Jump to content

Dieselforbruk VP TAMD 41P-A


furhan

Recommended Posts

Jeg har en VP TAMD41P-A som er rimelig nyoverhalt (gått 80 timer nå).

Idag hadde jeg en tur på 26 Nm og startet med helt fulle tanker. Tenkte jeg ville måle forbruket på den.

Kjørte ca 22Nm på høy belastning (3200 omdr) og ca 4Nm på lavt turtall (1500 omdr).

Da jeg fylte diesel gikk det på 46 liter. Det gir et forbruk på ca 1,7 liter pr Nm.

 

Er dette unormalt mye?

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke dit forbrug lyder helt ved siden af. Jeg beregner mig ca 1,5l/sm i min scan 8600.

 

Det er enklere at beregne når man regner i liter/time: Om jeg ikke husker galt yder en 41P 200HK. Et rundt overslag siger 200g diesel per HK/time. Ved fuld belastning, 200HK, giver det 40Kg diesel/time - eller 50l per time (antager 0,8 Kg per l) for fuld gas, eller 3800 med ved korrekt tilpasset propeller.

Hvis du har kørt ca 1,5 time v/3200RPM (ca 15 knob?) og en halv time ved 1500RPM (ca 8 knob?) synes jeg ikke du skal være bekymret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...