Skilsømann Startet 20.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2015 Har en Skilsø 23, 1974 model. Båten bærer preg av at den nå vil ha litt omsorg og kjærlighet. Etter litt søk på dette forumet fant jeg en masse flotte ideer, utført av dyktige og kreative folk. Av en annen tråd her inne så fant jeg noe jeg likte utrolig godt, teak på akter og baugflate samt gangbord på sidene. I tråden jeg fant er det benyttet teak, men mitt spørsmål er om jeg kan benytte gran til dette, og om det i så fall er noe jeg bør vite/ta hensyn til med å velge denne tresorten. Takker for alle svar? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Hadde grandekk på en Drake fra 1934. Dollbord og midtfisk var av mahogni, og granen var belagt med malt seilduk. Dette var nok pga vekt. Skal du ha synlig treverk, vil furu la seg impregnere, mens gran har lukket cellestruktur. Granstaur i skigarder står i 100 år uimpregnert, mens tanken vel er at furu står i en million år hvis du sliper og oljer den daglig. Nå ble jeg usikker selv. Syrefast gjør nok susen.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Gran råtner i utgangspunktet raskere enn furu, og mye raskere enn teak. Men hvis du ikke er for optimistisk når det gjelder livsløpet, skulle det ikke være noe problem. Gran er et stabilt materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Hei All gran er ikkje lik. Brukar du sitkagran vakse på Vestlandet er den av dårlegare kvalitet enn gran som ha vakse i kaldare klima. Ask Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Av jord er det kommet. Det gjelder vel også ihvertfall nesten for syrefast også. Er man båtgal, må man jo bare veie eget liv, og livslengde, opp mot båtens, og finne fornuftige kompromiss. Antakelig er det ikke av typen "bade i Xylamon" i trange rom i trebåt, slik jeg hadde for vane i ungdommen, selvsagt uten maske/verneutstyr av noe slag. Men da hadde jeg jo mange år foran meg, og båten var som regel i elendig forfatning. Bortsett fra at det sikkert finns 50 kvaliteter av gran, holder nok oftest ett grandekk til lenge etter at du har byttet båt. Mener dog at jeg har hørt at granbåter som ble kjøpt nordpå, hadde en utfordring ifmd forråttnelse når de ble solgt til sørnorge, pga klima... Sitér dette innlegget Link to post
Skilsømann Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 BØstrøm, syrefast var liksom ikke førstevalget, mest pga vekt....haha Hulda, litt optimistisk er jeg og må si at jeg tror (håper) med rett behandling, så skal det vare i noen gode år. Bekymringen er om behandlingen av treverket gjør et negativt utslag på vedheften i forbindelse med liming? Ask, dette er nok vestlandsgran, har sett den bli benyttet til oppføring av naust? Da ubehandlet, første året for deretter å beises. Som nevnt til Hulda så er jeg optimist og håper dette kan bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Jeg vil anbefale deg, på det varmeste, å ta en tur til Solberg Sagbruk på Osterøy. De har et fantastisk utvalg av førsteklasses materialer. De skjærer også sjøl, slik at du kan få virke fra de plassene på stammen som er mest hensiktsmessig i forhold til krymping og vridning. Gran vs furu er egentlig ikke spørsmålet. Ei hvilken som helst furu kan ikke brukes,heller ikke et hvilket som helst sted på treet. Ettersom det sjelden leveres "snekkerkvalitet" av gran, velger en furu. Panel slår seg garantert, også såkalt villmarkspanel. På et sagbruk veit de hva de holder på med. På et byggevarelager får du ikke gran som kan brukes! Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Gran er et lett og relativt bruddsterkt materiale, men det er lite råteresistent. Jeg har brukt gran i bakkene på snekka mi. Det har holdt bra i 30 år, de siste 10 årene med duk og epoxy. Bakkene ser nå evig nylakkerte ut. Finn tettgrodde emner og overflatebehandle dem grundig. Bruker du epoxy, må denne strykes over med lakk/olje med lysfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Skilsømann Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Erik AN Kjenner godt til Solberg på Osterøy og har hvert der flere ganger i forbindelse med kjøp/valg av materialer til konferanse/kurssenteret hos Alver Hjort i Nordhordland. Var innom tanken på å ta en tur, spesielt etter å lest "Vosso" tråden din. Utmerket lesestoff foresten?? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Det er nok viktig å få skåret stokken som en stjerne. Dvs fra barken til kjernen hele veien rundt, deretter avrett disse kilene, plukke bort gjetveden, og vips, så har du ihvertfall mht furu, dekksbord som lar seg impregnere tvers igjennom, og er stabile. Nå har det seg jo vitterlig slik at treverk skal være så fantastisk, fordi det er like sterkt som stål i forhold til vekt. Sånn sett er vel ett 2mm syrefast dekk ikke helt å forrakte Sitér dette innlegget Link to post
Skilsømann Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Gon, Hærlig, noe sånt jeg hadde lyst å høre? Har egentlig hvert av den oppfatningen jeg også, men ingen erfaring selv. Holder dette i 10-15 år, så er det mye utover det jeg egentlig forlanger av dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Skilsømann Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Stokken er saget på eget sagbruk og "vekslet" for hvert bord som er saget til, ytterst til innerst når man først kapper stokken til 4likesidet emne. Angående syrefast, så har du nok rett i det. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 (redigert) Da er jo alt i den skjønneste orden. Beklager at jeg gjorde meg til noe som helst besserwisseraktig. Jeg trur det er en del misforståelser i forbindelse med gran vs furu. Det håper jeg det snart blir en slutt på. Det finnes hauggamle hus av gran, og av furu, men vinduet mitt i sørveggen (av furu) råtna på 20år! Redigert 20.Oktober.2015 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Det blir tull å sammenligne dårlig gran med god furu, eller omvendt. Egenskapene til gran går stort sett ut på at den er lett i forhold til styrke, derfor ble rundholt (master, bommer, etc.) laget av gran. Eller amerikansk spruce. En annen generell egenskap til gran er at cellestrukturen lukker seg når treet dør. Derfor finner man eksempelvis ikke trykkimpregnert materiale av gran. Omvendt for furu. I Norge har det blitt bygget båter av gran. Jeg hadde i tidlig ungdom en seiler bygget med gran hud. Den ble borti 65 år gammel før vi saget den opp. Men da var den også pil råtten, og det var vanskelig å holde den flytende. Etter husken var også det forrige tredekket på Christian Radic av gran. Og det holdt i 30-eller-så år. Så det er bare å kline til. Men ikke tro at impregnering vil funke i særlig grad, den blir liggende utenpå. Skal det nates, så nat før du legger på et eller annet som lakke e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Skilsømann Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Supert, takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.