
Komodo
Igjen, takk for alle godord og gratulasjoner! Jeg blir helt målløs av all skryt og ros som kommer i denne tråden, men det er selvsagt bare hyggelig. Og det er jo i stor grad også alle disse koselige kommentarene, samt alle konstruktive tips og tilbakemeldinger, som har gjort at jeg har klart å holde motivasjonen oppe helt til båten kom på vannet
Før vi kommer til sjøegenskaper og testing (som jeg såvidt har fått prøvd så langt), legger jeg inn et siste innlegg med de småtingene som ble gjort før båten ble sjøsatt.
Her monteres det dekkplate i skroget der jeg måtte bore hull for å skru fast pullertene framme. Jentungen måtte trå til med å entre skiver og mutter, deretter klarte jeg å komme til å få skrudd med sperrenøkkel nummer 17.
Over adkomsthullene valgte jeg å lime dekkplater. Platene skar jeg ut av rester fra det gamle overbygget. Alltid kjekt å ha noe materialkapp liggende
Skivene ble slipt skrå
Og fikk seg et strøk med topcoat.
Så ble de limt på plass med Sikaflex.
Så var det aluminiumslukene som skulle på plass. Her er de to framme, men som nevnt i en tidligere post ble den ene luka feil på målene, og dessuten vindskjev, så den måtte erstattes.
Og lukene bak.
De passet perfekt, så de ble jeg fornøyd med.
For å slippe å sveise inn avstivningskryss i den nye luka framme brukte vi ei plate som var litt tykkere (4 istedenfor 3mm), men det var rester av ei gammel plate, så den var ganske stygg.
Og dermed kom endelig prøveflaska med Flügger teglsteinrens som jeg fikk tilsendt av @BØstrøm til nytte Etter to omganger med middelet ble resultatet slik- ikke strøkent, men ut fra utgangspunktet og (den minimale) arbeidsinnsatsen ble jeg veldig fornøyd
Det ble en liten utfordring å montere hengsler på luka siden evt. skruer/muttere på innsiden ville kommet i konflikt med lukepakningen og kanten. Jeg valgte derfor å sveise på en brikke av en 10mm aluminiumsprofil (som jeg heldigvis hadde liggende
Som man også ser på dette bildet var det litt avstand mellom luka og skottet, noe som senere skulle bli et aldri så lite problem....
For å slippe mutter på innsiden gjenget jeg opp godset istedet. Brukte M4 skruer til dette. Et lite tips: På så tynne dimensjoner har tappen lett for å sette seg fast og knekke. Det kan derfor være lurt å gå litt opp på gjengeboret fra tabellen. Istedenfor 3,3mm bor brukte jeg 3,5mm, det svekker ikke holdfastheten i gjengen nevneverdig da det bare er gjengetoppen som blir litt flatere. Også veldig lurt å bruke en skvett rødsprit til dette, da unngår man at aluminiumen "kliner" på verktøyet som man sier. Det som egentlig skjer er at man får en kaldsveis av aluminiumsspon på skjæreeggen, noe som kan føre til at verktøyet setter seg fast, eller skjærer seg som man sier.
Og her var problemet med at luka fikk litt avstand til skottet; kanten på luka tok i når jeg skulle åpne, så den måtte kappes litt. Men jeg kunne beholde litt, så vannet vil trolig fremdeles dreneres bort.
Så viste det seg at lukelåsen ikke lot seg løse ut pga at luka stakk litt ut fra skottet på benken. Den måtte derfor fores ut. En kloss av ei glassfiberplate ble tilpasset og coatet. På dette tidspunktet må jeg innrømme at det begynte å bli litt fristende å ta litt enkle løsninger med kryssfiner o.l., men jeg vet med meg selv at det som ikke blir gjort nå, det blir ikke gjort, så jeg la litt jobb i disse småtingene først som sist slik at det blir holdbart.
Kloss og lukelås montert.
På denne luka valgte jeg å lime pakningen på karmen, ikke inne i luka. Rett og slett for å treffe bedre med anleggsflaten.
For å hengsle luka i baugen måtte jeg fore opp litt pga tykkelsen på luka. Her hadde jeg også valgt å lime på pakning, ikke fordi den skal være tett, men for å slippe vibrasjon og skrangling fra aluminium mot glassfiber. Til det tilpasset jeg to biter av ei 8mm tykk syrefast plate.
