Jump to content

Kjøpe VP AD41P, noe spesielt jeg bør se etter?


Kjellg

Recommended Posts

Har akkurat overtatt en 41p. Min viser ca 5 bar, muligens 4.5 på kald motor. Når den blir varm ca 3, kanskje et par desimaler høyere.  Men skulle sjøl gjerne hatt svar på om dette er korrekt/bra verdier. Min motor hadde stått i ro i 6 år. Gått ca 1000 timer.

Den har nå gått ca 1 time+, ved 4-5 annledninger siste uka.

Ser det nevnes tæring i oljekjøler. Hadde løs alle kranene til dreneringen av kjølesystem. Alle så bra ut foruten den til oljekjøleren. Der var nippelen noe tært. Den sprang lekk, ved første oppstart.

 

Pratet med en eldere mann i forbindelse med salg av en annen motor jeg har. Han hadde jobbet med vp nesten hele livet. Skal jeg tro han rett, så var 41p noe av det beste volvo hadde laget, om ikke den beste. Ifølge han, lite problemer, om man opprettholdt  service og normal vedlikehold.

Redigert av merik82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en nyoverhalt 41P-A i båten. Gått 76 timer etter overhaling nå.

Har oljetrykk på 5 bar ved kald motor. Dette faller til ca 2 bar på tomgang når den er varm, men er på ca 5 når jeg har over 1000 rpm. på varm motor. Verkstedet som overhalte den sier at dette er helt normalt oljetrykk.

Har gått uten et feilslag så langt ihvertfall.

Mange mener at 41 motorene er noe av det beste VP har laget.

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Kjellg : Heter alle -A eller finnes det flere versjoner?

 

Usikker på hvilken A i navnet du mener, men det er vel den siste, altså VP AD41P-A. Den er produsert i tidsrommet 1994-1997. 

Det er også VP AD41P-B som er produsert i tidsrommet 1997-2005, men hva som er forskjellen,,,aner ikke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ett generelt tips er vel se etter lekkasjer og om mulig få tatt en kompresjons test. Og test tur der en kjører full gass ihvertfall 5 min. Sjekke at temp er stabil.

......og at du oppnår minimum spesifisert turtall med fulle tanker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva er minimum og maksimalt spesifisert turtall?

Husker ikke, men er det ikke rundt min. 3750? Sjekk shopmanualen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

200 RPM under oppnådd turtall

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...