Jump to content

Sleipner SE40 baugpropell. Sluttet fungere.


skhauge

Recommended Posts

I går skulle eg ut av havna. Som vanlig lar eg båt gå rett frem ut av bås. Så en liten trust mot BB. men det var alt dødt.

Har sjekket følgende:

Spenning batteri ok.

Spenning inn på truster +- lik batteri.

Spenning i kontrollkabel lik batteri (rød kabel).

Flyttet joystick og koblet rett i kontakt ved motor.

Opnet og sjekket børster. 4 stk ok. Lite brukt.

Prøvd å "kakke" på rele.

Prøvd med ledning å laske over i kontakt ved motor. Rød til blå/grå kabel. Ingen liv.

 

Det er fortsatt ingen liv tross desse forsøk. Og eg trur rele er problemet. Hele baugpropell ser ut som ny alle plasser. Motor har ingen spor av bruk. Ingen irr eller rust. Ser nytt ut.

Har folket et forslag? Eg tenker å bestille nytt rele. Mulig det går å fikse det eg har men nytt er kanskje raskest løsning. 1500kr ser eg på nett.

Link to post
Share on other sites

På disse sitter det en termosikring på børstebroen. Det kommer en tynn brun ledning utfra toppen på motoren. Koble denne ifra og legg ledningen som kommer fra kontrollrele til minus og sjekk da..

Når du sjekker spenning er de viktig å sjekke dette under belastning, dvs når du prøver å kjøre thruster.

Link to post
Share on other sites

Forstår eg deg rett om eg gjer slik?

Eg kobler av brun ledning og bruker en lask og kobler brun kabel som og er merket 1 direkte på minus (hoved) på motor? Brun kabel etter avkobling blir da lasket fra side som kommer fra elektro boks.

Og hvilket resultat skal eg da få?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...