Jump to content

Ekstra kjøl på plastikkrobåt


Stianott

Recommended Posts

Hei !

Jeg har en Terhi Saiman robåt. 3 år gammel. Jeg kjøpte denne båten fordi den er lett og stort sett vedlikeholdsfri. Planen var at det skulle være enkelt og lett for meg alene å ta den på land og opp på henger. Dette har båten oppfylt til de grader. Jeg var før kjøpet klar over at lette robåter har en lei tendens til å drive når det blir litt vind. Denne båten har skrog lignende en klassisk robåt i tre så jeg tenkte at den kan ikke være så ille som en flatbunnet båt. Den markedsføres også som "en fantastisk robåt"

 

Skuffelsen og irritesjonen ble stor da jeg oppdaget at denne båten driver i vei i selv den minste bris. Om jeg ror i motvind og slipper årene et lite sekund snur den seg 90 grader og driver sidelengs. En gang jeg var ute å fisket drev den så fort i vinden at de som satt på land trodde jeg hadde startet motoren. (Yamaha 2.5)

 

driv-problemet er utrolig irriterende, spesielt når jeg vil ro sakte med flue etter eller når jeg vil sige rolig langs land mens jeg står med fluestangen og speider etter fisk. Jeg har vært nær ved å bare gi opp hele båten men når jeg summerer det positive er jeg ikke helt klar for å gi slipp. Jeg synes den er perfekt til stående fluefiske fordi det er kjempegod plass og den er stabil. 

 

Kom til å tenke på om det er mulig å ettermontere en større kjøl. Ser for meg en kjøl som ligger utenpå den orginale. Gjerne en som har litt vekt i seg. Dette i kombinasjon med noen sandsekker ombord håper jeg vil forbedre båten. Jeg har laget et enkelt ror i tre som faktisk har gjort det hele betydelig bedre, men det hadde vært fint å få den til å oppføre seg normalt uten dette. 

 

Er det noen som har gjort dette på båt tidligere? råd og tips ønskes. 

 

-Stian.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...