Jump to content

Dieselvarmer Mikuni problemer å få igang.


alfth

Recommended Posts

Har en Mikuni MY30 dieselvarmer i min Viknes 880.

Er ikke sikker på når den ble installert, men båten er en 2004 modell.

Båten er svært lite brukt og antakelig også varmeren. 

Har hatt den igang noen ganger for å teste den og da kom det varme i salongen, men de siste gangene

så har den bare stoppet.

 

Her er hva som skjer :

 

- Knappen på den innvendige termostaten settes til venstre (da tennes en rød diode).

- I motorrommet hører en at brenneren starter opp (viften går igang).

- En kan så høre at dieselpumpen til brenneren gir fra seg pumpe-lyder ..

- Etter et 30 sek (ca.) og viften går litt kraftigere, så stopper viften (og pumpen) og ingen ting skjer.

 

Brenneren kommer ikke igang som før og viser gul diode (at den er på full efekt).

 

Dieselvarmere er ukjent territorium for meg, så er svært takknemlig for tips og hjelp her.

 

--> Skal ned i båten og sjekke nermere konf. feilsøking i manualen .. føler dette punktet er "nermest" :

"Viftemotor starter og litt senere starter også brenselpumpen. Etter ca. 45 sekunder går viften opp

på fullt turtall og 3 – 4 minutter senere stopper varmeren: Mål om det er spenning ved
glødepluggen. Er dette i orden, demonter og kontroller glødepluggen. Defekt glødeplugg må
byttes."
Redigert av alfth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en lik varmer jeg reparerte før sesongen. Den startet av og til og oste mye hvis den gikk.

 

Her var "bosset", den delen gløderen sitter i helt kokset til.

 

Demonterte og fjernet all sot. Det er også to liftehull i denne som må stakes opp.

 

Forvent at pakningene går i stykker under demontering.Byttet alle pakninger. Virket bra siden.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Takk for feedback :)

Var i båten for å ta en nøyere titt. 

- Startet ved å ta bryter på termostat til venstre.

- Viften på varmeren startet å gå.

- Jeg testet de to ledningene (merket 2 og 4) til glødepluggen at det var spenning 12 volt (via enkel strømtester).

- Så går viften og pumpen en stund .. noen minutter.

- Vifte og pumpe stopper og så kommer det litt grå røyk fra området til brenneren.

- Så er det ikke spenning i de to ledningene til glødepluggen.

 

Tenkte i morgen å la slangen etter dieselpumpen gå i et kar for å verifisere at det kommer diesel.

 

- Hvordan sjekker en glødepluggen ? (Demonterer jeg de to ledningene og så skrur ut pluggen. For så visuelt å sjekke den etter å ha startet opp varmeren ?)

 

Best å få sjekket det jeg kan sjekke før en demonterer og sjekker inni ? ;)

Link to post
Share on other sites

Her er glødepluggen etter at jeg tok den ut av varmeren i dag. Ser hel og ren ut  :smiley:

 

bilde

 

Her er glødepluggen etter bare ca. 10 sekunder da jeg koplet den til bilens batteri for test. Glødet skikkelig og planken under fikk sort merke og begynte nesten å brenne.

 

bilde

 

Jeg fikk ikke av slangen etter varmerens diesel-pumpe. De satt skikkelig fast. Men under varmeren der eksosen går ut så var det fuktig med diesel. Litt dieselfukt også på gulv under varmeren. Skulle tro den fikk diesel da ? 

Det er noe jeg trodde var et filter mellom dieseltank og pumpen, men det ser ut som en plastdings med en pil på (peker mot varmeren). Antakelig for å hindre tilbakeføring av diesel ?

 

Skal montere plugg tilbake i morgen. Har sjekket 2 sikringer som er lett å se utenfor varmeren - de var normale.

 

Hva skal jeg sjekke mere - noen ideer ?

