
Teerex
Håper iallefall motoren blir lettstartet med et batteri av gull
800 CCA er jo mer enn nok til å starte en relativt stor dieselmotor i ganske mange minusgrader. Iallefall på landjorda.
Biltemas 80 Ah AGM 800 CCA koster forøvrig 1799,- og ligner veldig på batterier av mere anerkjente fabrikat. Så det er sikkert produsert i Sør-Korea såvidt jeg husker.
Pussig nok oppgir Mercury 800 CCA/1000 MCA som batterispesifikasjon for min 115 hk. Eller 65 Ah som det også står (uten CCA-angivelse).
Mulig at de tar høyde for en rekke forutsetninger som nok aldri er tilstede ved normal bruk, i sommerhalvåret iallefall.
Eller at de bare standardiserer alle motorer over en viss effekt til samme startkapasitet.
Min har alltid startet på sekundet, og mitt Biltema 62Ah sølv-kalsiumbatteri 80-2622 funker fortsatt fint etter mange år.
Oppgitt CCA er 600 på databladet og etiketten (men Biltema oppgir 480 CCA i spesifikasjonen på nettsiden. Biltema har aldri vært så nøye med detaljene...)
Ser Biltema har fått en ny utgave av dette batteriet nå, med 620 CCA. Koster fortsatt kr 799, en grei pris for et kvalitetsbatteri iallefall.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-12v-62ah-2000038651