tommelfingerregler på dette. Jeg mener derimot å huske at det ble sagt 1:6. Altså 1" opp for hver 6" bakover. Du kan jo tenke deg selv, når du går i plan vil jo ikke vannet gå i en stigning av 45 grader fra der det slipper skroget og opp bak. Denne stigningen er også avhengig av hvor mye vann båten fortenger, og hvilken hastighet du kjører i. Jo langsommere hastighet, jo brattere vil vannet stige, jo større hastighet, jo høyere vil båten ligge i vannet, og vannet bak båten stiger i en slakkere vinkel. Hvis du blar tilbake i tråden finner du mer diskusjon rundt dette. Det er i forbindelse med utformingen av kassa bak og klossene under. 

 

En setback bakover vil hjelpe deg på problemet ditt, men du får også tyngdepunktet lengre bak. Men det finnes også braketter med justeringsmuligheter for høyden som ikke gir så mye setback, men som gir deg mulighet for å senke motoren. 

Komodo

Komodo

Hei @jtk, kapring er ikke noe problem!

 

Som Bergsholmen skriver er det jo tommelfingerregler på dette. Jeg mener derimot å huske at det ble sagt 1:6. Altså 1" opp for hver 6" bakover. Du kan jo tenke deg selv, når du går i plan vil jo ikke vannet gå i en stigning av 45 grader fra der det slipper skroget og opp bak. Denne stigningen er også avhengig av hvor mye vann båten fortenger, og hvilken hastighet du kjører i. Jo langsommere hastighet, jo brattere vil vannet stige, jo større hastighet, jo høyere vil båten ligge i vannet, og vannet bak båten stiger i en slakkere vinkel. Hvis du blar tilbake i tråden finner du mer diskusjon rundt dette. Det er i forbindelse med utformingen av kassa bak og klossene under. 

 

En setback bakover vil hjelpe deg på problemet ditt, men du får også tyngdepunktet lengre bak. Men det finnes også braketter med justeringsmuligheter for høyden som ikke gir så mye setback, men som gir deg mulighet for å senke motoren. 



×
×
  • Create New...