De to synlige skruene i akterkant av luka er innfestningen av en sneppertlås. Kjekk sak som jeg fant i reolen på SeaSea i Fredrikstad. Den måtte fores ned og ut, så den monterte jeg på ei glassfiberplate som jeg dreide fire distanseklosser til av POM for å få riktig høyde. Sneppertlåsen fungerer forresten veldig bra
Da ble det slik framme
På lukene bak hadde jeg egentlig tenkt å montere samme lukelåser som framme, men det fikk jeg ikke noe greie på. Valgte derfor å montere forsenkede lukelåser som egentlig er for dørkluker. Disse låsene var medlemet @freeforc var så elskverdig å sende meg helt vederlagsfritt! Tusen takk skal du ha for det Freeforc har forøvrig også bygget om en Draco, link til tråden hans her: https://baatplassen.no/i/topic/67245-draco-17-ombygd-til-pg-båt/?tab=comments#comment-966935
Liming av lukepakninger pågår. Til den store luka i dørken, samt luka på benken bak, valgte jeg å bruke en 50mm brei pakning som var 10mm tykk. På de mindre lukene brukte jeg en som var 20x5mm. Før jeg limte pakningene vasket jeg dem i varmt såpevann, så med aceton, så rubbet jeg overflaten. Brukte båndsliper med K60 papir til det. Det ville tatt tid og kostet svette å rubbe over nesten 20 meter gummipakning for hånd
Brukte kontaktlim til jobben. Kjøpte først en liten boks med sika-bond i en båtbutikk, men det ble ikke nok. Den neste boksen kjøpte jeg på Biltema. Syntes egentlig BT limet hadde finest konsistens å smøre ut... Har tidligere kjøpt kontaktlim på BT som har vært tilnærmet ubrukelig, så det handler nok litt om hvor flaks man har og får ferskt lim.
Det limes. Gummien kapper jeg og limer sammen med Locktite gummilim for O-ringer først slik at det blir hel pakning.
Jeg ønsker også at det skal være tørt i rommet under jockeysetet, så det fikk seg også en pakning. Her brukte jeg en selvklebende fra BT.
Jeg måtte ha noen lange skruer for å skru stolen i dørken, så det måtte fremstilles i all hast. Ingen tid til å kjøre til skruebutikken (som forresten ikke har åpent på de tidene av døgnet ) Gjengestang med påsveist mutter får gjøre jobben
Luka til kassa bak skulle også monteres. Her er det blindmutter på baksiden med bunnhull, så her måtte alle skruene kappes. Av sikkerhetsårsaker vil jeg at kassa skal være helt vanntett. Opprinnelig var planen å sveise på en liten platebit på skruehodene (kan sees på den nederste skruen på BB side), men det måtte jeg utsette i denne omgang. Små platebiter til dette hadde jeg kappet til for lenge siden, men de får kose seg i esken sin noen måneder til.
Uttak til spylepumpa monterte jeg i skottet til benken bak. Dette lagde jeg ved å sveise en 3/4" gjengestuss til et 20mm syrefast rør. Så dreide jeg en flens av en akselbit som jeg tredde på og sveiset. Flensen ble kun limt i skottet, ikke skrudd.
På dette bildet har ikke slangen kommet på ennå. Slangen som ses til venstre i bildet er utløpet til lensepumpe.
En ting jeg var lite fornøyd med var innfestningen av slangen til motoren hvor kabler og wiere skulle tres. Den skulle klamres med ei medfølgende slangeklemme, men det var bare gummi i bosset, så der var det ikke mulig å få noe godt hold. Her burde det vært et stivt boss å skru slangeklemma mot.
Løsningen ble å tilpasse en syrefast platebit som ble skrudd i motordekselet med gjennomgående skruer. Dette fungerte godt.
En av de siste tingene jeg skulle gjøre før sjøsetting var å montere tilbake beslaget over fenderlisteskjøten bak. Det hadde jeg polert opp så det var blankt og fint, men så oppdaget jeg at det fenderlista hadde krøpet etter at jeg hadde skrudd den løs i skjøten. Den måtte trekkes inn nesten 10cm for å få på beslaget. For å få til det måtte jeg løsne lista fra skroget bak, og da var jeg uheldig og knakk den i det ene hjørnet
Med varmepistol, tvinger, jekkestropper og et par liter svette klarte jeg allikevel å dra den sammen så jeg fikk skrudd den fast og montert tilbake det originale beslaget. Heldigvis røyk den ikke tvert av der den hadde knekt Jeg gjorde ikke noe mer ut av dette nå, men noe må jeg finne på. Enten må jeg bytte hele lista, eller så prøver jeg å skru på et beslag.
Vel, det var stort sett de småtingene som måtte i boks før sjøsetting. Sjøsettingen har jeg jo alt lagt ut bilde av, men jeg skal komme mer tilbake til hvordan ting fungerer på vannet etterhvert