Jump to content

d4 i joda


monja

Recommended Posts

D4 er jo en ganske tung og kostbar motor, tyngre enn TAMD40B.

Ville tro det finnes brukbare lettere alternativer med tilsvarende effekt. Gjerne 6-sylindret da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, spørs om det er snakk om ny eller brukt motor da.

Av nyere/ny dieselmotorer har vi jo også bl.a. Hyundai V6 250/270 hk. Mye lettere enn både TAMD40B og D4.

 

Og denne 230 hk basert på Toyotas 4-syl 3-liter http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/nanni/t4230-evo2

 

http://www.nogva.no/download.aspx?OBJECT_ID=upload_images/34E0CDDCCA1942DA925C03D0FC36E4C1.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

takk for svar

det er snak om ny motor volvo har tilbud nå så jeg ser litt og har fått tilbud på d3 og d4

ser at d3 er mye lettere en d4 men så er det det med aliminium motor og hvor sterk det er samt hørt at d4 er en bedre motor

etter hva jeg kan se så er det høyden jeg er litt spent på og det jeg finner ut så er begge motorene like høye

Link to post

D4 er, i mine øyne, en bråkete 4 sylindret grønn blyklump.

Skjønner ikke hvordan Volvo kom fram til den motoren.

 

Hadde de fleste andre motorprodusenter kommet på markedet med noe sånt noe hadde man bare ristet på hodet, men fordi det er VP så bare ender mange med å kjøpe det fordi "det har jo alltid vært på markedet"

 

660 kg uten drev/gir, say no more.....

Link to post

Tørrvekt på 546kg med girkasse ifølge produktbladet på hjemmesiden.  I tillegg kommer 13 liter kjøleveske, 2,5 liter gearolje og 12 liter motorolje. Det skulle gi en totalvekt på rundt 570 kilo. Ikke akkurat en fjærvekter, men en ganske så god del kilo lettere enn hva Sareptas påstår...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

D4 er, i mine øyne, en bråkete 4 sylindret grønn blyklump.

Skjønner ikke hvordan Volvo kom fram til den motoren.

 

Hadde de fleste andre motorprodusenter kommet på markedet med noe sånt noe hadde man bare ristet på hodet, men fordi det er VP så bare ender mange med å kjøpe det fordi "det har jo alltid vært på markedet"

 

660 kg uten drev/gir, say no more.....

I følge en motortest jeg leste , var D4 den mest støysvake av tre testede motorer. Jeg tror du blander sammen vekten av D4 med vekt til D6. Fakta er greit....

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post

Til å være en stor 4-sylindret dieselmotor er nok D4 relativt stillegående, men en marinediesel over 150 hk bør ha mere enn 4-syl etter min mening  :smiley:

Dett finnes forøvrig en lavturtallsutgave av D4 med 180 hk og max turtall 2800 rpm, som vel bør passe bra i en slik båt.

 

Men den Nanni 4-syl 230 hk-motoren jeg linket til lengre opp her veier bare 350 kg (uten gir må det formodes).

Ca samme vekt har Hyundai V6 250/270 hk. Så det er jo en betydelig vektbesparelse i likhet med D3.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jeg har fått pris på begge motorene og det er omtrent samme pris men så er det det med høyden da

ser faktisk att d3 er 1cm høyere en d4

men har hørt at d3 har vert litt trøbel med

ser og på nett at det går noen båter med det d3 motorer i men det er ac utgaven hvet ikke om de er litt høyere dørk på de

eller så er det kansje andre bra motorer ute på markedde

Link to post

2. generasjon D3 kom vl i 2010 og da var alt av problemer løst såvidt jeg forstår.

Iallefall det som var svakheter på 1. generasjon.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hei kimern84

du har 8100 med d3 motor hvile årsmodell er det?

jeg har fått pris på en helt ny 2015mod og er så usikker på om den passer i båten på høyde da

jeg lurer på om du har en litt eldre motor så er den litt lavere en di helt nye har mål på 53cm fra veiv 

vet du hva din er og eller passet det og sette den fint inn uten og måtte gjøre for mye?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...