Komodo
Da har jeg endelig fått satt av litt tid til å montere autopiloten. Hadde fra før hydraulisk styring. Slanger og sylinder er Sea Star, men rattpumpa var en Sleipnerpumpe jeg hadde liggende. Som den observante leser kanskje husker var det litt krøll med fittings for å koble dette sammen. Seastar fittingsen jeg fikk tak i hadde 1/4" NPT gjenger, mens Sleipner bruker 1/4" BSP. Storediameter på disse gjengene er lik (13,1mm), men BSP har 19 gjenger per tomme, mens NPT har 18. Slangene til Seastar har 9/16"-24 UNF.
Slik ser Sleipnerpumpa ut på baksiden. De to blindpluggene som vender bakover er alternative uttak til styreslanger, de i midten oppe og nede går til tank, og de man skimter på sidene går inn til tilbakeslagsventilene.
Etter tips her inne valgte jeg å male autopilotpumpa før jeg monterte den. Takk for det tipset @KDB
Avfettet grundig med aceton, deretter to strøk med spraygrunning.
Deretter malte jeg over med et tykt strøk vinyltjære.
Det er av denne sorten. Blir bla. brukt på ståltanker som blir gravd ned i bakken. Har god erfaring med den.
Men flere braketter måtte til. GPS kompasset valgte jeg å plassere inne i konsollen. Plasserte det så høyt som mulig for å få det vekk fra annet elektrisk.
Lagde også en kabelskinne av noen syrefaste platebiter for å ha noe å klamre alle ledningene på. Det blir ganske mye ledninger av dette. Alt limes fast med Bostik Maxibond Extreme. Har nevnt det før, men det fine med den i forhold til standard Maxibond, Tec7 osv, er at man bare klasker brakettene opp uten at de trenger å stemples fast. Fugemassen er så tykk at braketten ikke siger.
Den eneste ulempen er at det er nærmest håpløst å få løs noe man har limt fast med dette stoffet. Etter en kort diskusjon i en annen tråd fant jeg nemlig ut at braketten til autopilotpumpa burde flyttes ned til under rattpumpa. Slik var den opprinnelige plasseringen av pumpa.
Det ble et satans strev å få av den braketten. Trangt å komme til inni der også Forsøkte først med en kordell fra en silkewire, men det var håpløst å jobbe med to armer inni der, så det måtte jeg gi opp. Fikk til slutt skjært den nesten av med Fein multikutter, men allikevel var det et sabla strev å få løs resten.
Litt kobling av ledninger må til. Men er det bare jeg som har irritert meg over at de bruker så sinnsykt tynne ledninger på slike instrumenter? Ikke helt ideelt å presse vanlige kabelsko på de tynne ledningene...
Slangen til by-pass olje var litt for lang, så den ville jeg korte litt inn på. Brukte baugfila for å skjære av kappa som slangen er presset med, men da presterte jeg å kappe inn i godset på nippelen. Det gikk ikke helt gjennom, men jeg tok ikke sjansen på å bruke den tilfelle den skulle blitt utsatt for et slag og knekke. Da blir det krise med styringen. Dreide derfor en ny nippel av en liten messingstang. Benyttet anledningen til å lage den litt lenger enn originalt for å få pass til to slangeklemmer (noe som viste seg å være unødvendig...
Og jaggu passet den også
Så oppstod det en ny utfordring. For å få forlagt slangene på en gunstig måte ønsket jeg å bruke et 90 graders bend til denne slangen. I pakka til autopiloten fulgte det med både rett og 90 graders nippel. Men på Sleipnerpumpa er det jo umulig å skru på en slik albue, den vil tørne i godset på pumpa.
Jeg valgte å løse problemet ved å lage en forlengelsesansats med utvendig/innvendig gjenge. En 20mm messingstang var passelig som emne.
Måtte "slå" de utvendige gjengene for å komme helt inn til brystningen. Med gjengesnitt går ikke det.
Og vipps, så har man en forlenger
Da ble det slik
Ny plassering av pumpa. Denne gangen også horisontalt.
Da var det kjekt å ha ei skinne å klamre kabler i Den røde knappen nede til høyre er for å avbryte autopiloten. Tviler på at den tåler sjøsprøyt og vann, så jeg valgte å lime opp en brakett rett innenfor luka til den. Da er den lett å nå fra førerposisjon, og jeg slipper å tenke på at den korroderer i filler.
Samlestokken for signalkablene var jeg heldig og fikk plassert på kryssfinerplata som jeg fra før hadde montert for div. elektrisk.
Dermed var alt ferdig montert. Kun påfylling av olje og lufting igjen. Valgte å lage en litt grundig beskrivelse tilfelle andre går med tanker om å montere autopilot. Kanskje det kommer til nytte for noen?
Lagt til:
På varme dager har jeg hatt problem med at det renner olje ut av påfyllinga på rattpumpa. Regner med at det er en luftboble i sylinderen som er synderen. Får gjøre et nytt framstøt med å få ut den nå. Denne situasjonen var imidlertid det som gjorde at jeg vippet over til å flytte ap-pumpa lenger ned. Jeg vil ikke ha flere mulige feilkilder for oljelekkasje ut fra nippelen.