Jump to content

Diesel vs fyringsolje


hebbelille

Recommended Posts

Hei got botflk

 

Har kjøpt Meg en eber d2, I den forbidelse, lure jeg på noe.

Går det å bruke fyringsolje på den, istede får diesel?

 

Grunnet spørsmålet er at vi har tømt boretslaget sine tanker for olje å har 500L vi skal bli kvitt, kan jeg bruke det på min D2?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Autodiesel er, litt etter hvordan man ser det, ikke ett renere produkt. Autodiesel inneholder normalt ca. 5% biodiesel og skumdemper.

Dette finner du ikke i lett fyringsolje.

 

Det du derimot skal være veldig forsiktig med er evt. Vann. La tanken stå en stund, og sug ikke fra bunn av tanken. Kan også finnes gammelt slam som kan tette dyser etc.

 

 

Jeg kjører selv min d2 og motor på fyringsolje. Forrige båten gikk nesten bare på fyringsolje imens jeg hadde den.

Redigert av Kyst1 (see edit history)

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Takker for svarene.

Ser da ut som det er flere som bruker fyringsolje på både D2 og D4 så da er det bare for meg å lagre den, og bruke den i båten, isteden får at borteslage skal levere den inn på avfalls plassen.

 

500L fyringsolje gratis til min D2 varmer, da kan jeg ha det godt og varmt i magen år før den har brukt opp  de literen :D

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også tappet av fyringsolje fra en tank som skulle tømmes, luktet en del mer enn diesel, men varmet meget godt (ingenting er som gratis varme) :smiley: Men lurt som skrevet over; vær på vakt for vann etter du har tømt oljetanken. Så det lå godt med vann i bunn av kannene etter olja hadde stått ei ukes tid. Sugde ut vannet med et langt tynt plastrør festet på ei vanlig sprøyte (fra apoteket) og heiv oppi noe Alron for å ta eventuelle rester av vann.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det ble pumpet oppi store 400L plasttanker som er lånt av en entreprenør, men kan ikke ha det stående på de over tid, så må finne meg noe og oppbevare det i, mulig jeg tapper det over på noen 25 liter's kanner.

 

Nå vet ikke jeg hvor mye en slik D2 varmer bruker, siden jeg skal montere den inn nå, når båten skal på land. men etter det jeg har lest så bruker den vist ikke så veldig mye i timen på full effekt. så jeg har vel gratis varme i båten i en del år fremover...

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Det var en drøy påstand. Jeg har mine data fra produktdatabladene til Statoil. Hvor har du dine opplysninger fra ?

Derfor jeg skrev litt etter hvordan man ser det. Tenkte på tilsetninger.

Dessuten mener jeg at det blir feil å sammenligne autodiesel og fyringsolje, da det vel er mer interessant å sammenligne farget diesel (tidligere anleggsdiesel/avgiftsfri diesel), som blir solgt på de fleste marinaer så langt jeg vet.

 

Hvis man ser på datablader for farget diesel og lett fyringsolje, så ser jeg ikke noe problem med å kjøre verken motorer eller varmere på fyringsolje, dersom man ikke har vann eller slam i den.

 

Har kjørt mye forskjellig på fyringsolje av god kvalitet uten problemer.

 

Uansett vil jeg heller kjøre på fyringsolje enn å få på MGO på en eller annen Marina.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Eneste forskjellen på autodiesel og farget diesel er fargestoffet. Dette har ikke noe med kvalitet/egenskaper på drivstoffet å gjøre, det er en ren fiskal greie.

Det tar du faktisk feil , autodiesel inneholder ihvertfall fra Esso og statoil opp mot 7% biodiesel, samt additiver som. F.eks skumdemper.

 

En grei link med enkel info om fyringsolje. http://www.billigfyringsolje.no/fyringsolje.html#fyringsolje

Redigert av Kyst1 (see edit history)

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Enkel måte å bli kvitt vann i petroleum:

Vent til vinteren når det er som kaldest, bruk da en fatpumpe el.l. til å stikke om på rene beholdere. Da har drivstoffet skilt ut mest mulig vann, dette har lagt seg i bunn og fryst til is og evt skitt sitter fast i isen. Sørg for at beholderne er lufttette så du ikke mister noe av godsakene og at ikke vann (luftfuktighet) kommer inn. Unngå lagring av petroleum med FAME.

PS. Rørleggere f.eks. har ofte 25 liters kanner til overs etter fylling av vannbårne varmeanlegg. 1000 liters beholdere er også billig tilgjengelig på Finn.no.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...