Komodo
I går gjorde jeg et forsøk på å plukke fra hverandre den gamle kontrollboksen. Tenkte jeg skulle smøre den opp og ha den i reserve. Fant ut at tregheten sitter i akselen som går inn i boksen, og den klarte jeg rett og slett ikke å få ut. Forsøkte med diverse på sprayboks, men helt bra ble den ikke. Etter å ha tenkt litt på saken tror jeg at jeg vet hva problemet er. Når jeg er ute og fisker hummer på høsten går jeg med hansker som det renner saltvann fra hele tiden. Når saltvannet renner ned langs spaken, treffer det akselen og gjennomføringen inn i boksen. Tipper det er det som tar knekken på kontrollboksen etter en stund. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å unngå det problemet. Det beste hadde kanskje vært en mansjett som hindrer sjøvann å renne ned på akselen. Det enkleste er vel å skylle med ferskvann etter bruk.
Fikk også oljet og limt på teak klossen som skal fore kontrollboksen litt ut fra konsollen. Spent på hvordan det vil fungere.
Her med plastkragen fra den gamle kontrollboksen bare for å få limt. Det som er en av utfordringene med å montere kontrollboksen er å klare å skru på de fire M5 skruene som ses på bildet. Når kontrollboksen er der er det nesten håpløst å komme til muttrene på innsiden og samtidig skru på utsiden. Etter å ha hatt boksen av og på x antall ganger ble jeg lei det knotet. Kappet derfor til fire biter av 6x30 syrefast flattstål som jeg gjenget opp med M5 og limte fast på innsiden med epoxylim. Så nå skal det være fort gjort å få av og på boksen