Jump to content

Frakt av "liten" seilbåt


Stormfull

Recommended Posts

Bredden er 2.9 meter - og jeg har sjekket med biltilsynet som sier at man må markere lasten med gulblink samt breddemarkering. Høyden er ca. 2.8 meter, fra bunn kjøl til topp dekk. Jeg har tilgang på en stor biltralle med innvendig mål 5 meter x 2. 1 meter (totallengde på hengeren er 6.6 meter). Kanskje denne duger, samt en litt stor SUV eller lignende foran?

 

Men jeg har ikke E på førerkortet, og er derfor avhengig av at noen kan kjøre for meg. Vil selvfølgelig betale for dette.

Link to post
Share on other sites

Tror også du får overheng over 1 meter bak hengeren, så det må merkes.

 

Men med "stor" pickup så bør det gå greit. Båten bør nok stikke noe inn over bilen også for å få balanse.

Har du en solid krybbe i tre så bør det være greit å kjøre med.

 

Jeg kjørte med en firling fra Oslo til Grimstad på en flakhenger bak min bil. Lørdag kveld var en fin tid å kjøre på.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Eller gå båten til Oslo, avtal med lastebil sjåfør med egnet kjøretøy, så slipper du kjøre natterstid på småveger med følgebil og hjertet i halsen for å få det til :). (Ble bare litt satt på spissen det der...)

Jeg hentet båt fra Tønsberg til Minnesund for et par år siden, og tok det med lastebil fra Oslo for rundt 5000.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

last ned den tilhengerappen fra biltilsynet og tast inn sertifikat, reg nr på bil og henger så ser du om bilen/henger/lappen duger til oppgaven. 

 

Trenger ikke noen svær suv for å dra 1600kg fra Nøtterøy til Gjøvik. Selv min lille Skoda stasjonsvogn har lov å trekke 1600kg (og enda en del til) ;-). 

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke noen svær suv for å dra 1600kg fra Nøtterøy til Gjøvik. Selv min lille Skoda stasjonsvogn har lov å trekke 1600kg (og enda en del til) ;-). 

Kan være en fordel å bruke en tilhenger også :giggle:. Til så stor last veier tilhengeren lett 500 kg, dermed 2100 kg tilsammen. Har vært mange spørsmål om å frakte en Banner 28 på tilhenger her på forumet (hvilken annen båt veier så lite som 1600 kg, er 28 fot og 2,9 meter bred?). Jeg er fremdeles skeptisk til at det er lov å ha tilhenger bak normal bil på over 2,55 meter. Men gidder ikke å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...