Riddar4 Startet 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2015 Jeg har søkt etter tips når det gjelder både hvit og svart eksos. Først startet jeg en ny tråd uten å få noen råd. Så begynte jeg å søke på relaterte emner, og fant at mange hadde slitt med samme problem opp gjennom årene. Spesialistene var tydeligvis lei av å gi svar på tilfeller med de samme symptomene. Men etter å ha søkt og lett, satt jeg igjen med ett spørsmål. Hvilke råd var det som hjalp, hvordan endte det?? Dessverre manglet det altfor ofte. Det er det som kunne hjulpet meg til slutt, ikke alle mulighetene jeg kunne søke etter, selv om det også er nyttig. Kanskje betyr det at ingen av rådene førte fram, eller kanskje vedkommende bare glemte å gi sluttrapport i pur glede?? Men uansett, dette mener jeg er viktig å minne alle brukere av forumet på. For i tillegg til masse koseprat som også har sin funksjon i båtmiljøet, sitter mange på viktige fagkunnskaper som det spørres etter. Og vi som er ferske i faget, vil gjerne suge til oss av denne kunnskapen og erfaringen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 (redigert) Da får du lete bedre, jeg har besvart slike spørsmål en del ganger: Svart eksos, for mye drivstoff i forhold til forbrenningsluft. Eks. tett filter, defekt turbo, for dårlig lufting av motorrom. Hvit eksos: Uforbrent diesel på dieselmotorer, gjerne ved oppstart. For en del motorer er dette normalt. Dessuten vann i forbrenningen, for lite vann i eksosen (damp). Kaldt og fuktig vær. Blå eksos, motoren forbrenner smøreolje, kan være lekkasje i oljekjøler, lekk gjennom stempelringer, slitte ventilstyringer, defekt tetning i turbo eksosside, etc. Mange har nok fått hetta om høsten/tidlig vår med ekstra hvit eksos. De får som regel rådet om å roe ned og vente til utetemperaturen er 20 grader en solvarm dag. Veldig ofte løser problemet seg. Og det er noen som har gitt tilbakemelding om dette. En inviterte meg faktisk om bord på en Cognac ved en anledning :-) Måtte holde meg edru, takket nei. Ellers så har jeg ikke trace tilbakemeldinger, så akkurat det vet jeg lite om. Etc. Redigert 14.Oktober.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 14.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Takk for det Hulda, du er en av de ivrigste bidragsyterne. Det er ikke rådene jeg spør etter nå, de har jeg kanskje allerde i de gamle trådene. Jeg vil gjerne vite hvordan det endte. Da slipper en kanskje å prøve ut alle forslagene. For det er en del muligheter når motoren spyr hvit eksos på lav omdreining, for så å fungere normalt ved litt mer turtall. Så kommer den svarte røyken/kjølevann ved belastning. Og så sliter motoren med å komme opp i omdreining. Noen av rådene er allerede testa ut. Men hvordan endte det med de som hadde samme symptom som min motor? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Det kan høres ut som om du har et dyseproblem, Riddar4. Men det var vel ikke det du ville ha svar på. Mange gir tilbakemelding når problemet er løst, men desverre ikke alle. Og dette med røyk fra eksos er gjerne litt diffust, som Hulda sier. Gamle motorer ryker mer enn nye, og enkelte modeller er kjent for røykproduksjonen sin uten at noe dermed er galt. Og det at røyken endrer seg med luftfuktighet, temperatur mm. Så det er ikke sikkert at problemet blir løst, noen ganger "er det bare sånn". Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Riddar4 Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Egentlig burde overskrifta vært: Vi vil ha råd, men glemmer å avgi sluttrapport for å fortelle hvordan det endte. Det er nok oftest ferskingene - inkl meg selv - som glemmer sluttrapporten. Selv er jeg kommet dithen at jeg ikke ser mer hva jeg kan utrette med min begrensede kunnskap, så neste skritt blir å sette båten på verksted for å få en gjennomgang der. Jeg aner at problemet skriver seg fra bl a dysene. Ihverfall er det feil fordeling mellom diesel og luft-blandinga. Det viser dieselfilmen på sjøen. Og det skjer ingen endring i oljeinnholdet ifølge peilepinnen. Men jeg fant ut at forfilteret ikke hadde noen innsats, uten at jeg vet hvor lenge den forrige eieren har slurva. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 enig i at det er viktig at trådstarter på et eller annet tidspunkt oppsummerer hvordan ting løste seg (eller ikke), det skylder man på et vis de som har bidratt, og i tillegg er det jo god lærdom for alle. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Enig i det, resultatet bør ikke minst være viktig for dem som gir råd. Særlig om det er feil råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.