Goodspeed Startet 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2015 Jeg har fått tatt det meste av vinterkonserveringen, men foreløpig bare rukket å spyle saltvannskretsen. Planen var drenere motor i morgen og fylle på glykol. Båten er kommet på land og står på Fornebu. Men så er det jo kommet noen dager med nattefrost litt før forventet denne uka, selv om det er godt med plussgrader på dagtid. Jeg håper og tror jo at siden det så vidt har vært minusgrader om natta, og at motoren tross alt står "isolert" i båten som varmes på dagen i sola, at det holder til i morgen. Men angsten tok meg i dag, så ville bare høre hva deres erfaringer er med det. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Arvid_A Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Hvis motoren står nedtiltet, vil vannet renne ut av stamme og vannpumpe. Hvis du da for sikkerhets skyld drar svinghjulet rundt litt slik at impelleren får flytta litt på seg, bør det ikke være noen fare for at det blir stående vann her. Jeg har aldri kjørt utenbordsmotorene i frostvæskeblanding. Kun latt dem gå et kvarters tid i ferskvann før de fikk overvintre i nedtiltet posisjon. Dette har aldri vært noe problem, selv ikke her i indre Østfold, med blå temperaturer godt nedpå 20-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Takk for svar, men burde kanskje bemerke at det er innenbordsmotor med impeller i drevet (som er tatt av). Så det ligger litt ferskvann i blokka som jeg altså skal få drenert ut (og helt på litt glykol). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
LM 605 Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Nå står det jo i teksten at det gjelder en innenboardsmotor, ikke påhengs. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Uffda, der blingsa jeg noe fryktelig! Beklager!! Tenker jeg får ta en kaffekopp til! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Skal vel litt mer til enn litt nattefrost, men jeg forstår "angsten". Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Kan være lurt å hive inn en varmovn, greit når den ligger på vannet, kan være ugreit når du får kuldegrader under båten. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Var litt kaldere i natt enn hva de melde, ja. Nordavinden kom nok litt tidligere enn YR mente den skulle. Har selv båten på land. Motoren er konservet hos meg, men jeg har et Mase-aggregat som ikke er konservert enda som jeg er litt redd for. Liten motor som blir fort kald. Men det er vel slik at saltvannet ikke fryser like fort som ferskvannet ? Ser YR spår en minusgrad til natten som kommer også. Det fryser vel neppe "rock-solid" ved en eller to minusgrader ? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Det er jo det jeg også håper, at det ikke blir "rock solid" som du sier, spesielt pga varmen i sola på dagtid, som heldigvis er lenge der den ligger. Siden saltvannskretsen (som for øvrig nå inneholder ferskvann hos meg siden jeg har spylt), så er jo ikke denne helt lukket sånn sett, slik at min teori er jo at det vil være litt rom for at eventuell frysing gjør at vannet kan utvide seg litt og "presses" litt ut om nødvendig. Varmeovn rekker jeg ikke å hive inn før i morgen da jeg ikke kommer meg i båten før i morgen. Så får bare krysse fingrene for at det går greit. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
tobixen Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Det tror jeg går helt greit. Det er mye latent varme i båt og motorblokk, det tar tid før vannet blir rock solid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Marida Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Kan fryse i enkelte deler av kjølesiden som gjør at man får lekkasje til våren. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Tror det skal være vedvarende temperatur under 0 til et par minusgrader før det er fare på ferde, men kjenner godt følelsen og bekymringene når det nærmer seg nullpunktet. Har selv konservert motor men ikke tatt og tappet ned vannsystemet og bereder. Har installert værstasjon i båten så følger med på temperaturene inne og ute. I Son der båten står var det ikke under 2,5 grader ute i natt. Inne har det holdt seg over 4 grader, så ingen fare ennå. Har satt opp alarm så jeg får varsel på 0 grader ute og +2 inne. Redigert 16.Oktober.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Jeg tenker at risikoen er mye større med bilradiatorer, som jo står ute og er designet for størst mulig varmetap til omgivelsene. Båtradiatoren er jo litt anderledes utformet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jens_P Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Først skal motor-rom og motor kjøles ned til under null grader. Det tar litt tid så lenge det ikke er full gjennomtrekk. Deretter skal komponenter som varmeveksler, oljekjøler og vannpumpe kjøles ned før det fryser. Noen timer med litt under null utgjør neppe noen fare. Dersom det blir vedvarende kulde og ikke over null eller sol på dagtid er det derimot verre. Jeg har båt i kald garasje og satte i gang en runde med Systemrens på kjølesystemet i går. Skal få stå minst et døgn til. Har ingen bekymringer selv om jeg måtte skarpe is på bilen i dag morges. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Goodspeed Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Enig i resonnementet ditt, Jens_P! Takk for tilbakemeldinger, kjenner det gav meg litt mer sinnsro nå. :) Fint å få litt statistikk av SAP også som underbygger med faktamålinger også (lurer på om jeg nesten må få meg en sånn værstasjon ). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.