Jump to content

Ønsker tips om ny fokk til Jeanneau 39i 06


Janda

Recommended Posts

Har en Jeanneau 39i 06 mod som jeg vurderer ny fokke til. Den som står på båten i dag er ca 4 år gammel triradial fra Boding segel. Seilet er nok ikke utblåst eller slitt, men synes jeg får for lite effekt av seilet. Og heller ikke noe særlig forskjell fra original fokke som båten ble levert med. På grunn av vantene på båten så lar det seg ikke gjøre med en genoa på båten. Alternativet kan jo også være en code 0, men er egentlig ute etter en fokke som drar maksimalt. Pris er ikke avgjørende, men ser ikke for meg seil i øvre prisgruppe heller. Har tittet på Lundh segel sitt Vertec jibb, synes det ser spennende ut. Jeg er klar over at trimming av seil og rigg også har stor betydning, men har sabla lyst til å kjøpe ny gave til båten og glede meg over nytt seil til jeg starter ny sesong. Er det noen med erfaringer fra 39i eller andre som har blitt overasket over valg av fokke.

Link to post
Share on other sites

En lettvindsfokk vil nok gi deg litt mer power i lite vind, de sys jo normalt litt dypere enn en all-round fokk og du beholder muligheten til lett å slå mot vinden. Men som du skriver er det jo også et alternativ å kjøpe et code seil, feks en code 1 på rull: https://www.youtube.com/watch?v=CHh0ySnu7RQ. Det gir deg jo noe vesentlig annerledes i arsenalet enn en fokk til. Da slipper du også å skifte seil på forstaget, noe som ofte er et pes grunnet spiler osv. Det er kjempemoro å få fart på et slikt forseil, og det fungerer også som et ok lenseseil i vindstyrker der du kanskje ikke tør sette spinnaker.

 

Lagt til: om fokka du har er av rimelig god kvalitet og du ikke driver med konkurranseseiling er jeg litt skeptisk mhp hvor stor forbedring du kan håpe på ved å kjøpe en ny fokk, maks noen få prosent vil jeg gjette. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Dette er vel det mest effektive seilet du kan få på en sånn båt: http://www.elvstromsails.com/cruising/head-sails/furling-headsail/fatfurl-jib

 

Andre seilmakere har tilsvarende men med andre navn.

 

Code 0 er jo gøy, men det er ikke noe å krysse med opp Drøbaksundet, akkurat. Må rulles inn i slagene og makshøyde blir minst ti grader lavere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har tittet på Lundh segel sitt Vertec jibb, synes det ser spennende ut.

 

Kan ANBEFALES !

Men: Min fokk nr 2 fra Lundh, så valgte jeg korte spiler i akterlik istedenfor spiler i hele lengden.

Det gjør livet litt enklere..  ( Spesielt den dagen fallet røyk i toppen, og 20 meter lange spiler + seil skulle reddes opp fra havet i kuling ) 

 

Aramid/Carbon fokk, bildet tatt av Careka:

bilde

Link to post
Share on other sites

Som det blir gitt uttrykk for her så kan det være at jeg får lite ut av et bytte til ny fokke, og at en code 1 vil gjøre underverk på farten. det er jo seilareal som savnes når det blåser moderat, og da tenker jeg en code1 gir den kraften en savner. Kansje jeg går mot et slikt valg. Får bruke litt tid på å vurdere for og i mot begge alternativene. I mellomtiden er det ok å få en del synspunkter på valget.

Link to post
Share on other sites

en av de morsomste seilasene jeg hadde i sommer var en søndag jeg egentlig var for sliten til å seile, og hadde tenkt gå for motor inn fjorden. Men så ble det en fin slørevind, og jeg dro da opp en A0 gennaker, mens storseilet lå i lazybagen. Det var flere båter som skulle samme vei, men jeg dro fra dem alle med fart rundt 8-9 knop bare for forseil (maks hastighet var oppe i 10 knop kortvarig i noen vindbyger). Det var da TWA på rundt 90 grader, dvs AWA kanskje rundt 50 grader, vindhastighet rundt 8 m/s. Angsten i blikket til de jeg passerte var verdt hele investeringen... :-) 

 

PS: en A0 gir mange av de samme fordelene som en Code, men har ikke så strekkfast duk og man kan ikke gå så høyt. Det gjør seilet en god del billigere enn f.eks en Code0. Det er et fint supplement til en vanlig fokk og en A2.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtida. Jeg blir litt forvirret av alle betegnelsene. A0, er det genakker på rull som er konstruert med lite dybde? Hvis jeg skal investere i genakker så må det bli en på rull. Jeg har en genakker med strømpe på 105 kvm. Men synes det blir for mye greier på ferie eller helgetur, og så blir den fort for stor når det blåser opp. Og drøyer en litt for lenge med å ta ned så blir det fort hektisk ombord.

Link to post
Share on other sites

jeg er forvirret selv :-)

 

Min er fra Quantum: http://www.quantumsails.com/Sails/RacingPolarChart.aspx. Den kan selvsagt brukes på dypere kurser også, men vil da være mindre effektiv enn en A3 eller A2. 

 

Et veldig lettseilt seil. Siden man har fast forlik er det ikke noen fare for timeglass, da den bare rulles inn som en genoa. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...