Komodo
Forrige uke var jeg en tur på Ravns Garage i Båstad og hadde en hyggelig prat med Erling Ravn om prosjektet, og særlig motorhøyde og propell. Erling er en dyktig kar, det er helt klart, men når det gjaldt propell hadde han ingen sterke meninger. Han mente egentlig at motorhøyden virket ganske ideell, så jeg venter litt med å gjøre noe med den. Det er også en stor fordel nå at hele motoren er ute av vannet når båten ligger i ro. Ikke bare får jeg tiltet den helt ut av vannet, men hele braketten på akterspeilet, inklusiv anode, er over vannet! Når det gjelder propell fikk jeg vel egentlig en følelse av at @Teerex, @ivar, @alfaalfa mfl. har minst like mye kunnskap, så det endte med at jeg fikk overtalt ham til å bli enig om at forslaget til Teerex om en 13x17 Spitfire alu var en god plass å begynne Denne ble dermed bestilt, og ankom i posten i dag Bestilte samtidig en servicemanual som ankom sammen med propellen, kjekt å ha når man skal ta service og vedlikehold selv
Fikk også med meg deler til servicen når jeg først var der inne. Anoder er ikke tæret, så de bytter jeg ikke. Impeller mente han det var tull å bytte nå etter 88 timer, så det tok jeg heller ikke med. Motoren har jo bare gått en sesong, men den har jo fått noen år på nakken allerede. Får heller bytte den ved neste service. Plugger mente han at antageligvis heller ikke trengtes å byttes, men jeg tok med det allikevel. Det som skal byttes er da plugger, motorolje, oljefilter, gearolje, og bensinfilter.
Han fikk også lurt på meg en flaske med noe bensintilsetning han mente på kunne ha en effekt. Dette er ikke noe som skal brukes kontinuerlig, men helles på tanken før båten skal i opplag, evt. ligge en periode uten bruk.
Passet også på å få med pakninger til undervannshus og oljeplugg.
Det blir veldig spennende å prøve den nye propellen jeg fikk i dag. Selvfølgelig spennende å se om den har noe å si for toppfart og turtall, men mest spennende om jeg kan tilte motoren mer ut, og om den sitter bedre i vannet ved svinger.