Riddar4 Startet 19.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2015 Mergi, noen som har hørt om dette tilsetningsstoffet for diesel? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Har aldri hørt om Mergi, og tviler sterkt på om det har noen effekt på annet enn selgerens lommebok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
båt 45 Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 mergi funker Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 11.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2015 Det har ikke gjort noe med min lommebok, fulgte med båten og blei oppdaga etter to år. Nå har jeg omsider fått start på båten og da går den mye bedre enn før. Så jeg kommer til å tilsette mer nå når jeg skal fylle opp tanken for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 (redigert) Ifølge websidene til Renergi DI AS, Blomsterdalen, Bergen (http://www.mergi.com/about.html), har firmaet utviklet produktet Mergi. Bedriften påstår at "MERGI Combustion Catalyst reduces the ignition delay of fuel, which improves the combustion efficiency. This results in lower maintenance costs (reduced piston ring breakage and seizure, ring and liner wear, fouling of turbo chargers and economizer, etc), and lower fuel consumption. It also allows the use of lower quality fuels and reduces the emissions of CO, NOx and HC. MERGI improves the combustion of fuels, such as heavy fuel, MDO, gas oil, gasoline / petrol, diesel. It can be used in marine and stationary engines (slow, medium and high speed) as well as in boilers" (http://www.mergi.com/products.html). Dersom produktet virker som påstått -- og firmaet innehar patent på det -- så skulle man tro at bedriften sitter på en verdi på mange milliarder kroner. Tenk på alle forbrenningsmotorene som finnes i verden og hvilke besparelser et slikt produkt vil gi dersom det virker. Produktet ville være intet mindre enn en verdenssensasjon! Verdens oljeselskaper ville antakelig overby hverandre for å få rettigheter til stoffet. Men hva er realiteten? Renergi DI AS hadde en driftsinntekt på ca. 520 000 kroner i 2014 og et driftsunderskudd på ca. 200 000 kroner (https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-renergi-dl-as-100673625S1). Ingen sensasjon, med andre ord. Så kan den enkelte la seg imponere av reklamen, betale penger for produktet, helle stoffet på tanken og kjenne hvordan båten går fortere, bruker mindre drivstoff og varer lengre. Den gode følelsen er ganske sikkert verdt pengene. Lykke til med lurium på tanken! Redigert 12.Desember.2015 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 Diesel tilsetting fungerer. Bruker qmi. En får ikke mer effekt i diesel, men en diesel som smører bedre, og dette spesielt på common rail motor som jeg har. Diesel har ikke så god smøre egenskap, defor sverger jeg til lurium. Hilsen maskinisten Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 https://baatplassen.no/i/topic/83526-qmi-dieselforbedrer-erfaringer/ Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 13.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Ifølge websidene til Renergi DI AS, Blomsterdalen, Bergen (http://www.mergi.com/about.html), har firmaet utviklet produktet Mergi. Bedriften påstår at "MERGI Combustion Catalyst reduces the ignition delay of fuel, which improves the combustion efficiency. This results in lower maintenance costs (reduced piston ring breakage and seizure, ring and liner wear, fouling of turbo chargers and economizer, etc), and lower fuel consumption. It also allows the use of lower quality fuels and reduces the emissions of CO, NOx and HC. MERGI improves the combustion of fuels, such as heavy fuel, MDO, gas oil, gasoline / petrol, diesel. It can be used in marine and stationary engines (slow, medium and high speed) as well as in boilers" (http://www.mergi.com/products.html). Dersom produktet virker som påstått -- og firmaet innehar patent på det -- så skulle man tro at bedriften sitter på en verdi på mange milliarder kroner. Tenk på alle forbrenningsmotorene som finnes i verden og hvilke besparelser et slikt produkt vil gi dersom det virker. Produktet ville være intet mindre enn en verdenssensasjon! Verdens oljeselskaper ville antakelig overby hverandre for å få rettigheter til stoffet. Men hva er realiteten? Renergi DI AS hadde en driftsinntekt på ca. 520 000 kroner i 2014 og et driftsunderskudd på ca. 200 000 kroner (https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-renergi-dl-as-100673625S1). Ingen sensasjon, med andre ord. Så kan den enkelte la