Komodo
En ting som er litt plagsomt er dersom det kommer en skvett med vann inn i et av rommene. Det ligger jo gjerne saker og ting der som ikke skal bli vått, f.eks. tauverk, hansker, klær e.l. Ønsket meg derfor en rist i bunn av rommet under benken framme. Jeg har sett at noen båter (lurer på om det var Anytec?) har slike rister av svart plast som er skåret til. Slike rister har jeg ikke tilgang til, så jeg tenkte jeg skulle lage en plate i glassfiber. Kunne jo alltids bare brukt ei kryssfinerplate, men av flere grunner prøver jeg å unngå treverk i denne båten. Beskriver framgangsmåten her tilfelle noen skulle ha samme behov
Det aktuelle rommet.
Begynte med å kappe til noen treklosser på 20mm som jeg la i bunn.
Så tilpasset jeg en mal av 4mm kryssfiner. Samme framgangsmåte som jeg har brukt til diverse annet ved den innvendige oppbyggingen.
Glassplata som jeg har støpt paneler på har havnet på dynga for lenge siden, så denne gangen måtte jeg støpe på ei kryssfinerplate. Går helt greit det også. Her har jeg teipet arealet med pakketape Denne gangen valgte jeg å legge tape-strimlene inntil hverandre og ikke med overlapp. Rett og slett for å få et slettere resultat.
Så var det å male på en raus ladning med gelcoat. Gelcoaten var rimelig gammel og seig, så jeg måtte røre inn litt aceton for å få den til å flyte ut. Burde jo helst vært styren, men som nevnt tidligere brukte jeg også aceton for å tynne topcoaten på den siste luka jeg lagde til styrekonsollen, og det gikk greit det også. Det er uansett ingen mekaniske krav å snakke om til denne plata.
Matte klippes til. Det eneste jeg har igjen nå er en liten rull med 150g csm. Det er veldig tynn matte, så da må det jo ganske mange lag til. Tror jeg la på 10-12 lag.
Ferdig støpt
Og avformet, klart til renskjæring. Det gikk veldig greit å avforme, men overflata var ganske stygg, så den valgte jeg å slipe litt ned. Ikke for å få den strøken, men for å få den litt glattere. Renhold er stikkord.
Etter å ha renskjært og fintilpasset plata boret jeg en hel drøss med hull slik at vann skal renne vekk. Alle hullene ble forsenket fra begge sider for å unngå skarpe kanter. Så fikk den to lag med polyurethanmaling på undersiden. Deretter kappet jeg til noen 20mm høye klosser av PVC. Valgte PVC fordi den har gode egenskaper for liming (samt at det var noe jeg hadde liggende og slenge i rotekassa ). Disse ble limt fast med epoxylim fra BT.
Og da ble det slik. Da bør tauverket holde seg tørt selv om det skulle komme inn noen vanndråper
For at det ikke skal komme inn vann i dette rommet ved spyling etc. har jeg tettet dreneringshullene med butylmasse. Får se om jeg pirker ut den massen igjen etterhvert.
Egentlig var planen at jeg skulle få stoffet båten i dag, men det måtte jeg utsette. Det viste seg at det var en liten skade i den ene "skia" under motorkassa bak. Fant ut at skaden var såpass dyp at den burde støpes, ikke bare sparkles. Det som har skjedd her er faktisk at han som hjalp meg med å løfte båten med truck i fjor når jeg skulle stoffe var borti med den ene gaffelen. Vet også at jeg har vært på grunn, så det kan hende det er en kombinasjon.
Etter å ha slipet opp skaden fant jeg ut at det er mer enn nok laminat igjen under, men når jeg først var i gang tok jeg like godt å laminerte på noen lag med glassfiber.
Hang en presenning over, og satt på ei halogen arbeidslampe som jeg rettet mot støpen.
Etter litt sliping og sparkling ble det slik, så da er båten endelig klar for bunnstoff. Satser på å få gjort det i morgen