monja Startet 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2015 jeg har en joda 8100 Family og lurer på om det er plass til en d4 225 i den båten nå står det en volvo tamd 40b i den Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 D4 er jo en ganske tung og kostbar motor, tyngre enn TAMD40B. Ville tro det finnes brukbare lettere alternativer med tilsvarende effekt. Gjerne 6-sylindret da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bellen Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 Kansje en D3 er eit bedre alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 (redigert) Ja, spørs om det er snakk om ny eller brukt motor da. Av nyere/ny dieselmotorer har vi jo også bl.a. Hyundai V6 250/270 hk. Mye lettere enn både TAMD40B og D4. Og denne 230 hk basert på Toyotas 4-syl 3-liter http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/nanni/t4230-evo2 http://www.nogva.no/download.aspx?OBJECT_ID=upload_images/34E0CDDCCA1942DA925C03D0FC36E4C1.pdf Redigert 17.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 Har en kompis som fikk montert en ny D3 i en Joda 8100 Family, da hans tidligere Volvo Penta tok kvelden.. Mener D3 motoren ble noen få cm høyere en dørken, så han måtte mekke litt, og heve dørk lemmen en tanke høyere. Så det kan vel lønne seg å være nøye med målene. Sitér dette innlegget Link to post
monja Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 takk for svar det er snak om ny motor volvo har tilbud nå så jeg ser litt og har fått tilbud på d3 og d4 ser at d3 er mye lettere en d4 men så er det det med aliminium motor og hvor sterk det er samt hørt at d4 er en bedre motor etter hva jeg kan se så er det høyden jeg er litt spent på og det jeg finner ut så er begge motorene like høye Sitér dette innlegget Link to post
Sareptas Svart 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 D4 er, i mine øyne, en bråkete 4 sylindret grønn blyklump. Skjønner ikke hvordan Volvo kom fram til den motoren. Hadde de fleste andre motorprodusenter kommet på markedet med noe sånt noe hadde man bare ristet på hodet, men fordi det er VP så bare ender mange med å kjøpe det fordi "det har jo alltid vært på markedet" 660 kg uten drev/gir, say no more..... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 644 kg inkl drev iflg Volvo Penta brosjyre Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 Tørrvekt på 546kg med girkasse ifølge produktbladet på hjemmesiden. I tillegg kommer 13 liter kjøleveske, 2,5 liter gearolje og 12 liter motorolje. Det skulle gi en totalvekt på rundt 570 kilo. Ikke akkurat en fjærvekter, men en ganske så god del kilo lettere enn hva Sareptas påstår... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kaskazi Svart 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 (redigert) D4 er, i mine øyne, en bråkete 4 sylindret grønn blyklump. Skjønner ikke hvordan Volvo kom fram til den motoren. Hadde de fleste andre motorprodusenter kommet på markedet med noe sånt noe hadde man bare ristet på hodet, men fordi det er VP så bare ender mange med å kjøpe det fordi "det har jo alltid vært på markedet" 660 kg uten drev/gir, say no more..... I følge en motortest jeg leste , var D4 den mest støysvake av tre testede motorer. Jeg tror du blander sammen vekten av D4 med vekt til D6. Fakta er greit.... Redigert 19.Oktober.2015 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Til å være en stor 4-sylindret dieselmotor er nok D4 relativt stillegående, men en marinediesel over 150 hk bør ha mere enn 4-syl etter min mening Dett finnes forøvrig en lavturtallsutgave av D4 med 180 hk og max turtall 2800 rpm, som vel bør passe bra i en slik båt. Men den Nanni 4-syl 230 hk-motoren jeg linket til lengre opp her veier bare 350 kg (uten gir må det formodes). Ca samme vekt har Hyundai V6 250/270 hk. Så det er jo en betydelig vektbesparelse i likhet med D3. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
monja Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 jeg har fått pris på begge motorene og det er omtrent samme pris men så er det det med høyden da ser faktisk att d3 er 1cm høyere en d4 men har hørt at d3 har vert litt trøbel med ser og på nett at det går noen båter med det d3 motorer i men det er ac utgaven hvet ikke om de er litt høyere dørk på de eller så er det kansje andre bra motorer ute på markedde Sitér dette innlegget Link to post
kimern84 Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Hei. Jeg hadde en joda 8100 med en d3 160hk. Dørk å alt var samme høyde som orginal. Men kunne gått hatt d3 220hk :) Sitér dette innlegget Seaco 950 2002 modell med VP Kad43. Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014. Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 2. generasjon D3 kom vl i 2010 og da var alt av problemer løst såvidt jeg forstår. Iallefall det som var svakheter på 1. generasjon. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
monja Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 hei kimern84 du har 8100 med d3 motor hvile årsmodell er det? jeg har fått pris på en helt ny 2015mod og er så usikker på om den passer i båten på høyde da jeg lurer på om du har en litt eldre motor så er den litt lavere en di helt nye har mål på 53cm fra veiv vet du hva din er og eller passet det og sette den fint inn uten og måtte gjøre for mye? Sitér dette innlegget Link to post
kimern84 Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Jeg hadde en 2007 model. Har ikke peiling på mål men tipper det var ca 10 cm til isolasjon som var på dørken. Jeg kjøpte båten da den var kjørt 130timer så jeg vet ikkje hvordan det var å få til. Sitér dette innlegget Seaco 950 2002 modell med VP Kad43. Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014. Link to post
monja Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 jeg sitter her med teinigene på motorene nå og det ser ut til at de nye motorene er 5cm høyere(220hk) en 160 hk den båt du hadde hvar det en ac? den jeg har er en family er så usikker om det er plass til motoren og det er ikke kjekt og kjøpe og så passer den ikke så derfor er jeg takknemlig for alle tips Sitér dette innlegget Link to post
kimern84 Svart 20.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 Lik din 1980modell Sitér dette innlegget Seaco 950 2002 modell med VP Kad43. Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014. Link to post
monja Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2015 ok det er samme båt som jeg har da er det bare og finn ut om de 160 motoren du hadde er 48 cm høyde for den nye 220 er 53cm og så er jeg att den står langt framme i motorrom og det kan kansje hvere fordel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.