Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Tror nok det er 98% sjanse for at Spitfire propellen gir et bedre resultat enn 3-blads :smiley:

 

Har du hele trimsylinderen over vann også? Men anoden er vel nedi? :saint:

 

Ny manual kom i 2014 sammen med ny modell. Og så dukket det opp en 115 Pro XS og noen SeaPro utgaver året etter.

Antar det er de sistnevnte som er oppdatert i den nye manualen fra 2016, så jeg hadde sikkert fint klart meg med den første.

 

E-tec G2 har jo faktisk 500 timer eller 5 år på service og impeller. Så de har vel funnet ut at impelleren varer så lenge.

Håper folk sjekker anodene iallefall, tviler på at de holder 5 år uansett....

Så lenge temperatur og stråle er fin, og du har et "normalt" årstimetall og ikke dorger i sandfjæra, så tror jeg ikke du trenger å stresse med å sjekke impelleren altfor tidlig.

 

Vedr. olje så er jo 25W-40 tyngre å dra rundt enn 10W-30. Egentlig tror jeg 25W-40 var beregnet på bruk i varmere strøk enn det ofte blir her i nord. For vinterbruk bør man iallefall ikke bruke 25W-40, men det står nok litt om det i brukermanualen.

Din motor er jo stort sett lik Verado 4-syl, med unntak av at kompressoren mangler.

På min motor skal det altså være 10W-30 uansett.

Siden jeg prøver å bytte olje hvert år (oljefilter annethvert år) og oljemengden er relativt stor, mens timetall og gjennomsnittlig belastning på motoren er ganske moderat, så har jeg god samvittighet ved å bruke olje til drøyt 80 kroner literen (som tilfredstiller motorprodusentens krav).

Nå er jo ikke Mercury/Quicksilvers oljer noe merkbart dyrere da, så det blir vel hipp som happ. 

Kanskje jeg kjøper Quicksilver neste gang.

Biltema tar litt ekstra i forhold til bil-olje siden oljen skal tilfredstille FC-W kravene, men deres olje er også delsyntetisk i likhet med Quicksilver Synthethic Blend-oljen.

Mercury/Quicksillver har både mineralsk og delsyntetisk 10W-30 olje.

 

Jeg ser på snittforbruket pr. time gjennom sesongen  at effektuttaket er ganske moderat.

Noe annet blir det om man har et mere krevende kjøremønster med konstant høyt effektuttak, mange driftstimer og evt. helårsbruk.

 

Tror forøvrig ikke motorforhandlere/produsenter har noen juridisk dekning for å si at garantien opphører dersom årlig service ikke utføres hos forhandler, men av andre (evt. eier).

Så fremt man har kvitteringer på innkjøpt rekvisita tror jeg dette er plankekjøring ved en evt. garantisak som kan ha noe som helst med servicepunkter å gjøre.

På min motor ser man hvor enkelt Mercury har gjort servicepunktene for hvem som helst.

Samt at det er en lettlest dekal på motoren der de viktigste tingene er beskrevet.

Det er ingen registerreim å bytte, eller ventiljustering  som skal gjøres ved visse intervaller. I motsetning til enkelte japsemotorer.

Drenering av motorolje gjøres via en slangenippel (ikke noe søl eller pakningsbytte). Under oljefilteret er det en oppsamlingskopp med nippel for dreneringsslange, så ikke noe søl der heller.

Propellen må riktignok av for tapping av girolje, men den skal jo uansett av for å smøre splines årlig.

Evinrude skryter av lave servicekostnader på sine motorer, men den 2-takts olja er ikke gratis da :giggle:

 

Jeg har et Racor Snapp forfilter med vannavskiller, en bruk og kast-sak med hurtigkoblinger som byttes på et minutt.

Blære har jeg ikke, det er jo ikke påkrevet på motorer med fast tank.

Men har en løs blære i tilfelle man kjører tanken tom, så kan det jo være greit å få bensin fram til filteret kjapt og effektivt..

Min starter alltid raskt og villig med et Biltema 62Ah batteri. Motoren er jo ikke større enn en vanlig bilmotor så det er mer enn kraftig nok.

