Jossebass Startet 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2015 Til min Mercury Optimax 115 hk har jeg fått tak i en stålpropell på Finn.no. Har hatt alu-propell med feil stigning på fra før. Det ser ikke ut til at propellen passer helt. Den kommer for nære gearhuset. Kan man bytte ut washer med en tykkere slik at propellen kommer litt lengre ut på akslingen? Propellen har tidligere sittet på en Mercury, men jeg tror på en litt større motor. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Jeg kjenner bare til drevene til mercury og der finnes så vidt jeg vet bare en tykkelse men det finnes forskjellige nav til propellere og det finnes propellere med ulik nav diameter. Hvilken propeller er det snakk om? Bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Jeg monterte en Honda-propell på min nye Mercury F115. Passet rett på. Brukte thrustwasher fra et standard Flo-Torq II kit til Mercury. Hvilken motor har propellen stått på, eller står det noe delenr. på propellen? Redigert 16.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jossebass Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Takk skal du ha. Den gamle alu-propellen er en BlackMax propell som heter 48 77344A45 17P Den nye i stål er en Laser ll propell og heter 48 16544 19P (se bilde). Alu-propellen er 13,25 tommer i diameter, stål propellen er 14. Motoren er en Mercury Optimax 115 hk Pro xs - 2004 modell. Jeg vet ikke akkurat hvor mye det er snakk om, men stål-propellen butter i gearhuset før den butter i "washer"en. Kan tenke meg det er snakk om 2-3 millimeter som skal til. Vet ikke helt hva denne heter på norsk, men jeg snakker om skiva som overfører kraften fra propellen og til akslingen. Den er kon i senterhullet og passer inn bak på propellen. Begge propellene er så vidt jeg vet komplette, de har hub og drive adapter (se tegning). Redigert 16.Oktober.2015 av Jossebass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jossebass Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Forsto ikke helt hvordan jeg skulle legge til bilder, men her er de:-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Du snakker vel om thrustwasher, ifølge tegninga di. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jossebass Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Ja, det stemmer. Finnes disse i forskjellige tykkelser mon tro? Jeg har jo to stykker, men kan vel ikke legge to på hverandre.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Enkelt å lage eller få laget noe som løser problemet vil jeg tro. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Luffe82 Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 De propellene jeg har byttet så følger det med ny skive til hver propell. Og disse har aldri vert like. Alt har fulgt med, bortsett fra mutter og splint. Det samme sier jo tegningen din. Disse burde stemme med propellen din. Hør med ham du fikk propellen av. Sitér dette innlegget Link to post
Jossebass Svart 17.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 Jeg har fått med washeren den gamle eieren brukte på sin båt, men den er desverre for tynn. Det er fristende å prøve med to like skiver, men jeg vet ikke om det er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 (redigert) Thrustwasheren jeg bruker er 10,6 mm tykk og standard til propellene med løst hubkit (Flo-Torq II). Den er merket med 12-835467-1 Redigert 17.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 På bildet ser vi at propelleren har større ytterdiameter på navet en på girhuset, altså passer ikke den til så små motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 (redigert) Ja det ser jeg nå. Den smaleste delen av propellnavet skal jo passe inni girhuset slik at det ikke blir noen spalte der. Så da er det nok en propell i V6-klassen 135-300 hk tilpasset 4,75" girhus istedenfor 4,25" girhus som er vanlig på 115 hk. Nummeret 48-16544 viser jo også det. Det blir nok ingen suksess.. kan vel ikke bare ta fram vinkelsliperen heller 14 tommer diameter er også i største laget for denne motorstørrelsen. Redigert 17.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jossebass Svart 17.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 Ok - så kransen bakerst på propellen skal gå inni gearhuset på en måte? Kanskje med tanke på fiskesener og slikt? Da er det vel kanskje bare å legge den ut på finn.no igjen. Jeg som var så fornøyd....:-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 (redigert) Motsatt vei funker på et vis har jeg sett, altså lite propellnav på stort girhus. Men dette blir nok verre ja. Slik ser min ut Redigert 17.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jossebass Svart 17.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 Ok - takk skal dere ha for rask og god hjelp. Setter veldig pris på det. Har jo hele vinteren på med tross alt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.