Redigert av alfth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en fyr fra Heatco AS på besøk, måtte ta med seg hele enheten til verksted da hverken glødeplugg eller noe annet som kunne sjekkes "on-site" var feil. Symptomene diner minner litt om de jeg hadde. Nå har jeg ikke kvitteringa her så jeg vet ikke 100% hva som ble bytta, men etter hukommelsen så den gamle delen ut som noe herfra http://www.mikuniheating.com/Details.cfm?ProdID=237altså bosset til glødepluggen. Det ble jo ikke grisebillig, men han jobba profft og effektivt. Er du i Oslo kan de anbefales, men her lukter det vel vestlandet?

Link to post
Share on other sites

-Luna- og quantumduck ... Jeg har ikke demontert enda, men har spørsmål til denne glødepluggbossen.

 

- Om den ble byttet .. hvordan kan en se at denne bossen evnt. skulle være defekt og må byttes ?

- På bildet under, - er det riktig at dieselen kommer inn fra det røret der nummer 30 og 39 peker ?

- Og det røret på skrå ned til venstre (under sirkel 4), - hva er det til ?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle var det bygget seg opp et tykt lag med sot på innsiden av bosset der gløderen sitter. Den var derfor ikke defekt. En reperatør ville nok bare ha byttet hele delen vil jeg tro.

 

Delen er lett å demontere når den først har løsnet (to skruer). Jeg måtte spraye med rustløser og lirke den rundt med en skiftenøkkel før den kom.

 

Ville ha åpnet for å se hvordan det ser ut først. Pakningen må nok byttes.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått tid til å se litt på dieselvarmeren :)
 
Ledningene (2 pluss) og (4 minus) til glødeplugen syntes jeg hadde dårlig feste i koplingen (som er ca 15 cm ifra glødeplugg).
Skar av plastkrympen til kontaktene og festet de skikkelig (pluss og minus kabelen).
 
Jeg har i tillegg hatt båten koplet til landstrøm og løsnet metallslangen (til eksos) under varmeren for å se om det var lagt seg diesel der (var tomt), samt blåst rent (så ok ut) et lite filter (?) mellom dieseltank og pumpen til varmeren. 
 
Skudde termostaten på fullt og startet opp (bryter til venstre). Viften kom igang og om litt også dieselpumpen. Så kjente jeg at røret under varmeren (til eksos) ble varmt .. YESS ! 
 
Så problemet nå :
----------------------
Etter oppstarten kom det eksos ut av hullet i skroget til båten. Men så like etter begynte eksos å sive ut under varmeren. Det så ut som om eksosen stoppet opp i enden av metallslangen under der den går inn i en muffe og plastslange derfra ut i skroget. 
Bare varme kom så ut av eksoshullet i skroget, mens eksos siver ut under varmeren som beskrevet.
Det værste var at det inne i båten ble fyllt opp av eksos. Det kom varme ut av ventiler, men også masse eksos.
Så antar at siden eksosen stopper oppunder varmeren,- så blir den sendt videre inn i båten sammen med varmluften  :confused:

Eksos kommer ut :

 

bilde

 

Eksos"muffen" :

bilde

 

På plastrøret/muffen der metallrøret med eksos ender .. så står det merket med "Exhaust", med en pil som

peker MOT varmeren. Vet ikke om det har noe å si ? 

Har hatt varmeren i gang korte perioder før uten at jeg merket at eksos kom inn i båten. 

 

Jeg er superfornøyd med at varmeren nå "virker" og går for fult. Kjørte den for fult så den fikk kjørt seg litt, - selv om det resulterte i eksos i båten.

 

Noen som har noen gode ideer her ?

Problemet ser ihvertfall ut til å være å få all eksosen ledet ut av båten.

Link to post
Share on other sites

Dette skyldes antagelig en kombinasjon av to ting.

 

For det første har gjentatte startforsøk medført at eksosrøret er fuktet med diesel, og dieselen kan også ha trukket inn i glassvatten i lyddemperen. Når varmeren så starter gjør varm eksos at dieselen i eksosslange/lyddemper fordamper.