 

 

biltemaolje.jpg

Teerex

Teerex

Tror nok det er 98% sjanse for at Spitfire propellen gir et bedre resultat enn 3-blads :smiley:

 

Har du hele trimsylinderen over vann også? Men anoden er vel nedi? :saint:

 

Ny manual kom i 2014 sammen med ny modell. Og så dukket det opp en 115 Pro XS og noen SeaPro utgaver året etter.

Antar det er de sistnevnte som er oppdatert i den nye manualen fra 2016, så jeg hadde sikkert fint klart meg med den første.

 

E-tec G2 har jo faktisk 500 timer eller 5 år på service og impeller. Så de har vel funnet ut at impelleren varer så lenge.

Håper folk sjekker anodene iallefall, tviler på at de holder 5 år uansett....

Så lenge temperatur og stråle er fin, og du har et "normalt" årstimetall og ikke dorger i sandfjæra, så tror jeg ikke du trenger å stresse med å sjekke impelleren altfor tidlig.

 

Vedr. olje så er jo 25W-40 tyngre å dra rundt enn 10W-30. Egentlig tror jeg 25W-40 var beregnet på bruk i varmere strøk enn det ofte blir her i nord. For vinterbruk bør man iallefall ikke bruke 25W-40, men det står nok litt om det i brukermanualen.

Din motor er jo stort sett lik Verado 4-syl, med unntak av at kompressoren mangler.

På min motor skal det altså være 10W-30 uansett.

Siden jeg prøver å bytte olje hvert år (oljefilter annethvert år) og oljemengden er relativt stor, mens timetall og gjennomsnittlig belastning på motoren er ganske moderat, så har jeg god samvittighet ved å bruke olje til drøyt 80 kroner literen (som tilfredstiller motorprodusentens krav).

Nå er jo ikke Mercury/Quicksilvers oljer noe merkbart dyrere da, så det blir vel hipp som happ. 

Kanskje jeg kjøper Quicksilver neste gang.

Biltema tar litt ekstra i forhold til bil-olje siden oljen skal tilfredstille FC-W kravene, men deres olje er også delsyntetisk i likhet med Quicksilver Synthethic Blend-oljen.

Mercury/Quicksillver har både mineralsk og delsyntetisk 10W-30 olje.

 

Jeg ser på snittforbruket pr. time gjennom sesongen  at effektuttaket er ganske moderat.

Noe annet blir det om man har et mere krevende kjøremønster med konstant høyt effektuttak, mange driftstimer og evt. helårsbruk.

 

Tror forøvrig ikke motorforhandlere/produsenter har noen juridisk dekning for å si at garantien opphører dersom årlig service ikke utføres hos forhandler, men av andre (evt. eier).

Så fremt man har kvitteringer på innkjøpt rekvisita tror jeg dette er plankekjøring ved en evt. garantisak som kan ha noe som helst med servicepunkter å gjøre.

På min motor ser man hvor enkelt Mercury har gjort servicepunktene. Samt at det er en lettlest dekal på motoren der de viktigste tingene er beskrevet.

Det er ingen registerreim å bytte, eller ventiljustering  som skal gjøres ved visse intervaller. I motsetning til enkelte japsemotorer.

Drenering av motorolje gjøres via en slangenippel (ikke noe søl eller pakningsbytte). Under oljefilteret er det en oppsamlingskopp med nippel for dreneringsslange, så ikke noe søl der heller.

Propellen må riktignok av for tapping av girolje, men den skal jo uansett av for å smøre splines årlig.

Evinrude skryter av lave servicekostnader på sine motorer, men den 2-takts olja er ikke gratis da :giggle:

 

Jeg har et Racor Snapp forfilter med vannavskiller, en bruk og kast-sak med hurtigkoblinger som byttes på et minutt eller to.

Blære har jeg ikke, det er jo ikke påkrevet på motorer med fast tank.

Men har en løs blære i tilfelle man kjører tanken tom, så kan det jo være greit å få bensin fram til filteret kjapt og effektivt..

Min starter alltid raskt og villig med et Biltema 62Ah batteri. Motoren er jo ikke større enn en vanlig bilmotor så det er mer enn kraftig nok.

