Jump to content

Overtatt Falcon 26, lurer på noen ting.

OleTS

Recommended Posts

Hei.

Har nettop overtatt en Falcon 26 fra mine foreldre og har i den sammenheng noen spørsmål om utstyret som dere her inne sikkert kan svare på. 

For det første, finnes det en manual til båten? Mine foreldre hadde ikke, og jeg skulle gjerne hatt.

I påvente av eventuell manual så har jeg tatt noen bilder av de mest kritiske punktene som jeg lurer på. 

Båten har visstnok et varmeapparat, men uansett hvordan jeg flipper bryterne så kommer det ikke noe lys og ingenting skjer. Noen som vet hvordan dette fungerer?

bilde

Radaren slår seg heller ikke på. Denne har jeg brukermanual på, men ikke sjans om det er liv i den. Kanskje dårlig kontakt et sted? Gåen sikring? 

bilde

På siden er det også denne bryteren, antar den er til lyskasteren, men ingenting skjer der heller. Ny pære er gjerne første feilsøking? 

bilde

Nevnt til nå er jo endel elektriske problem. Under er et bilde av sikringene, men nummer over. Hva er hva? Hvordan ser jeg om noen et gått? 

bilde

Doen på båten fungerer, men jeg vet ikke helt hvordan. Når jeg bare pumper, så kommer det rett ut i sjøen (sammen med diverse rester), så jeg antar at den sender vannet ned i septiktank, som er full, og spyr ut igjen. Hvordan skal bryteren stilles for å velge mellom septik og rett ut i sjøen (om dette fungerer) og hvordan jeg kan tømme septiktanken evt? 

bilde

bilde

Ser bildene ble utrolig store, jobber med saken! 

Mvh

Ole 

Ikke lett å finne manual og koplingsskjema på nett. Ville spurt en forhandler om de kunne kopiere opp håndboka og sende mot evt en liten kompensasjon og frakt.

Først og fremst ser det ut til at du har et elektrisk problem. Når du har sjekket at det er strøm på batteriene må du slå på hovedbryterene som står under trinnet ned i cabin. Mener det var en egen bryter på sida av hovedbryterene for varmer og kokeapparat som alltid bør stå på. Deretter trykker du inn alle sikringene (de spretter ut om de 'går').

Wallas er temmelig enkel: Heat på full (1/1) eller halv (1/2). Vent er av/på utlufting uten varme. Søkelys og radar hadde jeg ikke, men de blir sikkert bedre når de får strøm.

Dassen har kun tømming uten pumpe hvis jeg husker rett. Hendelen på bildet styrer om du pumper skåla tom eller fyller etter med vann. Siden du ser morsomheter på sjøen står sikkert tømmeventil åpen. Mener du finner denne i luke/skap under vasken på dass.

Redigert av Fantino (see edit history)

Først av alt, takk for raske svar!

@Fantino: 

Det er strøm på batteriene, så ikke noe problem der. Var senest ute med båten i dag for å sjekke hummerteinene, som nok engang var tomme. 

Men jeg skal ihvertfall ned en tur i morgen og sjekke det du sa om sikringene. Jeg vet at det er 2 hovedbrytere, men mener at den ene ser litt merkelig ut (den som trolig går til varmen), skal få tatt bilde av dem i morgen, så kan vi ta det derifra.

Jeg slår dem begge på hver gang jeg skal ut med båten, så litt merkelig om det ikke skulle fungere. Kan det komme av korosjon på ledninger? Er Falcon, evt Bella generelt, plaget med det?

Det jeg forventer fra Wallas'en er ihvertfall at lysene skal lyse og gjerne at det kommer noe varme (hvor kommer denne varmen ut egentlig?), det gjør det ikke nå, men skal som sagt få sjekket sikringer og hovedbryter. Båten er vel en 15 år gammel om jeg husker rett, så er vel ikke utenkelig at ting blir ødelagt. 

Når det kommer til dassen, så mener jeg å huske at det er en kran under vasken, så skal få tatt en titt på den også i morgen. Men er det noen mulighet til å tømme septiktanken uten å dra til tømmestasjon, f.eks langt til havs? Ettersom denne nå tydeligvis er full, så ser jeg på det som unødvendig å dra med denne vekten når jeg kjører rundt. 

@Fyrlykten:

Tusen takk for det. Som siv.ing innen hydrodynamikk så var det vel strengt tatt på tide å få meg min egen båt. Nå må jeg bare få laget en skalert modell slik at jeg kan beregne en masse unyttige parametre  :lol:

Ja, du har en varmer, og det er mest sannsynlig en Wallas 2400 som var veldig vanlig som standard i disse båtene.

Bruksanvisning til varmeren finner du her: http://wallas.fi/flippingbook/1800_2400/#/1/

Hvor Wallas'en befinner seg får du et godt innblikk i en tidligere tråd om Wallas 2400 i Falcon 26:

https://baatplassen.no/i/topic/106880-wallas-2400-i-bella-falcon/?hl=falcon

Og trenger varmeren ny glødespiral (vil ikke tenne/gløder ikke), finnes det en god brukerhjelp i denne linken:

http://old.maritim.no/maritim/pdf/skifteavservicesettvarmer.pdf

Først og fremst må du sjekke at varmeren får strøm. Enkel sjekk er å vippe høyre bryter opp. Hører du viften gå, så har du strøm. Sett til "off", vipp så venstre bryter opp. Viften starter, pumpen begynner å gå og glødingen skal koble seg inn. Etter ca 3-5 min skal den røde led-lampen tenne, om ikke så er det mest sannsynlig feil med glødespiralen. Dette kan du kontrollere med et amp-meter koblet mellom batteri og varmer. Skal trekke ca 5 ah i ca 2,5 min. Gjør den ikke det, er glødespiralen gåen.

Og om det er en stund siden det er fylt på parafin (gammel parafin), er det en fordel om du først prøver med fersk parafin, og da anbefaler jeg Kemetyl Fritidsparafin. Vet ikke hvor du bor, men de fleste båtuttyrsforretninger bør ha denne på lager. Om ikke skal den  også finnes hos de fleste Fellekjøp-utsalg. Og på FK-butikkene gjør du det beste kjøpet, bare kr 139,- for 4 ltr

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Tipper egentlig at septiken er tom, siden du ser guffe i sjøen. Ventilen bør da stenges, og åpnes innimellom når du er et stykke fra land.

Det er to store hovedbrytere ja, men var det ikke en vippebryter på sida også, og evt noen hovedsikringer under trinnet? Det er Navix som leverer elekrltrisk 'harness'/ferdige ledningsopplegg til flere finske båter. Har fungert fint for meg i en Falcon og senere en Nord Star, men kul umulig å finne ut av uten å ha koblingsskjema med nummerering av ledninger og sikringer..

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...