Komodo
Dixie 2100 skrev On 3.4.2020 at 6.07:O-ringer i den størrelsen har de garantert hos MITS.
Men sender de til en rimelig penge? Trenger stadig noen O-ringer til et eller annet, men har hittil ikke funnet noen "billigbutikker" som er gode på O-ringer...
Ellers, det begynner å nærme seg tid for sjøsetting, så jeg må se å bli ferdig med alle småting på "to do" lista. Jeg har fra før beskrevet en del av svakhetene med teinehaleren. Trekkskiva er skrudd sammen av to deler presset tynnplate, og de er så tynne at de bukler seg for et godt ord. Ny og mer solid skive står på lista, men foreløpig har jeg bare rettet den gamle sånn tålig.
Vet ikke hvor godt det kommer fram av bildet, men den er rimelig skjev.
Klampet den fast i bor-bordet og brukte ei tvinge til å presse med. Resultatet ble helt greit, men det kommer neppe til å vare
Trinsene på denne haleren er jo ikke akkurat heller av premium kvalitet. Jeg har tidligere beskrevet hvordan jeg utbedret den nedre trinsa, og det har fungert veldig bra. Men på slutten av sesongen begynte den å gå treigt og gnisse. Ved demontereing så jeg at alt fett var borte, og messingforingen i trinsa hadde gitt fra seg et godt belegg med irr. Konklusjonen er at denne bør demonteres og smøres opp en gang i løpet av sesongen.
Jeg har også tidligere beskrevet hvordan jeg lagde en ny blokk til tuppen av armen på haleren. Den har fungert bra, men jeg har allikevel ønsket meg en ny blokk med litt større trinse med enda dypere spor. Dette for at tauet skal ligge bedre i trinsa, og ikke glippe ut når det er dårlig vær, mye strøm, og tauet står veldig skrått, samt at jeg kan kjøre større knuter og skjøter gjennom trinsa. Det samme gjelder når jeg har hummerteiner med små korker midtveis på tauet, slik at de går forbi uten å henge seg opp.
Begynte med å dreie ei ny trinse. Brukte en 104mm bolt som emne.
Dreide også en messingforing i senter av bosset slik at den skal tåle mer slitasje.
Så kappet jeg til noen strimler av tynn kryssfiner som maler.
Denne platebiten (fra en gammel sveiseprøve) skal få bli blokk.
Kreativ oppspening for nesting av deler
Ferdig sveiset og syrebeiset (mer om de andre delene etterhvert...)
Aksel til trinse og et par spesielle skiver
Ferdig montert.
Her ved siden av den forrige blokka jeg lagde. Blir spennende å se hvordan det fungerer- (jeg får vente med å gi bort den gamle blokka til @Skate til jeg har testet )
Neste punkt på ønskelista var stangholdere til dorgestenger. Har grublet en stund på hvordan jeg skulle løse det på en solid og enkel måte, og har til og med gått til innkjøp av en holder i kompositt fra Stokken Båt og motor. Men jeg ble ikke fortrolig med den holderen, så den skal få hvile i fred i garasjen inntil videre. Jeg må ha holdere som er relativt solide, og som på enkel og grei måte lar seg demontere. Det er helt uaktuelt å ha stangholdere permanent montert i de periodene jeg skal drive å trekke hummer- eller krepseteiner. Særlig med krepseteinene blir det veldig mye tauverk, og da er det viktig at det er minst mulig saker og ting som tauverk kan hekte seg opp i. Hele båten er bygget etter filosofien "low snag profile", en læresetning jeg har med meg fra grotte- og vrakdykking, hvor det er ekstremt viktig at man har en utstyrskonfigurasjon hvor man ikke kan henge seg opp i liner.
Første ide-utkast var to rørstumper som jeg kan tre dorgestengene i, evt. vanlige fiskestenger. Så for meg omtrent denne montasjen.
Jeg grublet på diverse ulike løsninger med klammer som kan skrus fast i rekkerørene, evt. skrus i glassfiberskroget under, men kom ikke på noen solide og enkle løsninger som jeg likte.
Jeg endte derfor på å sveise fast noen festeører i rekkerørene som jeg kan skru holderene i. Målet er at jeg kan skru av holderen på en enkel måte, og at de festeørene som står igjen ikke skal ha en utforming som gjør at liner kan hekte seg. Blinket ut en løsning, og begynte med å klippe til noen malbiter av kartong.
En bit av 3mm rustfri plate fikk i oppgave å bli brakett. Her har jeg boret ut et hull med diameter lik røstumpene (Ø40), da har jeg emner til to holdere Dessverre var jeg litt slurvete da jeg spente plata i boremaskinen, så den fikk seg noen runder, med påfølgende dype riper Gadd allikevel ikke begynne på nytt
Flere deler er kappet og boret, og klare for sveising.
Og endelig ferdig sveiset. Det er faktisk ganske mye jobb å lage slike ting når alt skal kappes ut av plater med vinkelsiper, slipes og tilpasses. Men det er jo også litt moro når man får det slik man vil. Det er jo ikke alt man bare kan gå i butikken å kjøpe
Tre muttere er det som skal til for å demontere hele greia. Skruene nestet jeg fast i brakettene slik at det skal være færre løse deler å holde styr på. Kan jo selvsagt miste mutterene, men det er jo en smal sak å ha et par ekstra muttere i reserve, f.eks. sammen med sikringer.
----------------
Noe annet småtteri er også under produksjon, så følg med! Men nå må jeg ut å male et strøk med polyurethanmaling på noen dingser jeg har støpt. Mer i morgen