Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Jeg kan ikke bruke 3-blads på min båt. Iallefall ikke etter at jeg bytta til den nye Mercuryen, fordi de har funnet ut at det nå er en ny standard for stammelengde som er litt kortere enn før :-) Så selv med motoren helt klint ned på akterspeilet er det kun 4-blads som funker skikkelig. 

Sånn sett er det ingen ulemper og bare fordeler med 4-blads. Bortsett fra at Spitfire X7 ble lansert så da måtte jeg jo ha den også. 

Men folk bruker jo gjerne mye mere penger på fine felger osv. til bilen, som jo egentlig ikke gjør noen som helst nytte.

4-blads gir bedre marsjfart, bedre økonomi, bedre akselerasjon, mindre vibrasjoner og ofte samme toppfart som 3-blads siden man kan trimme lengre ut før propellen slipper.

I gamle dager var det nok 3-blads som var best på det meste i de fleste tilfeller. Men tidene forandrer seg, mens gamle myter henger igjen. Både blant selgere og ute i markedet, tror nå jeg da.

Propeller er som bildekk, bare enda viktigere og mere komplisert. Det som passer fint på en båttype med en motortype trenger ikke å passe så godt med en annen motortype eller båttype osv. Fartsområde, skrogtype, akterspeilhøyde, monteringshøyde, turtallsområde, bruksområde osv. osv. spiller alltid en rolle. Ikke mange som har full oversikt over hele fjøla. Iallefall ikke jeg :giggle:

Teerex

Teerex

Jeg kan ikke bruke 3-blads på min båt. Iallefall ikke etter at jeg bytta til den nye Mercuryen, fordi de har funnet ut at det nå er en ny standard for stammelengde som er litt kortere enn før :-) Så selv med motoren helt klint ned på akterspeilet er det kun 4-blads som funker skikkelig. 

Sånn sett er det ingen ulemper og bare fordeler med 4-blads. Bortsett fra at Spitfire X7 ble lansert så da måtte jeg jo ha den også. 

Men folk bruker jo gjerne mye mere penger på fine felger osv. til bilen, som jo egentlig ikke gjør noen som helst nytte.

4-blads gir bedre marsjfart, bedre økonomi, bedre akselerasjon, mindre vibrasjoner og ofte samme toppfart som 3-blads siden man kan trimme lengre ut før propellen slipper.

I gamle dager var det nok 3-blads som var best på det meste i de fleste tilfeller. Men tidene forandrer seg, mens gamle myter henger igjen. 

Både blant selgere og ute i markedet, tror nå jeg da.

Propeller er som bildekk, bare enda viktigere og mere komplisert. Det som passer fint på en båttype med en motortype trenger ikke å passe så godt med en annen motortype eller båttype osv. Fartsområde, skrogtype, akterspeilhøyde, monteringshøyde, turtallsområde, bruksområde osv. osv. spiller alltid en rolle. Ikke mange som har full oversikt over hele fjøla. Iallefall ikke jeg :giggle:



×
×
  • Create New...