Jump to content

Isotherm kjøleboks går konstant på freeze funksjon med batterilade


erlend-fs

Recommended Posts

 

Isotherm kjøleboks går i konstant freeze funksjon når batterilader er tilkoblet 12V anlegget som kjøleboksen går på. Om jeg skrur av batterilader, så går kjøleboksen i normalt modus igjen (economy).

 

Noen som har innspill til hva jeg kan prøve å gjøre, for å få den til å gå i economy med batterilader tilkoblet?

 

Veldig takknemmelig for svar

 

Erlend

 

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Hadde et isotherm kjøleskap med ASU (Automatic speedup) Dette fungerer slik at nårmotoren går stiger spenningen og da kjøler kjøleskapet maksimalt hele tiden. Regner med at det du beskriver er akkurat det samme bare at det er batteriladeren som lader.

Dette kan enkelt fikses med noen dioder. Og en bypassbryter. Ved å koble noen dioder i serie med plussledningen får du senket spenningen til kjøleboksen slik at den tror den er på batteridrift uten lader. Da vil den styres av termostaten på normal måte.

En normal diode senker spenningen med 0,6 Volt . Vil tro at do har en lader som justerer ned spenningen tik 13,5-13,8 Volt som vedlikeholdspenning. Er det en gammeldags lader kan det hende den ligger på 14,4 Volt hele tiden. Uansett du må koble mange nok dioder i serie slik at kjøleboksen får litt under 13 Volt. Med andre ord mast sannsynlig 3 - 6 dioder. Husk at kjøleboksen trekker Ca 5 Ampere så hver diode vil brenne 3 Watt. Disse bør no avkjøles ved hjelp av en liten heatsink

Så er du nødt til å ha en bryter som bypassoperasjon denne løsningen når du ikke ligger på landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært intressant å studere koblingene på styringskortet.

 

Jeg ser for meg et VSR (Volt Sensitivt Rele) som kobler sammen lederne til termostatbryter slik at kjøleaggregatet går for fulle mugger så sant spenningen er høy nok.

 

Frost er ikke bra for enkelte matvarer og, ikke minst, for evt. øl man måtte ha i boksen.

 

Studer styringskortet og lodd på kabler med en bryter slik at du enten bryter styrestrømmen til evt. VSR-enhet eller forbindelsen mellom termostaten som den kortslutter.

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hadde et isotherm kjøleskap med ASU (Automatic speedup) Dette fungerer slik at nårmotoren går stiger spenningen og da kjøler kjøleskapet maksimalt hele tiden. Regner med at det du beskriver er akkurat det samme bare at det er batteriladeren som lader.

Dette kan enkelt fikses med noen dioder. Og en bypassbryter. Ved å koble noen dioder i serie med plussledningen får du senket spenningen til kjøleboksen slik at den tror den er på batteridrift uten lader. Da vil den styres av termostaten på normal måte.

En normal diode senker spenningen med 0,6 Volt . Vil tro at do har en lader som justerer ned spenningen tik 13,5-13,8 Volt som vedlikeholdspenning. Er det en gammeldags lader kan det hende den ligger på 14,4 Volt hele tiden. Uansett du må koble mange nok dioder i serie slik at kjøleboksen får litt under 13 Volt. Med andre ord mast sannsynlig 3 - 6 dioder. Husk at kjøleboksen trekker Ca 5 Ampere så hver diode vil brenne 3 Watt. Disse bør no avkjøles ved hjelp av en liten heatsink

Så er du nødt til å ha en bryter som bypassoperasjon denne løsningen når du ikke ligger på landstrøm.

Det er jo ikke et problem. Den er designet til at gøre for at spare strøm når man er på batteridrift.

Link to post
Share on other sites

I Manualen som som softice henviser til står skrevet :

“2.2 Temperature setting ASU

 

When there is no need of energy

saving, switch to “MAN.TEMP” position on the panel.

The automatic function is now partially blocked and

refrigeration temperature can be manually adjusted.”

 

Hermed menes at man regulerer temperature på potentiometer (dreje) knappen på

ASU panelets forside, som vist på figuren under kapitel 2.2.

Nu har erlend-fs´s panel ikke nogen drejeknap.

Kan det tænkes at temperaturen kan styres med den indvendige termostat-knap, når den udvendige

Knap står i normal/auto ??

VHH

Link to post
Share on other sites

Altså at det er normalt at den går i freeze med batterilader tilkoblet 12V anlegget? Isåfall, noen som vet om det er mulig å få den til å gå i economy likevel?

Ja, dette tror jeg er helt normalt. Jeg løste dette enkelt og greit med å sette den i "manuell", men når jeg ser etter så er din litt annerledes enn den jeg har. Min har "normal-auto" og "manuell", mens din har "normal-auto" og "Freeze".

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar og innspill!

 

 

Det gamle ASU panelet har om jeg husker rett 3 posisjonsbryter hvor midtstilling er off.

Skru av ASU så lenge du ligger med landstrøm og lader og bruk skapet/boksen kun med den vanlige termostaten. Så kan du skru på ASU igjen når du kaster fortøyningene.

 

 

Bor i båten, så vi ligger veldig mye oftere til kai med landstrøm, enn vi er ute på sjøen. 

 

Er det beste kanskje å kjøpe en slik en?:

http://www.isotherm-parts.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_19_44&products_id=1849

 

Tror dere den passer, selv om jeg har en annen versjon på min?

 

Erlend

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...