kverna@start.no Startet 16.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2015 Kjøpt meg ny båt, med VHF installert. Dette er en raymarine koblet mot GPS, så har "Distress" knapp mv. Da kastet jeg meg over VHF eksamen etter å ha pløyd gjennom boka på en times tid. Sto med grei margin (4% over kravet :o)). Forrige eier har da overført eierforholdet på VHF til meg (telenor maritim). Så følgende spørsmål: Går lisensabonementet fra dato -dato, eller år. Isåfall bør jeg jo vente til etter 1 januar?! .... og må jeg ha lisensabn.?! Er det nødvendig å funksjonsteste "distress" knappen? Er det greit å kontakte lokal kystradio å spørre om jeg kan teste "knappen"?! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Hei Gratulerer med ny båt, og bestått VHF eksamen. Ja du må ha lisens for å kunne bruke den lovlig, og lisensen går fra kalenderåret, men om du tegner deg for lisens nå, så betaler du ikke for de siste mnd av dette året. Så om du går inn på maritimradio.no så har du alt på plass der i løpet av 10 min. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Benji Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Hoppet vist over ett par av spørsmålene dine. Du kan IKKE funksjonsteste knappen ved å trykke på den, og du vil garantert få nei fra Kystradiostasjonen på det. Det du kan gjøre er å teste frekvensen - kanal 70 - som er den samme som distressknappen bruker. Tenk på hva du gjorde på simulatoren på VHF eksamen, så har du løsningen. Send ett routine kall så får du testet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
kverna@start.no Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 ah.. takk for svar. I mellomtiden har jeg fått mail fra maritimradio, med lisensbrev og hele sullamitten, -så da har jeg fått svar på mine spørsmål. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Se der ja, da ordner seg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Fyrlykten Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Du må også endre MMSI-nummeret på VHF-en til det du fikk utdelt da du fikk innvilget lisens. Som regel må du gå til en autorisert forhandler for den VHF-en du har for å få gjort det. Får han ikke automatisk det samme MMSI nummeret som tidligere eier hadde da ? i så fall er vel dette allerede installert på VHF'en Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Joda, her har jo forrige eier gjordt alt korrekt og meldt inn eierskifte, så kallesignal og MMSI blir overført. Trådstarter Kverna har jo også gjordt alt korrekt. Flott at VHF Maritim Radio tas seriøst ! Og grattis med ny flott båt ! Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Ser av lisensdokumentene at et Garmin håndapperat også er overført til meg?! Får høre med forrige eier som dette skal følge med, ellers må det vel "slettes" på noe vis. Uansett, gleder meg til båtsesongen, og vil nok måtte ha "pensumboka" i båten for riktig bruk av VHF. Brukes den flittig av folk for båt til båt, eller blir det stort sett mobiltelefon?! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Har hatt VHF I båten I 10 år. Aldri brukt den til noe som helst.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tempest Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Bruker den båt til båt når vi er fleire utpå. Meir effektiv og kjekkare enn mobil i og med alle kan snakke med alle. Ellers er det jo kjekt å høyre veirmeldingane sjølv om eg der brukar mobilen meir aktivt. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
MajorAndy Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Har hatt VHF I båten I 10 år. Aldri brukt den til noe som helst.... Jeg har haft brandslukker i min båd i 15 år. Heller aldrig brugt den til noget som helst.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Jeg har haft brandslukker i min båd i 15 år. Heller aldrig brugt den til noget som helst.... Ikke jeg heller. Har to til og med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.