Jump to content

Frostvæske til Cummins BT 5.9 ?


Trawler 42

Recommended Posts

Hei båtfolk !

 

Siden dette var første sesong med to Cumminser ombord lurer jeg herved på hva slags frostvæske som bør brukes ?

Kommer jo i blå gul og rød variant, og sikkert med forskjellige egenskaper !

 

Kunne også tenkt meg en "owners manual" på motoren hvis noen vet hvor slikt kan skaffes ?

 

Takknemlig for hjelp :yesnod:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Hei, først ville jeg sjekket hva som er på disse av frostvæske slik at du ikke blander rød og blå. Men kort fortalt så er rød til motorer med blandet metall som aluminium i toppen og med jern i blokk. Mens blå er for for hel jern motor. Din BT6 5.9 er er helt i jern, så du har sannsynligvis blå frostvæske.

 

Rød forstvæske kan med fordel også brukes i jern motorer, fordi den har annet innhold som faktisk overfører energi fra metallet bedre slik at kjøleeffekten blir bedre, samt at den varer lengre igjen pga de stoffene denne inneholder for å forhindre korrosjon.

 

Men skal du skifte fra en feks blå til rød så må/bør du skylle igjennom kjølesystemet for å få ut all den gamle forstvæsken først.

Link to post
Share on other sites

Hei, først ville jeg sjekket hva som er på disse av frostvæske slik at du ikke blander rød og blå. Men kort fortalt så er rød til motorer med blandet metall som aluminium i toppen og med jern i blokk. Mens blå er for for hel jern motor. Din BT6 5.9 er er helt i jern, så du har sannsynligvis blå frostvæske.

 

Hei alfaalfa !

 

Takk for svar :thumbsup: 

Da skal jeg prøve å finne et punkt å tappe litt i en kopp eller noe og se på fargen.

Ringte også til verkstedet i Danmark som innstallerte motorene og de mente også  at det var den blå, men kunne ikke huske 100% sikkert !

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...