Komodo
jørn skrev On 16.9.2018 at 9.20:Er de selvklebende?
Glemte akkurat det ser jeg... Nei, de er ikke selvklebende, de må limes. Du kan bruke kontaktlim, eller to-komponent gummilim av samme type som brukes på gummibåter (ikke PVC duk! og dykkedrakter). Jeg brukte kontaktlim, og tror det holder lenge. Dette er industrigummi for proffbruk, da duger det ikke med dobbeltsidig tape ala vinduspakninger. Du skjønner det når du får pakningen i hånda- det oser kvalitet av den
NilsPils skrev On 16.9.2018 at 21.29:Jeg har tilsvarende spylepumpe, men med filteret montert separat og over vannlinja.
Har du samme modell på 6 gallon (22 l/min)? I så tilfelle, er du fornøyd med pumpa og effekten?
Snartbåt? skrev for 3 timer siden:Mye imponerende arbeid her Komodo. Det blir spennende å se sluttresultatet. Lykke til med hummerfiske
kommer du i mål til 1.?
Takk for det Snartbåt! Satser på at den er operativ til den 1. ja
Olsen83 skrev for 3 timer siden:Hadde ikke den typen inne på lager, men vi pratet litt om hvordan den fungerer. Når du stenger kula så drenerer du ikke bare kula, men også ledningen over, dvs at du har hull i kula som vender mot utstyret. Skal du borre i en ny kulde nå du da borre to hull..
Sjekka om det var bilder i katalogen for moro skyld, men der stod bare veiledende pris. 5/4" med drenering eks mva, sett deg ned, 3875 kroner
![]()
Sikkert bra ventil, men ikke overraskende utgår den med høye kneløft. Den jeg har nå er per definisjon frostsikret. Når jeg stenger vil det lille vannet som ligger i ventilhuset bli drenert ut. Er ventilen utett vil den lekke i dreneringshullet, så da har jeg kontroll på det også
---------------
Monteringsarbeidet snegler seg framover, og 1. oktober nærmer seg med stormskritt Et tips om man skal gå på en omfattende renovering ala dette er å ikke forsøke å spare penger på alt. Ikke det at man ikke får det til, men deg kan koste dyrebar tid å få mikket på plass alle saker og ting hvor det stadig mangler noen biter. Som nevnt har det kostet meg en del hodebry og kjøring hit og dit for å komme i mål med styringen. Burde selvsagt heller kjøpt en komplett styring fra Ravns Garage når jeg kjøpte motoren, hadde fått en bra pris av han. Evt på Stokken Båt og Motor, hvor jeg handler det meste av tjafs og utstyr jeg trenger.
Men bestemte meg til slutt for å gjøre et forsøk med SeaStar sylinderen og den gamle Sleipnerpumpa jeg hadde liggende. Sylinderen var ny fra eske, men pumpa var noe jeg hadde liggende som jeg har overhalt for mange år siden. Men den har aldri vært testet etter overhalinga, derfor valgte jeg å koble opp og teste før jeg tok ut hull i styrekonsollen. Her har jeg rigget meg til med en provisorisk jigg for å fylle på olje og lufte. Beholderen på lekta er en oljebehoder for de gamle Sleipner SP trusterene som jeg rigget til med slange og kobling den gangen jeg la om til hydraulisk styring på Viksunden. Underletter påfylling og lufting betraktelig! Det fulgte også med en slange og nippel i SeaStar esken, men den passet ikke inn på Sleipnerpumpa. Uansett, pumpa fungerte, og alt var tett, så da var det bare å montere
Her er pumpa på plass i konsollen.
Rattet var også noe jeg hadde fått billig, men det var jo ikke uten grunn. Pyntekoppen i midten manglet en form for feste, så da måtte det lages. Det løste jeg ved å gjenge opp en slags lang mutter som jeg sveiste til en unbrakoskrue. På den måten kunne jeg skru dekselet fast fra utsiden med en M8 skrue.
Unbrakoskruen brukes for å holde rattet på plass
Så dreide jeg meg ei lita pynteskive i POM som skulle ligge i senter, og forsenket for en unbrako senkeskrue i M8
En annen ting som måtte gjøres var å tette hullene som jeg boret i skroget for å få skrudd pullertene framme.
Til dette valgte jeg å lage meg to pynteskiver av ei syrefast plate. Platebitene ble kappet til med vinkelsliper. Så sveiste jeg på en M10 pinneskrue før jeg rundet og slipte platebiten i ønsket fasong. Til slutt fikk de seg en runde på poleringsskiva. Men det ble en utfordring å montere dem. Å komme til fra innsiden kunne jeg bare glemme, det måtte overlates til den yngre garde. Fikk jentungen (12 år) til å komme ut og legge på skive og entre mutter fra innsiden, mens jeg påførte fugemasse og holdt på utsiden. Men det var lettere sagt enn gjort. Hun fikk så vidt inn hånda, men når mutteren var i ferd med å entre fikk hun hånda full av glassfiberbiter, så da måtte det prosjektet avbrytes... Endte med at jeg limte dem fast med fugemasse fra utsiden og satt på press, så får vi se om guttungen har enda mindre hender og kommer til (med gummihansker...) når han kommer hjem fra Kypros neste uke
Neste jobb var å montere kartplotter. Greit å få plassert den så optimalt som mulig slik at jeg kan plassere instrumentene synlig etter det. Men der var det nok et skjær i sjøen. Braketten jeg hadde var den jeg brukte på Steadyen som vi har hatt som slepejolle, og som jeg har fisket hummer med fram til nå. Men den kunne ikke brukes her. Den stakk for langt ut, så plotteren kom i konflikt med rattet
Ny brakett måtte framstilles.
Tegnet av profilen på ei 3mm syrefast plate. Den gamle braketten var av relativt tynn aluminium, og det har vært et irritasjonsmoment at den ikke har vært stiv nok for vibrasjoner.
En runde med vinkelsliper og bormaskin, så ble det slik.
Ferdig brakett, syrevasket og klar til montering. de svarte plastskivene som skal låse instrumentet mot vridning ble limt med aralite. Høydeforskjellen mot den gamle ses her.
Og der var den på plass Instrumentet er det samme som jeg bruker i Viksunden (moderskipet). Kjører jo ikke to båter på en gang
Det har blitt grundig testet for regn og sjøsprut når jeg har fisket med Steadyen, så den testen er bestått
Ikke få ganger det instrumetet har stått i påsregn, eller fått en skyll med grønn sjø over seg. Denne båten er jo høyere, så nå vil det nok bli noe mer vernet.
Neste ut var å plassere kontrollboksen. Her er malen tapet på. Fikk tatt ut hullet og boret hull før jeg tok kvelden, så da er det bare å trekke kabler. Nå kan jeg jo også bore hull til de andre instrumentene. Det jeg har av instrumenter nå er tankmåler, knopmåler og turteller. Ser ut til at disse tre må plasseres på babord side av rattet. Et lite bryterpanel må jo også på plass.
Når jeg rotet i eskene med deler i dag fant jeg en pose med et SC conversion kit. Er det noen som har greie på Mercury som kan fortelle meg hva dette "Smart Craft" systemet er for noe? @Teerex kanskje?