Jump to content

Volvo Penta aq 170 med dårlig acceleration

Draco_1

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta AQ170(B30, triple Solex 44 PAI) i min Draco 1700. Købte båten som projekt, blev færdig for nogen år siden. Den har altid været vanskelig at få op at plane. Accelererer fint op til 2000 rpm men mister så kræfterne. Med største forsigtighed kan man liste den op at plane.

Jeg har prøvet stort set alt; renoveret karburatorer, tjekket benzintryk, kørt på separat tank, tjekket tænding ved 1000, 2000 og 3000 RPM, synkroniseret karburatorer, tjekke acc pumper.

I våren installerede jeg en lambdasonde i eksos bøjningen for enden af manifolden, for at kunne holde lidt øje med hvad som sker. Her kunne jeg på instrumentet aflæse, at motoren fik for lidt benzin, når kræfterne forsvandt.

Herefter prøvede jeg at skifte til større dyser i karburatorerne, det hjalp lidt, men motoren druknede næsten ved lav fart.

Jeg tænkte, at der måtte være en mystisk fejl i disse karburatorer, så jeg ledte efter en tegning, som kunne vise nøjagtigt hvordan benzinen flower i alle kanaler, kanske man opdagede noget, som ikke var blevet undesøgt.

I denne søgen fandt jeg en interessant tegning, fra en gammel Solex manual. Den viser at svømmerhuset skal være foran venturien, ellers kan man risikere at benzinen forsvinder, ved kørsel op ad bakke. Havet er jo for det meste vandret, men når Draco'en skal op at plane, stejler den kraftigt........

solex_carb_orientation.jpg

Og minsanten ikke om karburatorerne vender "forkert" på B30'eren, i den originale installation. (dette er ikke min motor, men en jeg fandt på nettet og lavede illustrationen på)

aq170_carb_1_illustration.jpg

Så jeg roterede alle karburatorer 180°, så svømmerhuset peger fremad og tog en sejltur. NU har den kræfter :-)

Er der andre, som har været ude for et lignende problem?

Op til en vis hældning, vil dette problem formentlig ikke opstå, men min båt har tilsyneladende overskreddet den grænse.

Hvis man f.eks ser på en AQ151, så sidder karburatorerne rigtigt på den....

aq151_carb_illustration.jpg

Jeg hadde en gang en 21 Winner Viscount med denne motoren. Hadde ingen problemer med aksellerasjonen, men når motoren gikk på full fart stoppet den etter fire- fem minutter. Måtte så ned på pumpa og pumpe frem bensin til forgasserne. Så kunne jeg starte igjen. Full fart, nye fem minutter, og så stopp. Fant ut at tilførselsledningen fra tanken til motoren, et 1/4 toms kobberrør var for lite. Det klarte rett og slett ikke å levere nok bensin til motoren. La opp ny bensinledning av 10mm kobberrør, og problemet forsvant...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...