Komodo
boble65 skrev for 2 timer siden:Ble en kjempefin båt? gratulere
Joltus skrev 53 minutter siden:Strøkent!!!
Ask skrev 40 minutter siden:Eg er svært imponert!
Framtia skrev 27 minutter siden:det ble veldig bra Komodo, all grunn til å være stolt av resultatet!
Takk for hyggelige kommentarer, det er jo mye av årsaken til at jeg har klart å holde motet oppe gjennom den langsommelige renoveringsprosessen
ivar skrev 26 minutter siden:hvis du kjeder deg for mye til vinteren så vil jeg tro det lar seg gjøre å pønske ut en hengselanordning av typen bildør/bagasjelokk ..?
Kjedsomhet blir neppe et tema i vinter heller, men jeg har vært inne på tanken av det du nevner her. Mener å huske at @Rytteren fant på en lignende patent på et lokk i sin båt? Inntil videre har jeg slått det fra meg da jeg anser at det blir for mye leamikk. Noe som er i strid med enkelhetsprinsippet i denne båten
Sitathvor stor fart har du da? Kjører du hele skroget ut av vannet så vil det jo smelle godt uansett når det treffer det litt flatere området av bunnen bak, og jeg vil tro det uansett må være bedre enn andre "fiskesjarker" som feks Antares / Merry Fisher. De flater jo enda mer ut bak mener jeg..?
Nei, det er klart. I forhold til de båtene du nevner vil jeg tro at den slår mindre. De båtene er jo til og med flate helt framme, nesten som en katamaran. Nå har jeg ikke vært ute med de båtene heller, men jeg har jo sett undervansskroget når de ligger på land. Det samme gjelder jo Øyen, Sting, og andre populære fiskejoller. Brede og romslige, men veldig flate i bunn. Fin marsjfart på Dracoen er 20-25 knop. Under 18 knop begynner den å sette seg bak, og vil ramle ut av plan. Da hører man også at motoren jobber mye tyngre. Den slår jo ikke så mye lenger da, men da er nok også drivstofforbruket femdoblet. I 22 knop er den helt ute av vannet, ligger høyt og fint, og motoren jobber uanstrengt på ca 4200 rpm. Ved maks pådrag og flatt vann ser jeg at turtallet er oppe i ca 6200 rpm.
Legger også til et par momenter jeg kom på i ettertid.
Pluss:
- Båten er tørr og fin, det skal være mye sjø før det spruter inn.
Minus:
- Styrekonsollen kunne med fordel vært en del mindre. Det blir mange turer mellom styreposisjon og fram til teinehaler, og selv om det ikke er trangt hadde det helt klart vært en fordel med mer plass mellom.
Flere betraktninger kommer nok etterhvert. Men først et spørsmål: Hvor høy synes dere jeg skal lage rekka? Har tenkt å bruke 28mm rør, og ser helt klart nytteverdien i at rekka er så høy som mulig i forhold til sikkerhet. Samtidig skal det jo se sånn nogenlunde ut også...