 

For det andre har du en lekkasje et sted i eksosslangen. Dette kan godt være i forbindelse med lyddemperen som utgjør omlag 60 cm av den tykke delen av eksosslangen. Denne er tykkere enn selve eksosrøret, og er tettet i endene med en slags fugemasse som kan bli hard med årene og begynne å lekke. Det vil være mulig å åpne ytterdelen av eksosslangen slik at du kommer til for å erstatte denne tetningsmassen. Men det er viktig å bruke en tetningsmasse som tåler temperaturen fra eksosen.

 

Normalt sitter lyddemperen nærmest varmeren. Men jeg tror ikke det er noe problem om slangen monteres motsatt slik at lyddemperen sitter nærmest utløpet gjennom skroget. Lyddemper-delen av slangen tåler dårlig å bøyes, om den bøyes for mye kan dette medføre lekkasje i de nevnte tetningene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :)

 

Flow :

Ja det er stigning ut på eksosslangen. Den er festet til et metallrør under brenneren og går så opp og (i en svane-bøy) ut hull på siden av båten.

Problemet var i starten at brenneren ikke kom igang, men slo seg av etter 3-4 minutter uten å bli varm (mistenkte glødeplugg). Tror feilen lå i dårlig kontakt i "kabelskoene" på ledningene pluss og minus opp til glødepluggen. Har ihvertfall fikset kontakter og ladet batterier. Nå virker brenneren !

For å utelukke diesel oppsamlet i metallrøret under brenneren pga alle startforsøkene, så prøvde jeg å løsne metallrøret. Problemet med eksoslekasje nå skyldes antakelig at jeg har dratt for mye i metallrøret for å få det av .. da jeg skulle sjekke om det lå diesel der. 

 

Brigg :

Du kan være inne på problemet. Dro litt i røret fra eksosslangen, - men det var ikke noe å løsne på der. Så jeg løsnet heller på andre enden av metallrøret som var festet i stussen under brenneren. Det lå ikke noe diesel der.

Da jeg startet brenneren, så forso jeg at nå ville den starte :) Jeg kjente metallrøret under bli varmt og eksos kom ut fra hullet i båtsiden. Men så begynte eksos å legge ut fra der metallrøret går inn i eksosslangen. Samtidig stanset eksosen å strømme ut av hullet i båtsiden, - der kom det bare varm luft.

All eksos kom så ut i overgangen metallrør og eksosrøret/lyddemperen OG eksosen ble samtidig blåst inn i båten sammen med varmluften fra brenneren. Ikke bra ;)

Har nå bestemt meg for å kjøpe en CO-alarm :)

Men må løse denne lekasjen uansett. Nytt eksosrør/slange koster endel, men jeg må nok demontere å sjekke glassvatt/fugemasse som du nevner. Tror ikke det er tett  .. ? .. det kommer jo varmluft ut fra røret i båtsiden.

Takker for tipsene så langt !

 

Her er en video jeg tok av eksoslekasjen : https://youtu.be/CckpDx-vPMY

Link to post
Share on other sites

Når den er i gang brenner den nok så rent at det bare er 'varmluft' som kommer på utsiden, røyken inne lukter vel mer diesel og skyldes at isolasjonen i første del av lyddemperen har trukket til seg ved mislykkede startforsøk.

Har vært borti dette, erstattet 20-30cm med isolasjon som var fuktig av diesel og begynte å lage røyk inne i båten når brenneren kom igang. Brukte std. glava, pakket godt og alt ok etter det.

Link to post
Share on other sites

Enig med Kaffelars. Om du nå kjører varmeren uten nye bomstarter vil dieselen i eksosslangen etterhvert fordampe og du kan bruke varmeren som normalt. Men du bør uansett sjekke eksosslangen for lekkasje.

