Jump to content

De vil gjerne ha gode råd, men forteller ikke hvilke som virket

Riddar4

Recommended Posts

Jeg har søkt etter tips når det gjelder både hvit og svart eksos. Først startet jeg en ny tråd uten å få noen råd. Så begynte jeg å søke på relaterte emner, og fant at mange hadde slitt med samme problem opp gjennom årene. Spesialistene var tydeligvis lei av å gi svar på tilfeller med de samme symptomene.

Men etter å ha søkt og lett, satt jeg igjen med ett spørsmål. Hvilke råd var det som hjalp, hvordan endte det?? Dessverre manglet det altfor ofte. Det er det som kunne hjulpet meg til slutt, ikke alle mulighetene jeg kunne søke etter, selv om det også er nyttig.

Kanskje betyr det at ingen av rådene førte fram, eller kanskje vedkommende bare glemte å gi sluttrapport i pur glede??

Men uansett, dette mener jeg er viktig å minne alle brukere av forumet på. For i tillegg til masse koseprat som også har sin funksjon i båtmiljøet, sitter mange på viktige fagkunnskaper som det spørres etter. Og vi som er ferske i faget, vil gjerne suge til oss av denne kunnskapen og erfaringen.

Da får du lete bedre, jeg har besvart slike spørsmål en del ganger:

Svart eksos, for mye drivstoff i forhold til forbrenningsluft. Eks. tett filter, defekt turbo, for dårlig lufting av motorrom.

Hvit eksos: Uforbrent diesel på dieselmotorer, gjerne ved oppstart. For en del motorer er dette normalt. Dessuten vann i forbrenningen, for lite vann i eksosen (damp). Kaldt og fuktig vær.

Blå eksos, motoren forbrenner smøreolje, kan være lekkasje i oljekjøler, lekk gjennom stempelringer, slitte ventilstyringer, defekt tetning i turbo eksosside, etc.

Mange har nok fått hetta om høsten/tidlig vår med ekstra hvit eksos. De får som regel rådet om å roe ned og vente til utetemperaturen er 20 grader en solvarm dag. Veldig ofte løser problemet seg. Og det er noen som har gitt tilbakemelding om dette. En inviterte meg faktisk om bord på en Cognac ved en anledning :-) Måtte holde meg edru, takket nei. Ellers så har jeg ikke trace tilbakemeldinger, så akkurat det vet jeg lite om.

Etc.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk for det Hulda, du er en av de ivrigste bidragsyterne. Det er ikke rådene jeg spør etter nå, de har jeg kanskje allerde i de gamle trådene. Jeg vil gjerne vite hvordan det endte.  Da slipper en kanskje å prøve ut alle forslagene. For det er en del muligheter når motoren spyr hvit eksos på lav omdreining,  for så å fungere normalt ved litt mer turtall. Så kommer den svarte røyken/kjølevann ved belastning. Og så sliter motoren med å komme opp i omdreining. Noen av rådene er allerede testa ut. Men hvordan endte det med de som hadde samme symptom som min motor?

Det kan høres ut som om du har et dyseproblem, Riddar4. Men det var vel ikke det du ville ha svar på. Mange gir tilbakemelding når problemet er løst, men desverre ikke alle. Og dette med røyk fra eksos er gjerne litt diffust, som Hulda sier. Gamle motorer ryker mer enn nye, og enkelte modeller er kjent for røykproduksjonen sin uten at noe dermed er galt. Og det at røyken endrer seg med luftfuktighet, temperatur mm. Så det er ikke sikkert at problemet blir løst, noen ganger "er det bare sånn".

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Egentlig burde overskrifta vært:

Vi vil ha råd, men glemmer å avgi sluttrapport for å fortelle hvordan det endte.

Det er nok oftest ferskingene - inkl meg selv - som glemmer sluttrapporten.

Selv er jeg kommet dithen at jeg ikke ser mer hva jeg kan utrette med min begrensede kunnskap, så neste skritt blir å sette båten på verksted for å få en gjennomgang der. Jeg aner at problemet skriver seg fra bl a dysene. Ihverfall er det feil fordeling mellom diesel og luft-blandinga. Det viser dieselfilmen på sjøen. Og det skjer ingen endring i oljeinnholdet ifølge peilepinnen. Men jeg fant ut at forfilteret ikke hadde noen innsats, uten at jeg vet hvor lenge den forrige eieren har slurva.    

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...