skhauge Startet 17.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2015 I går skulle eg ut av havna. Som vanlig lar eg båt gå rett frem ut av bås. Så en liten trust mot BB. men det var alt dødt. Har sjekket følgende: Spenning batteri ok. Spenning inn på truster +- lik batteri. Spenning i kontrollkabel lik batteri (rød kabel). Flyttet joystick og koblet rett i kontakt ved motor. Opnet og sjekket børster. 4 stk ok. Lite brukt. Prøvd å "kakke" på rele. Prøvd med ledning å laske over i kontakt ved motor. Rød til blå/grå kabel. Ingen liv. Det er fortsatt ingen liv tross desse forsøk. Og eg trur rele er problemet. Hele baugpropell ser ut som ny alle plasser. Motor har ingen spor av bruk. Ingen irr eller rust. Ser nytt ut. Har folket et forslag? Eg tenker å bestille nytt rele. Mulig det går å fikse det eg har men nytt er kanskje raskest løsning. 1500kr ser eg på nett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 På disse sitter det en termosikring på børstebroen. Det kommer en tynn brun ledning utfra toppen på motoren. Koble denne ifra og legg ledningen som kommer fra kontrollrele til minus og sjekk da.. Når du sjekker spenning er de viktig å sjekke dette under belastning, dvs når du prøver å kjøre thruster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Elise meiner du å ta en lask mellom rød ledning på kontroll kabel til minus? Når eg måler spenning så slår jo ikkje rele inn. Og dermed ingen forbruk. Eg har fjernkontroll i tillegg til joystick så eg feilsøkte og kjørte samtidig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Ledningen skal være brun som kommer ut fra motoren, i nærheten av børstene.. Se på skjema side 17 i denne manualen http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/current_manuals/SE30-40-60%201_0_5_HR_2015.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Forstår eg deg rett om eg gjer slik? Eg kobler av brun ledning og bruker en lask og kobler brun kabel som og er merket 1 direkte på minus (hoved) på motor? Brun kabel etter avkobling blir da lasket fra side som kommer fra elektro boks. Og hvilket resultat skal eg da få? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Da bør ting spille om feilen var termosikringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 18.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Her var masse nyttig lesing. Får ta alle sjekk i morgen kveld. http://www.gertsen-olufsen.com/Admin/Public/Download.aspx?file=Files/Filer/PDF/SIDEPOWER%20brochure/TSG_IPC.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Da er feilen funnet. Det var terno sikring. Eg målte først ohm og fikk ikkje ønsket verdi. Så la eg ledning rett på jord og da går motor. Så saken er løst. Nå gjelder det å få tak i ny sensor. Tenker eg kjøper 2... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Gratulerer, flott forum som leder deg rett på riktig sted å starte feilsøkingen! Er det ikke en termosikring som kan resettes/trykkes inn? Eller automatisk reset som har feilet med åpen krets? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Slik eg tolket Sleipner motor i dag måtte denne byttes. Og kjøpes via forhandler. Eg leste på et amerikansk forum der var en som hadde koblet ut denne funksjonen. En bruker jo aldri truster så lenge det "brenner" opp. Men er vel best å ha alt 100%. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Da stemmer teori og praksis Det er fordel å ha termosikring, skulle feks rele henge seg opp kan du redde motoren.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.