 

 

biltemaolje.jpg

Teerex

Teerex

Tror nok det er 98% sjanse for at Spitfire propellen gir et bedre resultat enn 3-blads :smiley:

 

Har du hele trimsylinderen over vann også? Men anoden er vel nedi? :saint:

 

Ny manual kom i 2014 sammen med ny modell. Og så dukket det opp en 115 Pro XS og noen SeaPro utgaver året etter.

Antar det er de sistnevnte som er oppdatert i den nye manualen fra 2016, så jeg hadde sikkert fint klart meg med den første.

 

E-tec G2 har jo faktisk 500 timer eller 5 år på service og impeller. Så de har vel funnet ut at impelleren varer så lenge.

Håper folk sjekker anodene iallefall, tviler på at de holder 5 år uansett....

Så lenge temperatur og stråle er fin, og du har et "normalt" årstimetall og ikke dorger i sandfjæra, så tror jeg ikke du trenger å stresse med å sjekke impelleren altfor tidlig.

 

Vedr. olje så er jo 25W-40 tyngre å dra rundt enn 10W-30. Egentlig tror jeg 25W-40 var beregnet på bruk i varmere strøk enn det ofte blir her i nord. For vinterbruk bør man iallefall ikke bruke 25W-40, men det står nok litt om det i brukermanualen.

Din motor er jo stort sett lik Verado 4-syl, med unntak av at kompressoren mangler.

På min motor skal det altså være 10W-30 uansett.

Siden jeg prøver å bytte olje hvert år (oljefilter annethvert år) og oljemengden er relativt stor, mens timetall og gjennomsnittlig belastning på motoren er ganske moderat, så har jeg god samvittighet ved å bruke olje til drøyt 80 kroner literen (som tilfredstiller motorprodusentens krav).

Nå er jo ikke Mercury/Quicksilvers oljer noe merkbart dyrere da, så det blir vel hipp som happ. 

Biltema tar litt ekstra siden oljen skal tilfredstille FC-W kravene, men deres olje er også delsyntetisk i likhet med Quicksilver Synthethic Blend-oljen.

Mercury/Quicksillver har både mineralsk og delsyntetisk 10W-30 olje.

 

Jeg ser på snittforbruket pr. time gjennom sesongen  at effektuttaket er ganske moderat.

Noe annet blir det om man har et mere krevende kjøremønster med konstant høyt effektuttak, mange driftstimer og evt. helårsbruk.

 

Tror forøvrig ikke motorforhandlere/produsenter har noen juridisk dekning for å si at garantien opphører dersom årlig service ikke utføres hos forhandler, men av andre (evt. eier).

Så fremt man har kvitteringer på innkjøpt rekvisita tror jeg dette er plankekjøring ved en evt. garantisak som kan ha noe som helst med servicepunkter å gjøre.

På min motor ser man hvor enkelt Mercury har gjort servicepunktene. Samt at det er en lettlest dekal på motoren der de viktigste tingene er beskrevet.

Det er ingen registerreim å bytte, eller ventiljustering  som skal gjøres ved visse intervaller. I motsetning til enkelte japsemotorer.

Drenering av motorolje gjøres via en slangenippel (ikke noe søl eller pakningsbytte). Under oljefilteret er det en oppsamlingskopp med nippel for dreneringsslange, så ikke noe søl der heller.

Propellen må riktignok av for tapping av girolje, men den skal jo uansett av for å smøre splines årlig.

Evinrude skryter av lave servicekostnader på sine motorer, men den 2-takts olja er ikke gratis da :giggle:

 

Jeg har et Racor Snapp forfilter med vannavskiller, en bruk og kast-sak med hurtigkoblinger som byttes på et minutt eller to.

Blære har jeg ikke, det er jo ikke påkrevet på motorer med fast tank.

Men har en løs blære i tilfelle man kjører tanken tom, så kan det jo være greit å få bensin fram til filteret kjapt og effektivt..

Min starter alltid raskt og villig med et Biltema 62Ah batteri. Motoren er jo ikke større enn en vanlig bilmotor så det er mer enn kraftig nok.