seg imponere av reklamen, betale penger for produktet, helle stoffet på tanken og kjenne hvordan båten går fortere, bruker mindre drivstoff og varer lengre. Den gode følelsen er ganske sikkert verdt pengene. Lykke til med lurium på tanken! Takk for det! Og det merkes ikke på lommeboka.Siden det store flertall er tvilende til slike lurium, nyter vi få som tør å bruke det alle fordelene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Takk for det! Og det merkes ikke på lommeboka.Siden det store flertall er tvilende til slike lurium, nyter vi få som tør å bruke det alle fordelene. Placebo er en viktig og anerkjent effekt. Bare å fortsette å høste fordelene ;-) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Noen som har erfaringer med Hammerdown? (tror det skrives slik) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 (redigert) Hammerdown har vært diskutert mye her på forumet tidligere. Jeg har en ganske tydelig erfaring her: http://www.sveinha.com/, se 24.02.06 Redigert 13.Desember.2015 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Kjeles Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 (redigert) Det har vært gjort grundig, uavhengig forskning på virkningen av QMI. For eksempel, U.S. Army TARDEC Fuels and Lubricants Research Facility Southwest Research Institute, San Antonio, TX, har gjort en vitenskapelig studie av QMI tilsetningsstoffer for diesel, motorolje og girolje. Resultatet kan leses i denne rapporten: "EVALUATIONS OF QMI AFTER-MARKET ADDITIVES, INTERIM REPORT TFLRF No. 382" Les i det minste kapittel "5.0 Conclusions" på side 13 og 14. Nedenfor er en modifisert Google-oversettelse av konklusjonen for QMI drivstofftilsetningen: "For QMI drivstofftilsetning, viste følgende egenskaper en negativ endring: • Cetantall redusert med 3 enheter.• Tilsetningen syntes å skape overflateegenskaper som vist av en betydelig redusert Microseparometer-måling og utvidet tid til separering i testen for D 1401 Water Separation.• Økning i Cloud Point, partikkelforurensning og BOCLE slitasje arr. QMI drivstoff additiv ga følgende positive effekter: • Drivstoffsmøring for bakkekjøretøy ble forbedret i SLBOCLE og HFRR benktester.• En liten (<2%) statistisk signifikant (95% CL) bedre drivstofføkonomi ble målt i et kjøretøy. I tillegg ble følgende konsekvenser målt: The QMI drivstoff additiv hadde ingen signifikant effekt på PM eller NOx i eksosutslipp. Det var en statistisk signifikant økning i total hydrokarbon eksosutslipp, med verdiene fortsatt svært lave. Det var en statistisk signifikant (95% CL) økning i CO observert i veid FTP.Basert på Cat 1K/1N motortester, økt stempel-avleiringer ble observert med QMI drivstoff additiv i JP-8 drivstoff. Økningen i stempeltopp-avleiring var tilstrekkelig til ikke å tilfredsstille kravene i API spesifikasjonene for CI-4." Legg merke til siste setning! Tilsetningsstoffer kan ha både positive og negative virkninger. For QMI er altså de negative effektene større enn de positive. Personlige erfaringer med tilsetning til egen snekkemotor vil mest sannsynlig ikke fange opp alle virkningene og ikke gi en balansert konklusion av fordeler og ulemper. ************ Tekniske forklaringer: Cetantall: "Et mål for dieseldrivstoffs evne til å tenne ved komresjonstenning. Jo høyere cetantall desto bedre er evnen til selvantennelse. Cetantallet bestemmes ved å måle den såkalte tenningsforsinkelsen til drivstoffet i en "CFR Cetane Engine". Den sammenliknes ved kjøring av to blandinger av referansedrivstoffene n-cetan som p.r. definisjon har cetantall 100 og heptametyl-nonan som har cetantall 15. Cetantallet til dieseldrivstoffet finnes ved interpolasjon mellom cetantallet for de to blandingene." (Dieselgrossisten AS) Cloud point: "refers to the temperature below which wax in diesel or biowax in biodiesels form a cloudy appearance. The presence of solidified waxes thickens the oil and clogs fuel filters and injectors in engines. The wax also accumulates on cold surfaces (e.g. pipeline or heat exchanger fouling) and forms an emulsion with water. Therefore, cloud point indicates the tendency of the oil to plug filters or small orifices at cold operating temperatures." (Wikipedia). BOCLE: Ball-on-cylinder lubricity evaluator. HFRR: Test for smøreegenskaper for drivstoff. Redigert 13.Desember.2015 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 28.Desember.2018 Del på Facebook Svart 28.Desember.2018 Hiver denne opp igjen. Er det noen her som har opparbeidet seg erfaring med MERGI ? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.