Jump to content

Tilsettingsstoffer som skal rense diesel


Riddar4

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Ifølge websidene til Renergi DI AS, Blomsterdalen, Bergen (http://www.mergi.com/about.html), har firmaet utviklet produktet Mergi.

 

Bedriften påstår at "MERGI Combustion Catalyst reduces the ignition delay of fuel, which improves the combustion efficiency. This results in lower maintenance costs (reduced piston ring breakage and seizure, ring and liner wear, fouling of turbo chargers and economizer, etc), and lower fuel consumption. It also allows the use of lower quality fuels and reduces the emissions of CO, NOx and HC. MERGI improves the combustion of fuels, such as heavy fuel, MDO, gas oil, gasoline / petrol, diesel. It can be used in marine and stationary engines (slow, medium and high speed) as well as in boilers" (http://www.mergi.com/products.html).

 

Dersom produktet virker som påstått -- og firmaet innehar patent på det -- så skulle man tro at bedriften sitter på en verdi på mange milliarder kroner. Tenk på alle forbrenningsmotorene som finnes i verden og hvilke besparelser et slikt produkt vil gi dersom det virker. Produktet ville være intet mindre enn en verdenssensasjon! Verdens oljeselskaper ville antakelig overby hverandre for å få rettigheter til stoffet.

 

Men hva er realiteten? Renergi DI AS hadde en driftsinntekt på ca. 520 000 kroner i 2014 og et driftsunderskudd på ca. 200 000 kroner (https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-renergi-dl-as-100673625S1). Ingen sensasjon, med andre ord.

 

Så kan den enkelte la seg imponere av reklamen, betale penger for produktet, helle stoffet på tanken og kjenne hvordan båten går fortere, bruker mindre drivstoff og varer lengre.

 

Den gode følelsen er ganske sikkert verdt pengene.

 

Lykke til med lurium på tanken!

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post

Ifølge websidene til Renergi DI AS, Blomsterdalen, Bergen (http://www.mergi.com/about.html), har firmaet utviklet produktet Mergi.

 

Bedriften påstår at "MERGI Combustion Catalyst reduces the ignition delay of fuel, which improves the combustion efficiency. This results in lower maintenance costs (reduced piston ring breakage and seizure, ring and liner wear, fouling of turbo chargers and economizer, etc), and lower fuel consumption. It also allows the use of lower quality fuels and reduces the emissions of CO, NOx and HC. MERGI improves the combustion of fuels, such as heavy fuel, MDO, gas oil, gasoline / petrol, diesel. It can be used in marine and stationary engines (slow, medium and high speed) as well as in boilers" (http://www.mergi.com/products.html).

 

Dersom produktet virker som påstått -- og firmaet innehar patent på det -- så skulle man tro at bedriften sitter på en verdi på mange milliarder kroner. Tenk på alle forbrenningsmotorene som finnes i verden og hvilke besparelser et slikt produkt vil gi dersom det virker. Produktet ville være intet mindre enn en verdenssensasjon! Verdens oljeselskaper ville antakelig overby hverandre for å få rettigheter til stoffet.

 

Men hva er realiteten? Renergi DI AS hadde en driftsinntekt på ca. 520 000 kroner i 2014 og et driftsunderskudd på ca. 200 000 kroner (https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-renergi-dl-as-100673625S1). Ingen sensasjon, med andre ord.

 

Så kan den enkelte la seg imponere av reklamen, betale penger for produktet, helle stoffet på tanken og kjenne hvordan båten går fortere, bruker mindre drivstoff og varer lengre.

 

Den gode følelsen er ganske sikkert verdt pengene.

 

Lykke til med lurium på tanken!

Takk for det!  Og det merkes ikke på lommeboka.Siden det store flertall er tvilende til slike lurium, nyter vi få som tør å bruke det alle fordelene.

Link to post

Hammerdown har vært diskutert mye her på forumet tidligere. Jeg har en ganske tydelig erfaring her: http://www.sveinha.com/, se 24.02.06

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det har vært gjort grundig, uavhengig forskning på virkningen av QMI. For eksempel, U.S. Army TARDEC Fuels and Lubricants Research Facility Southwest Research Institute, San Antonio, TX, har gjort en vitenskapelig studie av QMI tilsetningsstoffer for diesel, motorolje og girolje. Resultatet kan leses i denne rapporten:

 

"EVALUATIONS OF QMI AFTER-MARKET ADDITIVES, INTERIM REPORT TFLRF No. 382"

 

Les i det minste kapittel "5.0 Conclusions" på side 13 og 14.

 

Nedenfor er en modifisert Google-oversettelse av konklusjonen for QMI drivstofftilsetningen:

 

"For QMI drivstofftilsetning, viste følgende egenskaper en negativ endring:
 

• Cetantall redusert med 3 enheter.
• Tilsetningen syntes å skape overflateegenskaper som vist av en betydelig redusert Microseparometer-måling og utvidet tid til separering i testen for D 1401 Water Separation.
• Økning i Cloud Point, partikkelforurensning og BOCLE slitasje arr.

 

QMI drivstoff additiv ga følgende positive effekter:

 

• Drivstoffsmøring for bakkekjøretøy ble forbedret i SLBOCLE og HFRR benktester.
• En liten (<2%) statistisk signifikant (95% CL) bedre drivstofføkonomi ble målt i et kjøretøy.

 

I tillegg ble følgende konsekvenser målt: The QMI drivstoff additiv hadde ingen signifikant effekt på PM eller NOx i eksosutslipp. Det var en statistisk signifikant økning i total hydrokarbon eksosutslipp, med verdiene fortsatt svært lave. Det var en statistisk signifikant (95% CL) økning i CO observert i veid FTP.
Basert på Cat 1K/1N motortester, økt stempel-avleiringer ble observert med QMI drivstoff additiv i JP-8 drivstoff. Økningen i stempeltopp-avleiring var tilstrekkelig til ikke å tilfredsstille kravene i API spesifikasjonene for CI-4."

 

Legg merke til siste setning!

 

Tilsetningsstoffer kan ha både positive og negative virkninger. For QMI er altså de negative effektene større enn de positive. Personlige erfaringer med tilsetning til egen snekkemotor vil mest sannsynlig ikke fange opp alle virkningene og ikke gi en balansert konklusion av fordeler og ulemper.

 

************

Tekniske forklaringer:

 

Cetantall: "Et mål for dieseldrivstoffs evne til å tenne ved komresjonstenning. Jo høyere cetantall desto bedre er evnen til selvantennelse. Cetantallet bestemmes ved å måle den såkalte tenningsforsinkelsen til drivstoffet i en "CFR Cetane Engine". Den sammenliknes ved kjøring av to blandinger av referansedrivstoffene n-cetan som p.r. definisjon har cetantall 100 og heptametyl-nonan som har cetantall 15. Cetantallet til dieseldrivstoffet finnes ved interpolasjon mellom cetantallet for de to blandingene." (Dieselgrossisten AS)

 

Cloud point: "refers to the temperature below which wax in diesel or biowax in biodiesels form a cloudy appearance. The presence of solidified waxes thickens the oil and clogs fuel filters and injectors in engines. The wax also accumulates on cold surfaces (e.g. pipeline or heat exchanger fouling) and forms an emulsion with water. Therefore, cloud point indicates the tendency of the oil to plug filters or small orifices at cold operating temperatures." (Wikipedia).

 

BOCLE: Ball-on-cylinder lubricity evaluator.

 

HFRR: Test for smøreegenskaper for drivstoff.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...