Goodspeed Startet 16.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2015 Jeg har to dreneringsplugger for saltvannskretsen på motoren, og instruksjonsboka sier at man skal bruke noe som heter "perfect seal" for å tette pluggen når man skrur tilbake i varmeveksleren og intercooleren (det er ingen O-ring på den). Men denne finner jeg ikke lett tilgjengelig, ei heller noen forhandlere/butikker i området som har denne. Så spørsmålet er om man kan bruke en hvilken som helst annen gjengelås-stoff (har liggende loctite 2701 som skal både låse/beskytte mot korrosjon), eller burde jeg bruke noe annet? Motoren er altså en mercruiser 1,7 innenbords om det skulle ha noe å si. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Loctite og andre har egne produkter for gjengetetning. Du bruker ikke pinneskruelåsing til å tette gjenger. http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802627026945F.eks. er perfekt til formålet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Den ser jo perfekt ut for formålet. takk! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Jeg ville ikke brukt 542 på en plugg som skal løses igjen. Den er beregnet på en permanent montering. Ville heller sett om jeg fikk fatt i et stoff som heter Omnifit. Det tetter bra uten at det låser fast pluggen på samme måte som 542 og tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 hmm, skjønner. Omnifit ser ikke ut til å være lett tilgjengelig i Oslo-området. Får høre med Maritim/ biltema eller noe. Skulle jo tror dette burde være noe som ikke skulle være så vanskelig å oppdrive. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Eg bruker L 577 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Eg bruker L 577Der var du kjappere enn meg Sæbø :-) Bruk loctite 577 Redigert 16.Oktober.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Hvis du ikke får tak i Omnifit ville jeg gjort som Sæbø og brukt Loctite 577. Den låser den og men er mulig å løse opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Som andre sier: L577. Det er et universaltettemiddel som ikke låser gjengene for all tid. Har brukt det selv til forskjellige typer gjenger. Temperaturområde -55oC til +150oC. Medium demonteringsstyrke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Flertall for 577, da.:) takk for alle tips. Ser mekonomen er loctite forhandler. Noen som vet andre plasser der denne normalt føres (Osloområdet) hvor jeg kan oppdrive dette i morgen? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Du får den også hos Tess. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 Biltema Gjengetetning funker bra til det meste. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Gjengetetning-2000031437/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 16.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2015 (redigert) Litt mimring en fredag: Vi holdt på å montere en ny hydraulisk (løfte)kran på en oljerigg hvor boltene rundt ble først strukket vha. et visst trykk med hydraulikkpumpe og mutteren strammet etter. Underveis løsnet nippelen på hydraulikksylinderen med lekkasje som resultat så vi fikk ikke nok trykk. Var en av oss som hadde riktig avfetting og Loctite gjengetteting i verktøyskassen. Problemet var at det ikke var plass til å komme til med normalt verktøy å trekke til. Vel for å lage en lang historie kort: Selv med det relativt høye trykket holdt Loctiteten tett til vi hadde fått trukket over alle boltene første gang så vi kunne roe ned og ordne det permanent. Nippelen var faktisk bare skrudd til for hånd. Holdt det der med det høye trykket, så holder det nok på en kjølevannsplugg på en motor og vil jeg tro ja. Redigert 16.Oktober.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Ja, tviler ikke på at det holder. :) fant for øvrig L577 hos maritim på slependen også om noen skulle være på jakt etter den selv. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.