 

Og CO-varsler er smart uansett.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem. Rett nok på en Eber D4, men eksosslangen er den samme. Jeg opplevde også at båten fyltes med dieseldamp i etterkant av at jeg hadde problemer med å få start på varmeren med en rekke bomstarter som resultat. Dette ble løst ved at varmeren ble levert inn på service (bytte av brennkammer og vifteenhet) og at eksosslangen ble byttet med en ny.

 

bilde

 

Her er den gamle slangen etter at den ytterkappen over lyddemperen er fjernet. Røret fra varmeren var løsnet der det går inn i lyddemperen, og det var her det var eksoslekkasje. På denne enden av lyddemperen var det brukt et tetningsmateriale som var ganske hardt og lignet mye på gips. I den andre enden av lyddemperen var det benyttet et rødfarget fleksibelt tetningsstoff.

 

bilde

 

Her er eksosslangen etter gjennomført obduksjon. Delene er nedenfra og opp:

  • Endestykker for ytterisolasjonen med klemmer
  • Eksosrør fra varmer og inn i lyddemperen
  • Lyddemperens isolasjon (glassvatt)
  • Lyddemperens indre rør, dette er perforert.
  • Lydemperens ytre rør. Isolasjonen ligger mellom indre og ytre rør.
  • Eksosrør fra lyddemper til skroggjennomføring.
  • Isolasjon (glassvatt) som ligger over eksosrør fra lyddemper til skroggjennomføring
  • Ytterkappe

Det var ingen tegn til korrosjon på noen deler av eksosslangen. Eneste feilen var lekkasjen der røret fra varmeren gikk inn på lyddemperen. En reperasjon her vil kunne spare to til tre båtpenger eller så.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode bilder Brigg!

Illustrerer det jeg har nevnt flere ganger her på baatplassen siden den ble opprettet:

 

Eksosslangen på varmerne lever ikke evig! Også viktigheten med å ha nok klammer på denne så det ikke blir unødig vibrasjon. Vibrasjon som igjen over tid kan medføre lekkasjer-

Jeg har skiftet noen eldre varmere de siste 15 årene og etter karene hos Diesel og elektroservice så meg dypt inn i øynene og forklarte farene ved lekkasje ble og eksosen skiftet. Som de påpekte: Ingen aner tilstanden på det som er inni den store slangen.

 

Så igjen, tusen takk!!    :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott :) Takk til Brigg for å ha tatt oss med til eksosslangens indre.

 

Jeg tror nok at problemet hos meg ligger i at eksosrøret muligens har løsnet fra lyddemperens indre rør.

Skulle løsne på eksosrøret under varmeren og sjekket om jeg kunne få det av på siden til eksosslangen .. noe som ikke gikk. Løsnet da

eksosrøret der det er festet med klemmer under varmeren. Det var ikke noe diesel å spore der.

Etter dette så startet jeg opp og det var da det kom eksos eller dieseldamp ut ved endestykket til eksosslangen.

 

Skal sjekke om feilen er at røret har løsnet fra lyddemperen evnt. om det bare dreier seg om dieseldamp.

 

Men føler at et bytte kanskje er riktig uansett.

 

Her er sakset fra et dokument på Båtmagasinet ang. "Vedlikehold Dieselvarmere" :

 

"Eksosanlegget :

 

Vi tuller ikke med eksos. Det er veldig viktig at dette er i orden, presiserer

Ove Jarle. Han understreker at om det er skade på eksosdelene så skal de

ikke repareres, men byttes ut. Fra eksosuttaket på dieselvarmen går det en

isolert eksosslange til en gjennomføring i skroget. Lekkasje på eksosanlegget

kan føre til at det kommer eksos i båten, noe som kan få katastrofale følger.

Pass på at alle slanger ut fra eksosuttaket er hele. Sjekk alle slangeklemmer

og bytt ut om du er i tvil. Pass på at eksosslangen er festet på en forsvarlig

måte og se til at de ikke ligger i spenn slik at vibrasjoner i båten kan skade

den."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...