Jump to content

Askeladden Excel 525 Vs Sting 530


Limbo79

Recommended Posts

Takk for svar. Tanken var å kjøpe brukt. I prisklassen jeg ser på (150 000, inkl henger), så ser jeg jo at jeg får en vesnetlig nyere modell av Sting 530. Den gikk vel først i produksjon i 2012. Alternativet (ihervtfall det jeg har sett av bruktannonser) blir jo en Askeladden 2007-2008 modell med 90-115 HK.

Sistnevnte blir jo noe eldre. Så dilemmaet blir jo om jeg skal gå for Askeladden som jeg synes virker mer robust/stabil av en eldre modell eller en Sting av nyere modell og mindre motor (75 HK). Askeladden blir hovedsakelig levert med Mercury (07-08 modell), mens Sting kommer med Evinrude. Riktig som du sier at motor er vel så viktig, og her har jeg ikke mye kunnskap dessverre. 

Link to post
Share on other sites

Tenker vekt jeg, mistenker Sting er noe lettere. Lett båt er fordel for forbruk/fart, men om en ofte går i litt sjø, så hopper den mer også, og blir mer ubehagelig. Nå blir aldri en 17-18 fot båt en skute som skjærer gjennom sjøen, men på min Ryds 510, hvor båten veier ca 500kg pluss motor, så går den bedre i bølger med passasjerer enn uten.

At motoren veier 180kg kan jo ha noe med saken og gjøre da, den lander gjerne på bakparten etter hopp, og med styrekonsollen bak så merkes det godt. Har endel kjetting på dreggen som ligger foran, hjelper på.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Liten motor er kjedelig, spesielt ved vannsport og om du har med flere i båten.

 

Kjøp ikke den med minst motor. Det blir dyrt da du kommer til å selge den etter en sesong( snakker av erfaring) ;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...