Jump to content

Erfaring Jeanneau Merry Fisher 605


toysteinen

Recommended Posts

Etter å ha vært båtløs en hel sommer (første gang på 10 år), har jeg fått gleden av å hente min nyinnkjøpte Merry Fisher 605 fra Dyrkorn Fritid i Fosnavåg for noen dager siden. I forkant av kjøpet har jeg forsøkt å finne frem til erfaringer og meninger om båten og båttypen, men oppdaget at det var lite å finne. Derfor ønsker jeg nå å dele mine første erfaringer knyttet til båten. Aldri har jeg hatt en så god følelse for at dette var det riktige valget. Med Yamaha 115 hk på hekken blir jo oppleveslen komplett. Var en stund redd for at båten skulle bli for trang for vår familie på 4. Har hatt mange flotte timer på sjøen de siste dagene, og vi kjenner at opplevd størrelse er mye mer enn de oppgitte 19 fotene. Makan til genial planløsning har jeg ikke sett. Med en god varmer ombord kommer vi til å nyte mange fine båtturer gjennom vinteren. Om du er I kjøpsmodus, slå til nå. Må også rette en takk til ledelse og ansatte hos Dyrkorn Fritid I Fosnavåg og I Ålesund som var svært serviceinnstilt både før og etter salget. God innføring I båten ved overtakelse fikk vi også. Takk for en god start på vårt nye båtliv!

Link to post
Share on other sites

Har en Antares 580 som er en lignende båt, sies det. Motor er 100hk Suzuki. Etter å ha fått hevet motor og satt på korrekt prpoell (feil fra leverandør) så er det blitt en glimrende kombinasjon. En Eber 2D sørger for varmen etter å ha rettet feil i montasjen utført av samme leverandør. Strever enda med at elektronikken kutter i forbindelse med oppstart. Har måttet byttet batteri på en båt på under ett år. Som du skjønner så er jeg ikke så fornøyd som deg, men selve båttypen, skrog og motor er topp! :-)

Håper du slipper slike barnesykdommer som jeg har opplevd. Irriterende på nytt utstyr....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Her har jeg helt glemt å følge opp:-)

det er vel sånn vi mennesker er, vi er kjapp når vi skal klage, og mindre flik til å skryte når noe er bra.

 

Nå har jeg hatt båten i 1,5 år og jeg må bare si at jeg er like fornøyd nå som da jeg fikk den. Vi har brukt den ca 100 timer, og vi har har ikke hatt noe annet enn små bagateller som en løs hengsle på en skyvedør, og litt dårlig kvalitet på de laminerte skapdørene og bordet inne i kahytten. Dette har Ferd fikset på strak arm, og da er alt som det skal være.

 

Det er veldig bra utforming på passasjerplass rundt bordet, da det faktisk er mulig å sitte to på begge sider. det viser seg vanskelig for mange av konkurrentene som ekspempelvis Antares.

 

Vi har kjørt båten på lange dagsturer, og den marsjer fint på 20-22 knop og bruker mellom 16,5 og 18 liter i timen. Det synes vi er rimelig for en 115 hk. Når det gjelder toppfart har jeg fått den opp i 33 knop, og etter å ha lagt på sjøen til nå uten ny bunnsmøring bikker jeg fortsatt 31 knop på maks.

 

Den oppfører seg fint i ruskesjø, og det er fort gjort å glemme at dette faktisk er bare en båt på 19 fot. Vi er en familie på 4, og båten oppleves som rikelig stor nok til oss. Vi har ikke overnattet i båten, syns kanskje den blir litt liten til det.

 

Vi gjør oss nå klar til å dra opp noen store torsker fra Borgundfjorden, og om ikke det lykkes i år, så er det ihvertall ikke på grunn av båten :-)

 

Lykke til til alle som er på jakt etter dette konseptet, 605 virker både større og bedre enn man kan forvente.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei så båten da jeg var innom båtbutikken! så veldig fin ut!  Det går vel ikke to voksne i den minste benken forran i sittegruppa??

Vi er ofte 5 i båten og ser for meg det blir litt trangt.  Hvordan synes du båten oppleves i kvapsesjø/solgangsbris?   ser du skriver den oppfører seg fint i ruskesjø? lav fart da eller?  ser det er veldig liten vinkel på V-bunnen!  Ellers synes jeg designet på båten er fint og tilkomst fra hekken ser bra ut!

IMG_6328.JPG

IMG_6327.JPG

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...