Jump to content

Kan nattefrost føre til frostspreng på innenbordsmotor på land?

Goodspeed

Recommended Posts

Jeg har fått tatt det meste av vinterkonserveringen, men foreløpig bare rukket å spyle saltvannskretsen. Planen var drenere motor i morgen og fylle på glykol. Båten er kommet på land og står på Fornebu. Men så er det jo kommet noen dager med nattefrost litt før forventet denne uka, selv om det er godt med plussgrader på dagtid. Jeg håper og tror jo at siden det så vidt har vært minusgrader om natta, og at motoren tross alt står "isolert" i båten som varmes på dagen i sola, at det holder til i morgen. Men angsten tok meg i dag, så ville bare høre hva deres erfaringer er med det. :pray:  

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Hvis motoren står nedtiltet, vil vannet renne ut av stamme og vannpumpe. Hvis du da for sikkerhets skyld drar svinghjulet rundt litt slik at impelleren får flytta litt på seg, bør det ikke være noen fare for at det blir stående vann her. 

Jeg har aldri kjørt utenbordsmotorene i frostvæskeblanding. Kun latt dem gå et kvarters tid i ferskvann før de fikk overvintre i nedtiltet posisjon.

Dette har aldri vært noe problem, selv ikke her i indre Østfold, med blå temperaturer godt nedpå 20-tallet.

Takk for svar, men burde kanskje bemerke at det er innenbordsmotor med impeller i drevet (som er tatt av). Så det ligger litt ferskvann i blokka som jeg altså skal få drenert ut (og helt på litt glykol).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Var litt kaldere i natt enn hva de melde, ja. Nordavinden kom nok litt tidligere enn YR mente den skulle. Har selv båten på land. Motoren er konservet hos meg, men jeg har et Mase-aggregat som ikke er konservert enda som jeg er litt redd for. Liten motor som blir fort kald. Men det er vel slik at saltvannet ikke fryser like fort som ferskvannet ? Ser YR spår en minusgrad til natten som kommer også. Det fryser vel neppe "rock-solid" ved en eller to minusgrader ?

Det er jo det jeg også håper, at det ikke blir "rock solid" som du sier, spesielt pga varmen i sola på dagtid, som heldigvis er lenge der den ligger. Siden saltvannskretsen (som for øvrig nå inneholder ferskvann hos meg siden jeg har spylt), så er jo ikke denne helt lukket sånn sett, slik at min teori er jo at det vil være litt rom for at eventuell frysing gjør at vannet kan utvide seg litt og "presses" litt ut om nødvendig. Varmeovn rekker jeg ikke å hive inn før i morgen da jeg ikke kommer meg i båten før i morgen. Så får bare krysse fingrene for at det går greit.  

Goodspeed

Tror det skal være vedvarende temperatur under 0 til et par minusgrader før det er fare på ferde, men kjenner godt følelsen og bekymringene når det nærmer seg nullpunktet.

Har selv konservert motor men ikke tatt og tappet ned vannsystemet og bereder.

Har installert værstasjon i båten så følger med på temperaturene inne og ute.

I Son der båten står var det ikke under 2,5 grader ute i natt. Inne har det holdt seg over 4 grader, så ingen fare ennå. Har satt opp alarm så jeg får varsel på 0 grader ute og +2 inne.

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Først skal motor-rom og motor kjøles ned til under null grader. 

Det tar litt tid så lenge det ikke er full gjennomtrekk.

Deretter skal komponenter som varmeveksler, oljekjøler og vannpumpe kjøles ned før det fryser.

Noen timer med litt under null utgjør neppe noen fare.

Dersom det blir vedvarende kulde og ikke over null eller sol på dagtid er det derimot verre.

Jeg har båt i kald garasje og satte i gang en runde med Systemrens på kjølesystemet i går.

Skal få stå minst et døgn til.

Har ingen bekymringer selv om jeg måtte skarpe is på bilen i dag morges.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Enig i resonnementet ditt, Jens_P! Takk for tilbakemeldinger, kjenner det gav meg litt mer sinnsro nå. :) Fint å få litt statistikk av SAP også som underbygger med faktamålinger også (lurer på om jeg nesten må få meg en sånn værstasjon :smiley: ).

Goodspeed

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...