 

 

biltemaolje.jpg

Teerex

Teerex

Tror nok det er 98% sjanse for at Spitfire propellen gir et bedre resultat enn 3-blads :smiley:

 

Har du hele trimsylinderen over vann også? Men anoden er vel nedi? :saint:

 

Ny manual kom i 2014 sammen med ny modell. Og så dukket det opp en 115 Pro XS og noen SeaPro utgaver året etter.

Antar det er de sistnevnte som er oppdatert i den nye manualen fra 2016, så jeg hadde sikkert fint klart meg med den første.

 

E-tec G2 har jo faktisk 500 timer eller 5 år på service og impeller. Så de har vel funnet ut at impelleren varer så lenge.

Håper folk sjekker anodene iallefall, tviler på at de holder 5 år uansett....

Så lenge temperatur og stråle er fin, og du har et "normalt" årstimetall og ikke dorger i sandfjæra, så tror jeg ikke du trenger å stresse med å sjekke impelleren altfor tidlig.

 

Vedr. olje så er jo 25W-40 tyngre å dra rundt enn 10W-30. Egentlig tror jeg 25W-40 var beregnet på bruk i varmere strøk enn det ofte blir her i nord. For vinterbruk bør man iallefall ikke bruke 25W-40, men det står nok litt om det i brukermanualen.

Din motor er jo stort sett lik Verado 4-syl, med unntak av at kompressoren mangler.

På min motor skal det altså være 10W-30 uansett.

Siden jeg prøver å bytte olje hvert år (oljefilter annethvert år) og oljemengden er relativt stor, mens timetall og gjennomsnittlig belastning på motoren er ganske moderat, så har jeg god samvittighet ved å bruke olje til drøyt 80 kroner literen (som tilfredstiller motorprodusentens krav).

Nå er jo ikke Mercury/Quicksilvers oljer noe merkbart dyrere da, så det blir vel hipp som happ. 

Biltema tar litt ekstra siden oljen skal tilfredstille FC-W kravene, men deres olje er også delsyntetisk i likhet med Quicksilver Synthethic Blend-oljen.

Mercury/Quicksillver har både mineralsk og delsyntetisk 10W-30 olje.

 

Jeg ser på snittforbruket pr. time gjennom sesongen  at effektuttaket er ganske moderat.

Noe annet blir det om man har et mere krevende kjøremønster med konstant høyt effektuttak, mange driftstimer og evt. helårsbruk.

 

Tror forøvrig ikke motorforhandlere/produsenter har noen juridisk dekning for å si at garantien opphører dersom årlig service ikke utføres hos forhandler, men av andre (evt. eier).

Så fremt man har kvitteringer på innkjøpt rekvisita tror jeg dette er plankekjøring ved en evt. garantisak som kan ha noe som helst med servicepunkter å gjøre.

På min motor ser man hvor enkelt Mercury har gjort servicepunktene.

Det er ingen registerreim å bytte, eller ventiljustering  som skal gjøres ved visse intervaller. I motsetning til enkelte japsemotorer.

Drenering av motorolje gjøres via en slangenippel (ikke noe søl eller pakningsbytte). Under oljefilteret er det en oppsamlingskopp med nippel for dreneringsslange, så ikke noe søl der heller.

Propellen må riktignok av for tapping av girolje, men den skal jo uansett av for å smøre splines årlig.

Evinrude skryter av lave servicekostnader på sine motorer, men den 2-takts olja er ikke gratis da :giggle:

 

Jeg har et Racor Snapp forfilter med vannavskiller, en bruk og kast-sak med hurtigkoblinger som byttes på et minutt eller to.

Blære har jeg ikke, det er jo ikke påkrevet på motorer med fast tank.

Men har en løs blære i tilfelle man kjører tanken tom, så kan det jo være greit å få bensin fram til filteret kjapt og effektivt.

Min starter alltid raskt og villig med et Biltema 62Ah batteri. Motoren er jo ikke større enn en vanlig bilmotor så det er mer enn kraftig nok.

biltemaolje.jpg



×
×
  • Create New...