
Komodo
Jeg gir meg over for deres kunnskap om motorer, gearutveksling og propeller
dieselfan skrev for 3 timer siden:Håper det er det samme som "nøytralt" for var det ikke det du ville ha og var det ikke det gjorde alt vi kunne for å få til ?
Ja, jeg brukte sikkert litt feil begrep , ikke mitt fag dette her vet du
Det jeg mente å få fram var at den legger seg overraskende flatt i vannet over 20 knop. Ikke tegn verken til at den reiser seg eller overplaner og går på trynet. Så nøytralt er nok et mer riktig begrep. Og som du sier var jo det nettopp mye av poenget da konstruksjonen i hekken ble pønsket ut. Så da må vi jo kunne si at konstruksjon er vellykket
Konstruksjon på dugnad dette her
Teerex skrev for 1 time siden:Min F115 går svært stille og rolig på tomgang. Men det er jo da en helt annen konstruksjon enn din F100 som er av forrige generasjon.
Tviler ikke på at din er et hakk mer stillegående. Nå er jo ikke motoren min noen bråkebøtte heller da, det er nok bare jeg som er spesielt følsom for lyd. Men jeg skulle jo selvsagt gjerne hatt motoren din. Noe mer effekt, noe mer sylindervolum, og sikkert noe mer dreiemoment. Er den i tillegg mer lydløs på dorgefart og tomgang er det jo rene kinderegget
I sommer presenterte Dagbladet en test av 100 hestere. Yamaha og Suzuki var vel klare vinnere der så vidt jeg husker. Kan se om jeg finner testen, den er jo bak betalingsmur.
SitatDin motor er jo faktisk en mere avansert konstruksjon der blokka opprinnelig var designet for Verado 135-200. Og den tåler mye mere, det er testet med tuning opp til 240 hk
Vet du om det er mulig å gjøre noe med min motor for å få opp dreiemomentet? Tenker da på evt lasting med dykkerutstyr osv.