Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Komodo skrev for 15 timer siden:

:thumbsup: :yesnod:

 

Tenker du at større propell gir bedre grep? Jeg har så vidt fått med meg at Suzuki har en annen utveksling på gearet enn de fleste andre. Innebærer det at den kan dra en propell som er større i diameter? Må i så tilfelle si at det hadde fristet med en Suzuki 150. Har en følelse av at den er en av de mest støysvake motorene. Mercen vibrerer og durer noe på tomgang, det var en smule uventet må jeg si. Forstod det slik på Ravn at årsaken kan være at motoren er noe enklere konstruert. F.eks. så har Yamaha 150 balanseaksler som muligens demper dette (med de ulempene det drar med seg).


Tenkte det samme. Hovedforskjellen på alu og stål er vel at alu er bløtere og svikter mer i bladene når belastningen er stor. Ikke så aktuelt på en hundrehester altså.

 

På Mercury F80, F100 og F115 (F90 og F115 i USA) etter 2014 fikk man jo mulighet til å velge Command Thrust girhus, dvs. samme propelltype/diameter som på 135-300 hk klassen. Altså girhus for propell med 4,75" hub istedenfor 4,25" som du og jeg har.

Meningen var at på litt større/tyngre båter så gir dette bedre skyv og mindre slipp. Dvs. båter fra 19-20 fot og oppover med litt "pondus" eller som lastes en del. Se vedlagt film under.

 

Vedr. Suzuki DF150 så er jo den relativt tung da. Samme propellstørrelse finner du også hos de andre merkene med tilsvarende effekt.

Mercury F150 er lettere og har større sylindervolum. Støysvak er den også.

 

Min F115 går svært stille og rolig på tomgang. Men det er jo da en helt annen konstruksjon enn din F100 som er av forrige generasjon.

 

Din motor er jo faktisk en mere avansert konstruksjon der blokka opprinnelig var designet for Verado 135-200. Og den tåler mye mere, det er testet med tuning opp til 240 hk. Kan love at den drar godt avgårde da :-) Så du kan godt si at den er litt overdimensjonert.

Mens den nye serien som jeg har, er optimalisert for lav vekt og stille gange. Bl.a. kun 8 ventiler istedenfor 16, og bedre støydemping.

 

Suzuki F100, F115 og F140 leveres med noe høyere utveksling enn det som er vanlig. Men disse er jo tyngre enn f.eks. Mercury F100/F115 med Command Thrust. Og de har faktisk lavere sylindervolum.

 

 

Teerex

Teerex

Komodo skrev for 15 timer siden:

:thumbsup: :yesnod:

 

Tenker du at større propell gir bedre grep? Jeg har så vidt fått med meg at Suzuki har en annen utveksling på gearet enn de fleste andre. Innebærer det at den kan dra en propell som er større i diameter? Må i så tilfelle si at det hadde fristet med en Suzuki 150. Har en følelse av at den er en av de mest støysvake motorene. Mercen vibrerer og durer noe på tomgang, det var en smule uventet må jeg si. Forstod det slik på Ravn at årsaken kan være at motoren er noe enklere konstruert. F.eks. så har Yamaha 150 balanseaksler som muligens demper dette (med de ulempene det drar med seg).


Tenkte det samme. Hovedforskjellen på alu og stål er vel at alu er bløtere og svikter mer i bladene når belastningen er stor. Ikke så aktuelt på en hundrehester altså.

 

På Mercury F80, F100 og F115 (F90 og F115 i USA) etter 2014 fikk man jo mulighet til å velge Command Thrust girhus, dvs. samme propelltype/diameter som på 135-300 hk klassen. Altså girhus for propell med 4,75" hub istedenfor 4,25" som du og jeg har.

Meningen var at på litt større/tyngre båter så gir dette bedre skyv og mindre slipp. Dvs. båter fra 19-20 fot og oppover med litt "pondus" eller som lastes en del.

 

Vedr. Suzuki DF150 så er jo den relativt tung da. Samme propellstørrelse finner du også hos de andre merkene med tilsvarende effekt.

Mercury F150 er lettere og har større sylindervolum. Støysvak er den også.

 

Min F115 går svært stille og rolig på tomgang. Men det er jo da en helt annen konstruksjon enn din F100 som er av forrige generasjon.

 

Din motor er jo faktisk en mere avansert konstruksjon der blokka opprinnelig var designet for Verado 135-200. Og den tåler mye mere, det er testet med tuning opp til 240 hk. Kan love at den drar godt avgårde da :-) Så du kan godt si at den er litt overdimensjonert.

Mens den nye serien som jeg har, er optimalisert for lav vekt og stille gange. Bl.a. kun 8 ventiler istedenfor 16, og bedre støydemping.

 

Suzuki F100, F115 og F140 leveres med noe høyere utveksling enn det som er vanlig. Men disse er jo tyngre enn f.eks. Mercury F100/F115 med Command Thrust. Og de har faktisk lavere sylindervolum.

 

 



×
×
  • Create New...