Albinisten Startet 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2015 Har kobla displayet som anvist i veiledningen og displayet virker og viser diverse verdier. Batteriet står kobla til lader, likevel viser displayet 0 på ah. Noen som har en ide på hva som er galt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Feilkobling, sansynligvis er lader minus eller noe annet minus koblet til minuspolen på batteriet. Det er kun den ene enden av shunten som skal til batteriminus. Dette er den vanligste feilen som blir gjort. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Albinisten Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 (redigert) Både minus og pluss kabel fra lader er kobla til henholdsvis pluss og minus på batteriet, ellers lader den vel ikke...? Hvor skal alternativt minus fra lader kobles? Redigert 15.Oktober.2015 av Albinisten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 (redigert) Før shunten så den registrerer ka som går inn på batteri også. Redigert 15.Oktober.2015 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Både minus og pluss kabel fra lader er kobla til henholdsvis pluss og minus på batteriet, ellers lader den vel ikke...? Hvor skal alternativt minus fra lader kobles? Alle minuskabler skal kobles på shunten. Så går det en ledning fra den andre siden av shunten til minus på batteriet. Dermed har du kontakt og batteriet lades. Alt som skal måles, både strøm inn og ut av batteriet, må gå via shunten. Hvis det blir dårlig plass, noen det ofte blir på BM1, så kan du samle alle minus kabler i en strømsplint og trekke en kabel derfra til shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Ja, jeg så det plutselig etter endte dobbeltsjekk i manualen. Det der jeg gjør nesten hver gang jeg skal installere noe i båten, gjør meg ferdig og skjønner ikke hvorfor det ikke starter/lyser etc. for så og ta en liten kunstpause og... Eureka! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 If everything else fails, please read the instruction manual. Er det ikke det det heter? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Albinisten Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 En annen ting, for øyeblikket står opplegget i kjelleren tilkobla en billiglader fra Biltema (4ah). I følge batteriovervåkeren får batteriet (ett 110 ah battteri) kun inn 1,7 ah. Er dette normalt/riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Det høres helt normalt ut. At en lader skal gi opp mot max strøm, er kun når batteriet er nedtappet og sultent. Strømmen synker etter hvert som batteriet lades opp.Dessuten er det sjelden at slike små billigladere gir den max-strømmen de er oppgitt til. Ellers er det litt forvirrende når du skriver Ah (amperetimer) når du mener A (strøm)? Det er to forskjellige ting, men det vet du vel? Lader du med f.eks. 3A i 4 timer, har du fylt på 12Ah på batteriet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Albinisten Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Batteriet var så og si tomt når jeg starta lading så da heller jeg vel mot teorien om at en billiglader rett og slet bare yter dårligere. Ja jeg kan egentlig det du nevner der Lars H, men går litt i ball med begrepene noen ganger siden elektro ikke akkurat er hverdagen min Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Flere ting jeg ikke skjønner her. Jeg har lada ett batteri opp til ca 80% og så kobla monitoren til ett annet batteri og lada det. Men når jeg så etter ett par dager kobler monitoren opp til det første batteriet så er ifølge monitoren det batteriet helt tomt. Denne gangen er jeg hundre prosent sikker på at alt er kobla riktig, alt er bare flytta over. Kan det være at batteriet er defekt og at 60ah av den grunn bare forsvinner rett ut så fort laderen kobles av? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Her var det så mye usikkerheter og manglende informasjon ute å gå, at det er umilig å gi et fornuftig svar. Hold deg til å bruke mattmeteret på et batteri, og sett monitoren opp etter det. At et batteri skulle "dø" etter kobling til lader, er utenkelig. At et dødt batteri ikke kan reddes, er nok greit. Hvor gamle er disse batteriene dine? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaffelars Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Monitoren viste vel grei spenning, men null kapasitet når du plugget den på - dette er helt normalt! Kapasitetsberegningen skjer over tid ved bruk, sett på litt last, en lyspære f.eks. - så stiger kapasitetsmåleren etter litt interne kalkulasjoner i monitoren basert på spenning, strømtrekk og hvilken batterikapasitet du har programmert. Kapasitetsmåleren er ikke så nøyaktig, men gir en liten indikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Batteriene er ikke eldre enn to-tre år gamle, men har dessverre vært utsatt for dårlig behandling. Opptil flere dype utladninger samt overvintra i båten. Mulig jeg forklarte noe klønete, men det jeg har gjort er at jeg har lada ett batteri til monitor viser det holder 60ah. Nå kobler jeg av både lader og monitor og batteri står urørt i to dager. Når jeg da igjen kobler monitor til det samme batteriet viser monitor at batteriet er fullstendig tomt, null prosent og null ah...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Hvorfor kobler du fra monitoren mellom lading og forbruk? Da blir den jo "nullstilt" og forstår ingenting. Det er ikke slik den skal brukes for å kunne telle Ah inn og ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Albinisten Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Har tatt batteriene ut av båten og lader de i kjelleren og ville se hvordan det sto til med batteriene, men selv om den "nullstilles" skal den ikke kunne vise tilstanden på ett batteri den vilkårlig kobles til? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Nix, den aner ikke tilstanden på et batteri når du kobler den til. Når du kobler den til, setter du kapasiteten for batteriet til det du "tror" er batteriet i fulladet tilstand. med et nytt fulladet 110Ah batteri,setter du det da til denne verdien. Tror du at det gamle batteriet kun har en kapasitet på 60Ah, setter du inn denne verdien. Battmeteret har altså ingen egen funksjon for å finne ut hvor bra/dårlig batteriet er i utgangspnktet, det får da være måte på forventninger til et "dumt" billig instrument er. Skal du finne ut av hvor br/bra dårlig et batteri er, må du foreta en kontrollert utlading av batteriet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Albinisten Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Ok, trodde den kunne måle verdien. Takker for oppklaring! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.