jada Startet 22.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2005 Tåka lettet, det sluttet å regne, himmelen ble blå og sola varmet endelig. En ettermiddagstur på sjøen fristet Alt så ut til å være OK. Men motoren, en grønn TAMD 30, starte ikke. Starteren gikk normalt, men det skjedde ikke noe mer. Sjekket forfilteret ved slamutskilleren. Der lå det luftbobler oppe i underkant av forfilteret, altså slik at jeg så boblene øverst i glassbeholderen Deretter luftet jeg ved finfilteret på motoren. Pumpet til ren diesel kom frem, og skrudde til lufteskruen. Deretter startet VP'en som normalt. Jeg lot den gå på tomgang. Alt virket normalt. Motoren fortsatte å putre mens jeg gjorde noe annet Sjekket igjen ved forfilteret etter en halv times tid på tomgang, og der lå fortsatt luftboblene øverst i glasset, helt i underkant av forfilteret Når jeg stanset motoren, forsvant endel bobler opp i filteret, men noen få lå fortsatt synlig i underkant. Når jeg startet igjen, ble det mange flere bobler i underkant av filteret, og de samlet seg til større bobler. Men motoren gikk og gikk Hvor kom disse boblene fra, og hvorfor ble de liggende der i underkant av forfilteret ?? Hvorfor forsvant de ikke etterhvert, og ble med diesel i retning motoren?? Jeg skiftet forfilter og finfilter for en uke siden, og motoren har stått siden den gang. Men hva kan ha hendt i mellomtiden Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 23.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Her var det veldig tyst til en forandring. Men jeg lette litt i emneoversikten og fant etpar tråder om kombinasjonen luft og vannutskiller i denne kategorien. Burde vel strengt tatt lett litt her før jeg startet en ny tråd, men men......... Fant at enkelte har hatt tilsvarende problemer, og at årsaken kan ha vært at returdieselen går tilbake til toppen av vannutskilleren/filteret. I mitt tilfelle går imidlertid returen direkte til tanken. Men jeg ser for meg at jeg får skru opp vannutskilleren/filteret igjen og sjekke alle pakninger/o-ringer. Det kan vel virke som om luften må komme inn et sted ved vannutskilleren, så lenge luften holder seg der hele tiden. Men jeg ser ikke antydning til dieselsøl noe sted i dette området. Er det mulig at det kommer luft inn, uten at det er antydning til at det kommer noe diesel ut?? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2005 Jeg skiftet forfilter og finfilter for en uke siden, og motoren har stått siden den gang. <{POST_SNAPBACK}> Her har du jo et godt hint........ Men jeg ser ikke antydning til dieselsøl noe sted i dette området. Er det mulig at det kommer luft inn, uten at det er antydning til at det kommer noe diesel ut?? <{POST_SNAPBACK}> Jepp, det kan godt skje. Både at der kommer luft inn og ikke diesel ut og omvendt (diesel ut og ikke luft inn). Du gir jo egentlig svaret selv: Skiftet filter --> problemer med luft. Da er det naturlig å tenke at siste jobben som ble gjort (filterskift) ikke er gjort helt 100. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.