
Komodo
Ja, kanskje det er der jeg har sett det
Har fått blåst noen timer på montering nå, men ingenting er egentlig helt ferdig. Noen bilder så langt:
Bunn av benken bak hadde blitt ganske stygg etter diverse støping og sparkling. Den fikk seg derfor en omgang med mattsliping, aceton, og et strøk hvit PU maling. Dermed kan jeg endelig si meg ferdig med støping, sparkling og coating Noen smådeler skal sikkert males etterhvert, men det blir pirk.
Har også montert albuene til selvlensing oppunder dekk. Der var det litt knot å komme til å hampe...
Resten av delene til selvlensingen ble også montert. Men så viste det seg dessverre at jeg hadde kappet en av slangene for korte (må ha gjort det i vinter), så jeg må kjøpe en ny. Manglet også slangeklemmer.
Har brukt ganske mye tid på å finne ut av styringen. Går nok for å bruke SeaStar sylinderen siden jeg har komplette slanger som passer til den. Problemet var jo at de slangene har pressede koblinger med UNEF 9/16"-24, en dimensjon som ikke vokser på trær Men jeg fikk skaffet meg et par nipler med rett dimensjon som jeg trodde skulle passe rett i Sleipner-pumpa. Den har 1/4"-19 BSP (10 lett), og niplene jeg fikk hadde også 10 lett i andre enden. Men den gang ei, de viste seg å være 1/4"-18. Altså NPT... Løste det problemet med å dra over med ei bakke.
Sleipnerfittingsen har Dowty pakning, og det går jo ikke på NPT stusser, så jeg brukte Locktite 577. Den ble veldig romslig i gjengene, men vi satser på at det går
Har også trekt slanger til styringen. Hadde heldigvis en ekstra brakett å bore etter.
Jockeysetet er montert. Luka var opprinnelig poppet, nå er den skrudd med skruer og mutter, samt siket.
Fikk et aldri så lite besøk i garasjen også. Denne krabaten drev og inspiserte utsyret som skal installeres
Litt planlegging og tenking måtte til før jeg turte å bore for pullertene. Rekke kommer ikke til å bli montert ennå, men det er greit å tenke litt på hvordan det blir. Denne ideen gikk jeg bort fra etter forslag fra en kompis. Plasserer heller stolpen foran pullerten, ellers kan den komme i konflikt ved f.eks. sleping. Røret jeg holder opp skal ikke brukes til dette, de er ennå ikke innkjøpt.
For å få eksakte hull laget jeg meg en borejigg av ei syrefast plate med samme mål som foten på pullerten. Pullertene skal monteres med pinneskruer og mutter på undersiden, mer om det siden.
Det er 23-25mm tykt der pullertene skal skrus. Det skyldes at jeg har rettet av kanten i de sonene med sparkel.
Som man kan se av bildet over har jeg boret et 83mm hull under hver av pullertene. Det er for at jeg skal komme til å legge på en plate på undersiden, og skru med skiver og mutter. For å finne passelig diameter og plassering av dette hullet lagde jeg meg en provisorisk modell.
Bensinfilteret skal stå på babord side. Valgte å plassere det i en av stringerene under dørken slik at det ikke blir tråkket på i vanvare. Det blir allikevel ikke vanskelig å komme til. Men med koppholderen i styrekonsollen friskt i minne blir det nesten litt pinlig å vise hvordan jeg lagde den ikke akkurat raskeste vis...
Jeg vil ikke skru i båten (før jeg må), så jeg fant meg en bit med vannfast kryssfiner og slipte vekk ytterlaget på den ene siden (slik at limet skal bite, klok av skade )
Kappet så til to pinneskruer av en M8 gjengestang, og boret hull etter holderen.
Så sveiste jeg sammen de to pinneskruene med en 3,2mm rustfri tråd. Dette er en sveisepinne jeg har kakket elektrodedekket av.
Slipte et lite spor i treverket, og kakket det på plass slik at det fluktet på baksiden.
Og vipps, ferdig brakett klar til montering Fordelen nå er at skruene ikke vil gå rundt hvis jeg skal ha av filterholderen. Finnes ikke noe mer irriterende
Og limt på plass. Ser jo nå at det ble litt skjevt, var ikke så enkelt å se det når jeg lå opp ned og limte
Men er det noen som kan fortelle meg hva den røde ringen i bensinfilteret er til? Trodde først det var en reserve pakning, men den er helt stiv og av plast. Er det bare for å se om det legger seg vann i bunn tro?
Spylepumpa måtte også ha seg en brakett. Den ble laget av to glassfiberstrimler som jeg skrudde til ei finerplate. Glassfiberen er kapp jeg har tatt vare på, kommer godt med nå
Provisorisk press for å sette limet i press
Batteriet har jeg tenkt å plassere i bunn av styrekonsollen. Aner ikke hvor lenge det har stått uten lading, men det er lenge! Ser heldigvis ut til å ha klart seg bra Nå er jo dette i prinsippet et forbruksbatteri, men jeg håper det vil fungere til å starte Mercen allikevel. Hvis ikke får jeg smelle inn et startbatteri ekstra.
Batteriet må jo monteres fast på en trygg måte. Til det har jeg tenkt å bruke ei plate som jeg limer i dørken og skrur batteriet fast i. Plate til dette formålet ble utkappet fra akterspeilet da jeg tok ut hull til inspeksjonsluke inn i motorkassa. Gjenbruk på høyt nivå her nå
Her er den tilpasset og har fått seg et tykt lag topcoat. Hadde en liten rest fra malingen av dørken.
Det neste var svinger til ekkoloddet. Solid sak i bronse. Denne har M60 x 2 gjenger, så den måtte ha et ganske stort hull! Sjøvannsinntak til spylepumpa ble montert i samme slengen.
Det siste jeg gjorde i kveld var å lime aluminiumsplata på akterspeilet. Først vasket jeg den med aceton og mattet den med 80 papir.
Så var det å klemme den fast mot speilet. Klemte til det tøt ut fugemasse langs hele kanten.
Men så var det slutt for i kveld. Skal jeg få gjort noe i morgen må jeg nok ta kvelden nå