erlend-fs Startet 17.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2015 Isotherm kjøleboks går i konstant freeze funksjon når batterilader er tilkoblet 12V anlegget som kjøleboksen går på. Om jeg skrur av batterilader, så går kjøleboksen i normalt modus igjen (economy). Noen som har innspill til hva jeg kan prøve å gjøre, for å få den til å gå i economy med batterilader tilkoblet? Veldig takknemmelig for svar Erlend Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Ser ud til at være normalt med lader eller motor indkoblet. Når lader eller motor kobles ind starter en opladning af holding pladen. Se brugs vejledning her: http://great-water.com/store/PDF/files/manuals/Isotherm-cruise-manual.pdf Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
erlend-fs Svart 17.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Altså at det er normalt at den går i freeze med batterilader tilkoblet 12V anlegget? Isåfall, noen som vet om det er mulig å få den til å gå i economy likevel? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2015 Hadde et isotherm kjøleskap med ASU (Automatic speedup) Dette fungerer slik at nårmotoren går stiger spenningen og da kjøler kjøleskapet maksimalt hele tiden. Regner med at det du beskriver er akkurat det samme bare at det er batteriladeren som lader. Dette kan enkelt fikses med noen dioder. Og en bypassbryter. Ved å koble noen dioder i serie med plussledningen får du senket spenningen til kjøleboksen slik at den tror den er på batteridrift uten lader. Da vil den styres av termostaten på normal måte. En normal diode senker spenningen med 0,6 Volt . Vil tro at do har en lader som justerer ned spenningen tik 13,5-13,8 Volt som vedlikeholdspenning. Er det en gammeldags lader kan det hende den ligger på 14,4 Volt hele tiden. Uansett du må koble mange nok dioder i serie slik at kjøleboksen får litt under 13 Volt. Med andre ord mast sannsynlig 3 - 6 dioder. Husk at kjøleboksen trekker Ca 5 Ampere så hver diode vil brenne 3 Watt. Disse bør no avkjøles ved hjelp av en liten heatsink Så er du nødt til å ha en bryter som bypassoperasjon denne løsningen når du ikke ligger på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Skulle vært intressant å studere koblingene på styringskortet. Jeg ser for meg et VSR (Volt Sensitivt Rele) som kobler sammen lederne til termostatbryter slik at kjøleaggregatet går for fulle mugger så sant spenningen er høy nok. Frost er ikke bra for enkelte matvarer og, ikke minst, for evt. øl man måtte ha i boksen. Studer styringskortet og lodd på kabler med en bryter slik at du enten bryter styrestrømmen til evt. VSR-enhet eller forbindelsen mellom termostaten som den kortslutter. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
softice Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Hadde et isotherm kjøleskap med ASU (Automatic speedup) Dette fungerer slik at nårmotoren går stiger spenningen og da kjøler kjøleskapet maksimalt hele tiden. Regner med at det du beskriver er akkurat det samme bare at det er batteriladeren som lader. Dette kan enkelt fikses med noen dioder. Og en bypassbryter. Ved å koble noen dioder i serie med plussledningen får du senket spenningen til kjøleboksen slik at den tror den er på batteridrift uten lader. Da vil den styres av termostaten på normal måte. En normal diode senker spenningen med 0,6 Volt . Vil tro at do har en lader som justerer ned spenningen tik 13,5-13,8 Volt som vedlikeholdspenning. Er det en gammeldags lader kan det hende den ligger på 14,4 Volt hele tiden. Uansett du må koble mange nok dioder i serie slik at kjøleboksen får litt under 13 Volt. Med andre ord mast sannsynlig 3 - 6 dioder. Husk at kjøleboksen trekker Ca 5 Ampere så hver diode vil brenne 3 Watt. Disse bør no avkjøles ved hjelp av en liten heatsink Så er du nødt til å ha en bryter som bypassoperasjon denne løsningen når du ikke ligger på landstrøm. Det er jo ikke et problem. Den er designet til at gøre for at spare strøm når man er på batteridrift. Sitér dette innlegget Link to post
Alfredo Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 I Manualen som som softice henviser til står skrevet : “2.2 Temperature setting ASU When there is no need of energy saving, switch to “MAN.TEMP” position on the panel. The automatic function is now partially blocked and refrigeration temperature can be manually adjusted.” Hermed menes at man regulerer temperature på potentiometer (dreje) knappen på ASU panelets forside, som vist på figuren under kapitel 2.2. Nu har erlend-fs´s panel ikke nogen drejeknap. Kan det tænkes at temperaturen kan styres med den indvendige termostat-knap, når den udvendige Knap står i normal/auto ?? VHH Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Softice Problemet uten denne bypass bryteren er at spenningen blir for lav når du kjører boksen på batteridrift. I tillegg representerer diodene et unødvendig tap. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Altså at det er normalt at den går i freeze med batterilader tilkoblet 12V anlegget? Isåfall, noen som vet om det er mulig å få den til å gå i economy likevel? Ja, dette tror jeg er helt normalt. Jeg løste dette enkelt og greit med å sette den i "manuell", men når jeg ser etter så er din litt annerledes enn den jeg har. Min har "normal-auto" og "manuell", mens din har "normal-auto" og "Freeze". Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Det gamle ASU panelet har om jeg husker rett 3 posisjonsbryter hvor midtstilling er off. Skru av ASU så lenge du ligger med landstrøm og lader og bruk skapet/boksen kun med den vanlige termostaten. Så kan du skru på ASU igjen når du kaster fortøyningene. Sitér dette innlegget Link to post
erlend-fs Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Takk for mange svar og innspill! Det gamle ASU panelet har om jeg husker rett 3 posisjonsbryter hvor midtstilling er off. Skru av ASU så lenge du ligger med landstrøm og lader og bruk skapet/boksen kun med den vanlige termostaten. Så kan du skru på ASU igjen når du kaster fortøyningene. Bor i båten, så vi ligger veldig mye oftere til kai med landstrøm, enn vi er ute på sjøen. Er det beste kanskje å kjøpe en slik en?: http://www.isotherm-parts.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_19_44&products_id=1849 Tror dere den passer, selv om jeg har en annen versjon på min? Erlend Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.