Jump to content

GH 14 (420) med 30hk formye?


kimern84

Recommended Posts

Hei. Fikk meg en gammel gh, med en tohatsu 9.9@15 lang stamme eldre type. Ser på branketten som er fast i båten at max er 10 hk

 

Det jeg lurer på er hvordan denne båten blir med en 30hk 4t?

 

Jeg skal bruke båten til leppefiske neste år og trenger en stabil, motor som gir strøm å har litt extra power

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

Link to post

En kamerat hadde en GH 14 med 40hk Yamaha totakt i flere år (med styrekonsoll), opplevdes som en passende effekt til båten. Men klart, anbefalingen på 10hk er der for en grunn (selv om båten da er håpløst undermotorisert), med tyngre og kraftigere motor er det lurt å følge med på akterspeilet når du gir på for å se om det tåler belastningen, i alle fall av og til. Så vidt vi kunne se var det ikke noe problem på kameratens båt, familien hans brukte båten aktivt til fiske, vannski og tube i flere år. Ikke antydning til fleksing eller sprukken gelcoat. Så med mindre 30-hesteren er svintung og din båt er av samme støpning som omtalte båt burde det gå bra :smiley:

Link to post

Har kjørt mye i GH430S med 30hk uten styrekonsoll. Den er vel sertifisert for 30hk med styrekonsoll og 20hk uten. Det oppleves ikke som overmotorisert og trygg og fin å kjøre. GH 14 er vel samme skroget, men uten dobbeltskrog. Tror 430S veier ca 40kg mer. Tror ikke disse båtene skal ha lang stamme. Vi hadde i alle fall kort stamme på vår.

Link to post

GH14 tåler fint både 30 og 40 hk, men her er det snakk om en annen båt, GH 420 (opprinnelig GH13) er lagd for å plane lett med liten motor.  Vil tro at båten vil bære motoren greit, problemet vil evt være at båten vil overplane og oppføre seg litt skummelt om man ønsker å bruke alle 30 hk på en gang

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Den gamle GH14 (uansett innerliner) ble levert med Yamaha 28 hk som anbefalt max. i sin tid. For at installasjonen skulle være 'lovlig', måtte det installeres gas/gir-hendler og styrekonsoll. 30 hk burde gå meget bra. Jeg kjenner til ett tilfelle fra den gangen på 80-tallet at en tulling satte på 50 hk Mercury, det var over grensen for det forsvarlige.

Link to post

Hei. Fikk meg en gammel gh, med en tohatsu 9.9@15 lang stamme eldre type. Ser på branketten som er fast i båten at max er 10 hk

 

Det jeg lurer på er hvordan denne båten blir med en 30hk 4t?

 

Jeg skal bruke båten til leppefiske neste år og trenger en stabil, motor som gir strøm å har litt extra power

Hvis max er 10 hk er det en GH 13/420, som ikke er samme båt som GH 14/430. Det er neppe noen god ide multiplisere max effekt med 3.

Link to post

Hadde den en stund med 25hk.

 

Ikke verdens beste båt med den motoren, men det spørs helt hvordan du kjører den..

 

Bruker du den fornuftig hadde jeg ikke vert noe redd for det..

 

(personlig liker jeg båter når de er over motorisert, kan da kjøre på fornuftig turtall hastighet..)

 

Og ikke gi full gass for og komme i plan osv..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Da er det alså en gh 13 fot jeg har. Noen som har erfaring med motor på denne båten da? Mulig jeg lager til med styrekonsoll. Trenger en tålig ny driftsikker motor. Hadde egentlig tenkt å ha min suzuki 9.9@20hk sport på båten, men denne har kort stamme.

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

Link to post

Den gamle GH14 (uansett innerliner) ble levert med Yamaha 28 hk som anbefalt max. i sin tid. For at installasjonen skulle være 'lovlig', måtte det installeres gas/gir-hendler og styrekonsoll. 30 hk burde gå meget bra. Jeg kjenner til ett tilfelle fra den gangen på 80-tallet at en tulling satte på 50 hk Mercury, det var over grensen for det forsvarlige.

Jeg har hatt GH14 med 16,25,35,40 og 115 hk. 40hk(3 syl Yamaha) er perfekt motor på båten. 115hk (4 syl Mercury 2t) er i meste laget. Selv med forhøya og forsterka speil måtte styreposisjonen flyttes fram til bakerste tofte. Den lå dypt i vannet, men takla motoren og farta, passerte 50knop, overraskende godt.

Link to post

Det er vel bare å måle høyden på kavitasjonsplaten. Så vidt jeg husker skulle GH14 ha kort stamme. Om dette er endret for 420 vet jeg ikke. Men som sagt, bare å måle.

Igjen - GH 14 og GH 420 er ikke samme skrog, så det som gjelder for den ene er ikke nødvendigvis riktig for den andre. Det er flere som snakker om siner erfaringer med GH 14 her, men det er strengt tatt ikke relevant i forhold til den båten trådstarter spør om. Så her er det bare å måle, ja.

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post

Siden båten skal brukes til leppefiske( med tilhørende utstyrspakke) og trådstarter antakelig ikke har noe ønske om og synke første turen bør han ha minst mulig vekt. 20 hk 4 takt er ikke så gale i vekt da de er samme grunnmotor som 9,9.

Om båten teoretisk sett skulle tåle 100 hk som fritids/lekebåt blir lite relevant da den skal brukes til fiske ( og da MÅ båten tåle og bakke opp i litt sjø)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...