Jump to content

kan Loctite(gjengelås) brukes for å tette dreneringsplugg i motor?


Goodspeed

Recommended Posts

Jeg har to dreneringsplugger for saltvannskretsen på motoren, og instruksjonsboka sier at man skal bruke noe som heter "perfect seal" for å tette pluggen når man skrur tilbake i varmeveksleren og intercooleren (det er ingen O-ring på den). Men denne finner jeg ikke lett tilgjengelig, ei heller noen forhandlere/butikker i området som har denne. Så spørsmålet er om man kan bruke en hvilken som helst annen gjengelås-stoff (har liggende loctite 2701 som skal både låse/beskytte mot korrosjon), eller burde jeg bruke noe annet? Motoren er altså en mercruiser 1,7 innenbords om det skulle ha noe å si.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

hmm, skjønner. Omnifit ser ikke ut til å være lett tilgjengelig i Oslo-området. Får høre med Maritim/ biltema eller noe. Skulle jo tror dette burde være noe som ikke skulle være så vanskelig å oppdrive.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Som andre sier: L577. Det er et universaltettemiddel som ikke låser gjengene for all tid. Har brukt det selv til forskjellige typer gjenger. Temperaturområde -55oC til +150oC. Medium demonteringsstyrke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flertall for 577, da.:) takk for alle tips. Ser mekonomen er loctite forhandler. Noen som vet andre plasser der denne normalt føres (Osloområdet) hvor jeg kan oppdrive dette i morgen?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Biltema Gjengetetning funker bra til det meste.

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Gjengetetning-2000031437/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Litt mimring en fredag:

Vi holdt på å montere en ny hydraulisk (løfte)kran på en oljerigg hvor boltene rundt ble først strukket vha. et visst trykk med hydraulikkpumpe og mutteren strammet etter.

Underveis løsnet nippelen på hydraulikksylinderen med lekkasje som resultat så vi fikk ikke nok trykk. Var en av oss som hadde riktig avfetting og Loctite gjengetteting i verktøyskassen. Problemet var at det ikke var plass til å komme til med normalt verktøy å trekke til. Vel for å lage en lang historie kort: Selv med det relativt høye trykket holdt Loctiteten tett til vi hadde fått trukket over alle boltene første gang så vi kunne roe ned og ordne det permanent. Nippelen var faktisk bare skrudd til for hånd.

Holdt det der med det høye trykket, så holder det nok på en kjølevannsplugg på en motor og vil jeg tro ja.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, tviler ikke på at det holder. :) fant for øvrig L577 hos maritim på slependen også om noen skulle være på jakt etter den selv.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...