Jump to content

Tråden for alt om Solé dieselmotorer

Riddar4

Recommended Posts

Jeg ser behov for at vi som har montert Sole i våre båter, kan ha en tråd der vi legger ut bilder og erfaringer. Andre med lik motor har gjort det samme med stor suksess. Jeg har en tresylindra  Mini 26 som blei innsatt ny i Malo 23 i 2003. telleren viser i underkant av 900 timer. På en båt like under 3000kg gjør den ca 8 knop, og det er vel som forventa. Forrige eier sa han hadde hatt no problem med båt og motor. Min erfaring vil jeg komme tilbake til. Utfordrer hermed Sole-eiere å melde seg på.

Veit ikke hvor mange Sole-motorer som er i omløp. Men har sett av strenger her inne at Sole-motoren ofte er en av dem mange vurderer i forbindelse med motorskifte på mindre båter. Noen sier den for tiden ligger litt over i pris i sammenlignende motorstørrelser. Det kan være, men et par tusen betyr ingenting viss dette er en motor som mange har gode erfaringer med, har lite feil, er lettstelte og har en brukbar service-kjede. For min del har jeg en forhandler en to-timers båttur unna. 

Kanskje jeg burde tatt en telefon til Importøren og hørt hvor mange motorer som er solgt? Det er mange tråder der Sole er nevnt, og jeg har sett at en del seilbåter på Finn som har Sole-motor. Men viss manglende respons på tråden betyr at denne motoren er feilfri, er ingenting bedre en det...

Hei Kenny. Jeg hadde nettopp båten oppe med kran og fikk vite at den veide 2,9 tonn. Malobåtene er kraftig bygget. Min er fra 1977, blei overtatt av vaktmesteren på Malo og innredet mest som en snekke, men med sjøllensende dekk bak på 2x2m. Det blei skifta maskin til Sole Mini 26 i 2003. Da den var på slipp, bytta jeg også vassinntaka fra messing til kompositt. Da holder det nok lenger og er sikrere. Men jeg har oppdaga litt slurv fra siste eier, bl.a. har han ikke satt innsats i forfilteret fra dieseltanken.

Med fare for å gå helt off topic nå å gjøre hele tråden om til Malo-tråd istedet for at den handler om Sole.. er du sikker på at den er 23 fot? Såvidt meg bekjent finnes Malo i 22 og 25 fot. Har ikke hørt om 23 fot.

Kan vel ikke ha gjort så veldig stor skade uten filterinnsats dersom motoren sviver fint.

Maskinen i min er fra 95. Nettopp byttet kjøler på den da den gamle var tett og meget rusten. Pirka borti den med et skrujern etter ny var montert, og pirka hull i hele greia.. Flaks at jeg skifta når jeg gjorde :)

Båten var avertert med lengde 680, så da regna jeg med tilnærma 23 fot. Idag har jeg finmålt den. 660 cm, dvs 22 fot, så du har helt rett. 

For tida er jeg plaga med røyk og dieselfilm i kjølvannet. Regner med at det er dysene som må inn til justering. Motoren har gått knapt 900 timer.

Jeg har ved et par anledninger sendt mail med spørsmål til Bolga. Ved ett tilfelle fikk jeg svar, men ingen oppfølging på tilsvar. Når det gjelder delebestillinger, har iallfall filterinnsatsene kommet prompte. Men de originale er ikke akkurat billige, men føler det tryggest å bruke dem.

Ser det er en Olsen som reklamerer med en slik kraftblokk, med en breiere spole og fine hald for barnet til å bli med inn.

Men jeg har ikke fått respons på batterikapasiteten til Sole-motorene der ute. Det ser jeg fram til, sidan jeg er usikker på om det er tilstrekkelig til 26-eren min.

• 4 uker senere...

Da jeg fikk tilsendt diverse filter og impeller, tok jeg en tlf til Bolga, og det gav resultat. Varene kom etter en god uke. Ellers har jeg mottatt en bensin garnhaler fra Båthus, Kjøpsvik. De la en tusening under lokale leverandører som ikke by på bedre service. 

I min Malo 22 står det en Mini 26. Men det er en tungdrevet, solid båt som det nok er vanskelig å oppnå mer enn de 8 knop som jeg opplever. Har bare hatt båten i 2 år. Akkurat nå sliter jeg med det elektriske, og det har ikke noe med selve motoren å gjøre. Snakka med karen på Nordmøre som monterte motoren i 2003. Han skrytte og kunne fortelle at han nettopp hadde hatt inne en slik motor som var gå over 30 tusen timer og fremdeles i fin form. Så det er pålitelige motorer så lenge de får vanlig stell.

Ser av andre tråder fra de som har sett på prisnivået at Sole ligger litt over av de motorer de sammenligner med. Men motoren er blitt brukt i flere tiår både i mindre båter og i seilbåter.  Detter utfra det jeg har funnet på Finn og på gamle tråder her på forumet. Flere som vil dele erfaringer??

Ei lita melding til Fishermidas: Fikk akkurat mail fra Trond Blekstad i Blakstad mek Verksted som har service/forhandler Sole motorer her i Møre og Romsdal. Han sier at Bolga normalt ikke skal selge direkte til kunde. Bestillinger skal gå gjennom de som er registrert som forhandlere. Bare i tilfelle dette ikke fungerer, skal en gå rett til importør.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...