KarmaZ Startet 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2015 Hei. Jeg har et spørsmål, jeg fikk for en tid tilbake problemer med at dynamo ladet 16v, men samstundes så begynte voltmeter, tankmåler,kjøletemp og hoppe veldig under turtall. Jeg fikk reparert dynanamoen, men fortsatt så sliter jeg med at instrumentene hopper når jeg drar på. Jeg feilsøkte til at stoppspolen kanskje kunne være synderen, noe jeg tror da av og til jeg ikke får stoppet motor og jeg må bevege på stoppspolen for å få slått av motoren.. Samt at jeg får ikke strøm på instrumentebe når jeg kobler fra spolen. Kan den faktisk ha blitt ødelagt ved at dynamoen kjørte 16v?? Når jeg setter nøkkelen i en egen posisjon for å teste stoppspolen, er det noen ganger at den ikke "klikker" som den skal, men når jeg turner den klikker det. Er en Bukh DV20 m Bosch spole Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 Nå vet jeg ikke om den stopp spolen er negativ eller pluss styrt, men du mangler enten + eller minus til instrumentene dine. Er sikring på + siden til instrumenter i orden? Har det blitt glemt og sette på en gjording ved motor eller batteri ved bytte av dynamo? Nå fungerer spolen som den ene tilførselen til instrumenter og kommer til og brenne opp viklingene i spolen til slutt. En løsning for og unngå det senere er og lodde en diode i serie med spolen, da kan ikke strømmen gå feil veien. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 (redigert) Når du nevner dette med spolen, så har det seg sånn nå at stoppspolen lever sitt eget liv. For noen ganger slår den til og slukker motor, mens andre ganger må jeg rett og slett vri litt på den for at motor skal stoppe Den gjør også at strøm på instrumentene av og til ikke virker. Så du har nok sikkert rett, den er ødelagt av for mye spenning Redigert 15.Januar.2016 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Karmaz : Den gjør også at strøm på instrumentene av og til ikke virker. Så du har nok sikkert rett, den er ødelagt av for mye spenning Dette har neppe noe med stoppen og gjøre i det hele tatt. Tok et søk på nettet og fant koblingsskjema til DV 20, men ikke sikker på om det stemmer for din årsmodell. Men skjema viser at stoppen får + fra nøkkel når denne dreies helt til venstre mot klokka. Minus får den rett fra motorblokka muligens via en kort ledning. Da kan den vanskelig påvirke instrumentene. Feilen er vel heller et sted som påvirker begge deler, både instrumenter og stopper. Da kan det tyde på nøkkelvrideren. Det er denne som gir strøm til instrumentene når tenning er på, og det er også denne som gir strøm til stopperen. Litt vibrasjoner og slitasje er nok til at det virker av og til, og av og til ikke. At den virker når du riksler på den kan bare være tilfeldig. Dårlig jording til instrumentene kan det være, men tviler litt på det. Da skulle stoppen virket for den blir ikke påvirket av det siden den er jordet rett i blokka. Og dårlig jording til stoppen påvirker ikke instrumentene heller, om skjema jeg kikket på er riktig. Det kan også være selve jordingen mellom batteri minuspol via den grove kabelen til motorblokka, eller den grove + kabelen mellom batteri og starter. Da påvirkes alt det elektriske om kontakten er dårlig her og kan også knekke dynamo om det oppstår brudd mens motoren går. Jeg hadde dårlig kontakt på minuskabel til batteri og den oppførte seg omtrent slik du beskriver. Men jeg trodde ikke feilen var der siden starteren gikk greit. Men så var den plutselig helt død en gang og det viste seg at kontakten til batteriet ikke var helt fast likevel selv om det så bra ut. Synes mest tyder på nøkkelen jeg, men det kan være andre steder også. Umulig og si, og vanskelig å måle siden feilen kommer å går, men koblinger og kontakter er svake punkter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.